Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

router etter router


Anbefalte innlegg

Hei.

 

På jobben skal vi sette opp en router en forlengelse av nettverket.

Oppe i 3 etasje har vi en router for de som holder til der.

Vi skal nå altså sette opp en router til for trådløs forbindelse i 1 etasje.

Hele bygget er av betong og det er dårlig dekning så vi har ingen mulighet for å få kontakt trådløst med routeren i 3 etasje.

 

Når vi da har koblet til den andre routeren etter den første får vi ingen kontakt :hmm: .

Noen som kan hjelpe der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom med mer informasjon om hvordan nettverket fysisk ser ut. Er begge routerene dhcp servere? I så fall, hvilke ipadresser deles ut fra hver router?

 

Kom med så mye info som mulig. Å bare si at ting ikke fungerer gjør det veldig vanskelig å hjelpe deg.

 

Og det stemmer at du ikke trenger en til router for å koble til et tråløst accesspunkt.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Her kommer mer Info.

 

inn i huset er en isdnlinje som er koblet inn i en Cicso 760 series (modem m. dhcpserver ?)

Det går så kabel fra denne til en Hub : NexHub HD160.

 

Ut av hubben er det en kabel til iallefall en pc - hvor nettet fungerer fint .

 

Så kommer utfordringen.

Via kabel (temmelig langt strekk) er det så koblet en pc som vi vil bytte ut med en trådløs router for å koble til flere pcr. (både over kabel og trådløst.) Denne pcn er på nett så lenge den ikke har den nye routern foran seg i nettet.

 

Routern får vi rett og slett ikke til å ville slippe internett gjennom (eller om den ikke klarer å bli enig med hubben og modemet?) . Routern vi snakker om er en Dlink DI-624+.

 

Er det mulig å få denne routern til å fungerer i dette oppsettet ?

Lenke til kommentar

Er vel en stor mulighet for at Cisco 760 routeren står som DHCP-server. Og dersom den står med samme subnett som den trådløse routeren din så prøver den å route fra ett subnett og over til det samme subnettet. Og det fungerer dårlig. Dobbelt NAT'ing er heller ikke å anbefale(selv om jeg tipper ytelsen er lite merkbart siden dere har ISDN-linje i utgangspunktet).

 

Dersom det er en trådløs router dere har så ville jeg bytta den til et trådløst accesspunkt. Dersom du ikke får bytte det så ville jeg ha deaktivert DHCP på den trådløse routeren og kobla på kabelen som kommer fra hub'n din til en av LAN-portene på den trådløse routeren(sjekk at det lyser på inngangen når du kobler i kabelen så det er fysisk kontakt).

Lenke til kommentar

Har du kjørt Wizarden i din DI-624+? Denne autodetekterer WAN settings slik at eventuelle problemer med DHCP fra Cisco routeren blir borte .

 

Jeg ville gjort en master reset av DLinken ved å holde inne Resetknapp i minimum 15sekunder . Logget på routeren for deretter å kjøre wizarden .

 

Cisco 760 ... er det en eller annen variant av SDSL vi snakker om her ?

Lenke til kommentar

Noe av det første vi gjorde var å bare koble opp Dlinken og se om det fungerte...det gjorde det selvfølgelig ikke...

 

Cisco 760 er et isdnmodem som har DHCPserver. (såvidt jeg har klart å finne ut iallefall..:)

 

Vi tenkte og at det muligens er to DHCPserver igang her (både i Dlinken og i Cisco 760) og at dette ikke er noen god ide..Vi har derfor prøvd å slå av DHCPserveren i Dlinken, uten bedring dog.

 

Å sette opp et rent accesspunkt for trådløs kunne vært en nødløsning, men det er to maskiner i enden av "lenken" som ikke har trådløskort og som da måtte få nettopp det...- Kanskje et trådløst accesspunkt med hub hadde vært bedre?

 

Vi har kjørt Wizarden et par ganger...uten noen forandring...Har prøvd reset, men ikke masterreset...skal prøve det imorgen..:)

 

Det hører med til historien at vi hadde en Topcom trådløs router som fungerte innimellom...Her var det nett igjennom, men dessverre ikke særlig stabilt...var ikke på nett rett som det var...Dette kan muligens ha vært samme problemet som vi sliter med nå...(hva nå enn dette problemet rent konkret er...:)

Lenke til kommentar

Med ordet "master reset" så mente jeg vel ikke akkurat det . Men rett å slett en Reset for å slette eventuelle feilkonfigurasjoner .

 

Master Reset eller hva det nå kalles gjøres ved å holde inne Reset > sette inn strømmen og holde i minimum de samme 15sek + .

 

ISDN modem sier dere hmmm .

 

Men det går helt greitt med to DHCP etter hverandre så fremt dere faktisk lykkes å resette DLinken . Noe jeg tror dere ikke akkurat har lykkes med til nå .

 

Pass på å prøve la den være strømløs en stund etter reset for så å la den boote før dere logger på .

Lenke til kommentar

Det skulle vel gå ann å slå av dhcp i dlinken... ta en pc og koble den rett i en lan på routeren, uten at wan står i. hvis du ikke får ip så sett den til 192.168.02 og gateway/dns til 192.168.0.1. da skulle du får kontakt med routeren på 192.168.0.1. I hovedmenyen under dhcp kan du slå av den dynamiske dhcp og den statiske dhcpen.

Lenke til kommentar

Deler ADSL med tre naboer, og bruker DI-624+ i mitt eget LAN. Fellesrouteren er en TopCom. Fungerer bra å rute TCP og NAT gjennom allt dette (fildeler + IP adapter). Tips: Ikke slå av DHCP, men bruk statisk IP nummer for enhetene. Jeg åpner portene med VPN og da må jo IP nummerne passe! Hvis en PC i LAN skal være internettserver via LAN anbefaler Dynalink DMZ. Håper dette hjalp :hmm: (ISDN er ut!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...