Gå til innhold

harddisk DVD opptaker /inkl hd


teralv

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt en LG DVD spiller med harddisk på 160 gb. Det første jeg gjorde da jeg hadde pakket den ut, var å se om det var en " pc harddisk" i den. Altså en standard pc harddisk av typen IDE.3,5"

 

Jeg tok den ut, og satte i pcen, men naturligvis kom den ikke frem i "min datamaskin". Fant den i datamaskin administrasjonen. Der stod det at den ikke var formatert eller noe sånn. Men den fant den da.

 

Planen var å kjøre norton ghost 9.0 på den, å speile innholdet. Dette for å kunne sette en 500 gb disk inn i stedenfor. Men ikke taleom, gikk ikke ann å finne den i GHOSTen heller.

 

Så er spørsmålet: Om jeg setter en harddisk på 500 gb (ny) inn i opptageren, vil den da la seg formatere gjennom programvaren som ligger i menyen på DVD spilleren. Det ligger nemlig en funksjon der som "FORMATER DISK?".

 

Spørsål 2: Vist jeg tar ut den orginale, og setter inn en annen disk, vil da menyen og "softwaren" fungere slik at en kan få formatert den?

 

Spørsål 3: Hvilke andre måter er det mulig å få til å speile disken som orginal disk med dets innhold fra DVD spilleren? Disken er en IDE 3,5 7200 o/min, SEGATE.

 

Håper på svar.

 

Lise, Bergen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg på tynn is her, men mest sannsynlig kjører harddiskopptakerene et operativsystem/filsystem som windows ikke kjenner igjen og dermed ikke finner. Mulig du ville hatt bedre hell med å teste disken i et Linux system. Slik jeg kjenner brunevare-produsenter, er de ikke innteresert i at du bytter til en større disk, de vil nok heller at du kjøper en ny opptaker om et år.

 

- valget FORMATER DISK, betyr mest sannsynlig at den sletter alt som er lagret der (filmene/opptakene dine), bortsett fra de filene den trenger for å drive opptageren.

 

PS !

Dette er kun kvalifisert gjetning fra min side. Du kunne kanskje poste produktnummeret til din opptaker, så kan kanskje andre hjelpe til med å søke etter info. www.avforum.no og www.hjemmekino.no kan muligens også hjelpe.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at det samme gjelder for din LG opptager, men jeg kan fortelle om min erfaring med min 3 år gamle Panasonic opptaker.

Den ble levert med en 40gb disk, så noe av det første jeg gjorde var å prøve å bytte den ut med en 80gb.

Når jeg satte inn 80gb disken ble den formatert som en 40gb disk.

Jeg tok den ut igjen og formaterte den på PCen som 80gb NTFS disk.

Putta den inn i opptakeren igjen. Den ble ikke formatert på nytt, men kapasiteten var bare 40gb uansett.

Så da putta jeg like godt inn den orginale igjen, og den måtte da formateres og jeg mista det som lå på den.

Opptakeren insisterer altså på å formatere hver gang den får en annen disk enn den som ble formatert i opptakeren sist.

Den bryr seg heller ikke om hvilket format det er på disken, men begynner å lagre direkte så lenge disken er den samme som tidligere.

Jeg har diskutert dette mye i et forum dedikert til den spilleren jeg har og alle har gjort de samme erfaringene og ikke klart å komme rundt problemet hverken med ghost eller andre triks. Jeg dreit meg forresten ut når jeg prøvde en disk som brukte mye mer strøm enn den orginale, det førte til at opptakeren ble ustabil.

Men dette gjelder altså min Panasonic opptaker, det kan fungere annerledes på din LG opptaker.

Men vær ihvertfall forberedt på at du kan miste opptakene på den gamle disken hvis du midlertidig setter inn en ny.

At du ødelegger garantien er vel også sannsynlig.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...