Gå til innhold

Hva prosessor skal jeg velge?


Masus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Trenger litt råd siden det er lenge siden jeg satt meg inn i maskin vare utviklingen ...

 

Jeg skal ha en ny prosessor, hovedkort og minne.

Min bruk vil være filmredigering og håndtering av store filer. Spilling er blir det ikke så mye av.

Jeg har tenkt på 2 xeon 3g. med ddr1 eller 2. Har hørt at ddr1 er vel så bra så lenge den kjører på høy hastighet.?? Hva hovedkort jeg evt. skal gå for har jeg ikke peiling på. Er det mulig og overklokke xeon prosessoren evt. med vannkjøling??

Andre prosessorer jeg skal vurdere? Er det noen vits med 2 prosessorer?

 

Alle anbefalinger mottas med takk :D

 

Mvh

Svenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DDR1 har vært ca like bra, det har vært diskutert endel om det før men nå er det ikke mye å diskutere lenger, DDR2 har bevist at frekvensene kan økes alvorlig mye og det har kommet nye brikker med gode latencies på brukbare frekvenser. Litt dyrere er det fortsatt da og det vil det sikkert fortsatt være enda en stund fremover, men det koster jo flesk for kvalitets RAM med lave latencies også på vanlig DDR.

 

Det hjelper med 2 prosessorer for video-ting, men dual xeon gir ikke så mye ytelsesøkning for penga med tanke på hvor dyre de er og hva du må ut med for et hovedkort. Men har du råd så blir du garantert fornøyd med Xeon.

Du kan vurdere en Pentium D840 på et 955X-basert HK, gir ytelse som et billig dual-CPU system det å. Kjører med standard boxed-kjøler på D830'n min, meget fornøyd med stabilitet og ytelse når klokket til 3.5GHz (org. 3GHz), ikke opplevd krasj eller ustabil oppførsel.

Lenke til kommentar

Xeon er ikke akkurat noe som gir bra ytelse/pris for oss dødelige. Intel sin dual core Pentium4 eller AMD sin dual core Athlon64 X2 gir mest ytelse for penga til ditt bruk. Hva du velger av AMD eller Intel får være opp til deg (noen vil anbefale Intel og noen AMD). Her er ett forslag bare :

 

- Asus A8N-SLI Premium

- X2 4400+

- OCZ PC3200 Premium 2GB RAM (1024x2)

- Skjermkort velger du vel selv... (PCI-E basert)

- OCZ 520W PSU

- WD Raptor 74 (flere av denne eller en annen større disk til lagring)

Lenke til kommentar

Her en grundig test og sammeligning av AMD X2 (4800+) og P4 EE:

(Jeg er i nesten samme valgsituasjon som deg :)

 

www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=682&cid=1

 

X2 ser ut til å gi best "overall performance", og er klart best med hensyn på pris/effektforbruk og at X2-prosessorer kan kjøres uten videre på eksiterende 939-kort.

Lenke til kommentar

Skal rette meg selv neste gang Stringer82 :yes:

 

Jeg satt opp et forslag med ditt alternativ th-3:

Pentium D840 på et 955X-basert HK.

 

------------------------------------------------------------------------------------------

Hovedkort:

Asus P5WD2 Premium, I955X, Socket-775 SATAII, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

Pris: 1490 +mva

 

Prosessord:

Intel Pentium D 840 3.2GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Pris: 3670 +mva

 

Minne:

Corsair TWIN2X 8000UL DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512-8000UL Dimm's

Pris: 1845 +mva

 

Total: 7005 + mva (8756)

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette også er jo en gangske dyr løsning...

Mener du dette er et bedre alternativ en mitt utgangspunkt?

 

Utgangspunktet mitt var dette alternativet:

 

------------------------------------------------------------------------------------------

Hovedkort:

Asus NCCH-DL, I875P,Socket-604,Dual-Xeon 800MHz, SATA/IDE, ATX, GbLAN, AGP8X

Pris: 1875 + mva

 

2 Prosessord:

Intel Pentium 4 Xeon 3.0GHz PC800 Socket 604, 1MB, EM64T, BOXED m/vifte

Pris: 1750 x2 + mva

 

Minne:

Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

Pris: 835 + mva

 

Total: 6210kr + mva (7762kr)

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Mvh

Svenn

Lenke til kommentar

Finnes ikke noe fasit til hva som yter best av de to systemene der, Xeon-opsettet vil utvilsomt yte bedre i en server der mange prosesser konkurrerer om CPU-resurser, men kan i enkelte tilfeller yte dårligere, feks når krevende prosesser konkurrerer om de samme ressursene. Hyperthreading er et tveegget sverd som i noen tilfelller fører til at cache-data må hentes fra RAM til L2 så ofte at ytelsen faller drastisk. Går ut fra at det kan bli ganske annerledes på en Xeon med L3 cache, men da blir de endel dyrere. Pentium Extreme Edition 840 har hyperthreading så hvis vi sier at den er ganske lik et Dual Xeon-oppsett uten L3 kan du se her at ytelsen blir lavere enn uten hyperthreading: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2388&p=9

 

Mht RAM så finnes det plenty med billigere DDR2-ram også, 5400UL er jo ekstrem og priset deretter, den blir ikke verdt prisen før man begynner med ekstrem-overklokking.

 

Har du forresten sett på tester av AMD X2? Feks den hilram linka til her. Forslaget fra Betroz med X2 4400+ blir sånn passe billig også, yter litt bedre enn Pentium D i de fleste scenarioer. Jeg mener chipsettene til Intel er av bedre kvalitet, men det kan kanskje like gjerne være et spørsmål om hva som er "bra nok" istedet for "best". Feks at X2/nforce bra nok på chipset og Pentium D bra nok på ytelse. Men som sagt tidligere, du blir garantert fornøyd med et dual Xeon-oppsett også, og så så kult med to prosessorer da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...