Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mister man hk med pop-off?


Ongabonga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

zandro.

som du sikkert la merke til var mitt innleg et sitat fra noe en annen her inne på forumet hadde skrevet i forbindelse med en liknende diskusjon. det vi diskuterer er om pop-off og dumpventil er samma greia. en annen tng jeg lurer på er: siden du tar utganspunkt i en resirkventil i ditt eksempel.hvordan skal da turboen få spinne fritt ved et eventuellt girskifte uten å få et trykkstøt tilbake i turboen når spjeldet lukkes? jeg hår forstått det slik at det er med åpen dump man slipper dette siden trykket da blir sluppet rett ut i frilufta? det kan godt hende jeg har feil siden alle på dette forumet har en egen forklaring på ting. er det da slik at man kan montere dumpventilen forskjellige steder eller må man bruke uttaket til den originale resirkventilen? jeg har lest at Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass.(autopower.no)

kjører turbobil selv og har selv ettermontert en åpen dump på orginaluttaket der orginaldumpen satt. har ikke hatt noe som helst problemer el. liknende og bilen drar verken noe dårligere eller bedre.

Lenke til kommentar

Et godt spørsmål, men alt har en forklaring.

Hvilken dumpventil en skal velge kommer ann

på hvilken luftmengdemåler som står i motoren

så vi har 3 typer luftmengdemålere som normalt brukes

men 2 av dem krever resirkulering, så jeg skal forklare

hvordan de 3 typene måler luften, og hvorfor 2 av dem må ha resirk.

 

MAP: Manifold Absolute Pressure sensor

Dette er en trykkmåler som er koblet til innsuget via en

slange eller er montert direkte på innsuget. Den måler

trykket som er i innsuget, så når det er x antall Bar trykk

så passerer det x antall liter luft forbi i sek. ECU boksen

ser dette som en variasjon fra 0-5v. Men hvorfor trenger

denne ikke resirk. dump? jo fordi den måler trykket i innsuget

(etter spjeldet) så når ventilen slipper ut overtrykket så "ser"

MAP sensoren med en gang trykkfallet og ECU boksen tar da

og justerer A/F ratioen deretter for å forhindre for fet blanding

(EFI og andre systemer bruker denne sensoren)

 

MFS: Mechanical Flow Sensor

Dette er en mekanisk måler som enten kan være ei

plate eller lignende, det finnes mange varianter av

denne konstruksjonen, men de gjør stor sett det samme.

Men det er plasseringen av denne som gjør at en er nødt

til å bruke resirk. dumpventil. MFS måleren er nemelig montert

rett etter luftfilterboksen, så hvis det forsvinner luft bak måleren

(på trykksiden av turboen) så har måleren ingen mulighet til å

oppdage dette og motoren får da feil A/F ratio, men dersom

du har en dump. med resirk. monter så i stede for at luften

slippes ut i det fri, så sendes den til sugesiden av turboen

og dermed er det samme mengden luft i systemet + at trykkforskjellen

på suge og trykksiden av turboen blir utgjevnet.

Litt vanskelig å forklare det på en ukomplisert måte, men

håper jeg har gjort meg forstått (Bosch Motronic systemet bruke denne sensoren)

 

 

MAF (Mass Airflow sensor)

Dette er en blandig av en elektisk måler

og en temp måler. Den bruker oppvarmede

motstadstråder som blir kjølt ned av luften som passerer,

så jo mere luft som passerer des mer motstand blir det i trådene,

og mer strøm må tillføres trådene for å holde samme temperaturen

Denne måleren er plassert å akkurat samme sted som en mekanisk

måler og må derfor også bruke dump. med resirk. for å fungere

riktig (Bosch LH-Jetronic systemet brukte denne sensoren)

Endret av zandro
Lenke til kommentar
en annen tng jeg lurer på er: siden du tar utganspunkt i en resirkventil i ditt eksempel.hvordan skal da turboen få spinne fritt ved et eventuellt girskifte uten å få et trykkstøt tilbake i turboen når spjeldet lukkes? jeg hår forstått det slik at det er med åpen dump man slipper dette siden trykket da blir sluppet rett ut i frilufta?

Hvis du ikke klarer å tyde deg fram til svar ved å lese zandro's innlegg om forskjellige luftmengde/-masse målere så er kortversjonen slik:

 

En resirkulerende ventil og en ventil som blåser ut i friluft fungerer begge på den måten at de slipper ut trykket som blir mellom gasspjeld og turbo (og dermed skåner turboen for trykkstøtet du nevner). Forskjellen ligger i at den ikke-resirkulerende ventilen blåser overskuddstrykket rett ut i motorrommet, mens den resirkulerende ventilen slipper overskuddstrykket tilbake helt i starten av syklusen. Altså på andre siden av turboen, hvor friskluft suges inn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...