Gå til innhold

Innebygd traadloest paa laptop med Mandrake 10.1


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en nybegynner i linux verdenen, og proever aa faa traadloest nettverk til aa fungere paa en Torshiba Satellite baerbar i Mandrake 10.1

 

Det er innebygd traadloest nettverk paa maskinen som vises i Windows som Atheros AR5005GS Wireless Network Adapter

 

Jeg har proevd aa bruke "veiviseren" i Mandrake og maa velge driver manuelt fra en stygglang liste. Har proevd driveren pci_ath (etter litt research paa nett) men den fungerte ikke (hoppet bare tilbake til listen over drivere).

 

Proevd aa soeke etter drivere paa nett og fant madwifi, men det virker som dette prosjektet er forlatt.

Men det virker som det er haap allikevel: madwifi.net. Men for en nybegynner som meg er det meste her rimelig vanskelig stoff for meg aa ta fatt paa.

 

Forstaar ogsaa at det er en ny versjon av Mandrake ute, Mandriva 5 LE. Er det muligheter for at denne nyere versjonen vil stoette mitt innebygde traadlose kort "out of the box"?

 

Kort oppsummert, jeg trenger raad og, etterhvert, detaljert hjelp for aa faa dette til aa fungere.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd ndiswrapper (windowsdrivere i linux)?

 

installer ndiswrapper-utils

 

installere drivere:

sudo ndiswrapper -i foobar.inf

hvor foobar.inf er stien til windowsdriveren

laste driveren

sudo modprobe ndiswrapper

 

Nå kan jeg isette opp wlan-kortet mitt i Desktop->Administration->Networking (gnome, ubuntu)

 

For å automatisk starte opp ved oppstart:

ndiswrapper -m

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Det er innebygd traadloest nettverk paa maskinen som vises i Windows som Atheros AR5005GS Wireless Network Adapter

 

Kortet ditt støttes av driveren madwifi.

 

Har proevd driveren pci_ath (etter litt research paa nett) men den fungerte ikke (hoppet bare tilbake til listen over drivere).

 

Løsningen er da å ikke bruke kontrollpanelet. Forresten er "ath_pci" navnet på kjernemodulen til madwifi-driveren.

 

madwifi...men det virker som dette prosjektet er forlatt.

 

Nei.

 

Forstaar ogsaa at det er en ny versjon av Mandrake ute, Mandriva 5 LE. Er det muligheter for at denne nyere versjonen vil stoette mitt innebygde traadlose kort "out of the box"?

 

Mulig, men sannsynligvis ikke siden driveren allerede er i Mandriva som du har men hindres fungering av en bug.

 

Trenger detaljert hjelp for aa faa dette til aa fungere.

 

Åpne en terminal, og skriv følgende hvis signalet ikke er kryptert elns:

 

su -

modprobe ath_pci

ifconfig ath0 up

dhclient

 

Prøv så å pinge en side, for eksempel:

 

ping google.no

Lenke til kommentar

Sliter med det samme i Vector Linux.

Har installert Madwifipakka gjennom å laste ned en madwifi.Slackbuild fil.

Gjort den kjørbar med chmod +x og så kjørt

./madwif.Slackbuild

Da fikk jeg en madwifi .TGZ fil som jeg installerte med "installpkg madwifi.tgz"

Men jeg får samme feilmelding som trådstarter når jeg prøver

modprobe ath_pci.

Lenke til kommentar

Lastet ned madwifi pakka jeg ogaa, men naar jeg skriver make faar jeg foelgende feilmelding:

Makefile.inc:94: *** KERNELPATH must be defined. Stop.

 

Etter det jeg har lest maa jeg sette variablene KERNELPATH til stien hvor kjernen er, men hvor er det?

 

Er foroeverig en diskusjon her om samme tema...

Endret av Inkognito
Lenke til kommentar

Proever aa bruke "Rpmdrake" til aa installere pakker, men finner ingen pakker med navn som ligner paa "linux_headers" eller "kernel_source". Hvordan kan jeg lete etter pakker "manuelt"?

 

Edit; Saa nettopp at det traadloese nettverkskortet staar oppfoert under "Ethernetcard" i oversikten over hardware i Mandrake. Og under "Module"

staar det "ath_pci".

 

Betyr det at driveren er installert allerede?

Hvis jeg skriver "ifconfig ath0 up" returneres "unknown interface: No such device"...

Endret av Inkognito
Lenke til kommentar

Hvordan installeres pakker manuelt. Mener man bruker "urpm" men hvor ligger alle pakkene som man kan installere? Slik at jeg faar installert kernel-source osv.

 

Edit: tror jeg fikk installert kernel-source pakken naa. Brukte "urpmf" til aa finne navnet paa pakka (kernel-2.6.8.1.12mdk) og "urpm" til aa installere.

 

Dette var altsaa for aa faa satt KERNELPATH til aa peke til kildekoden slik at jeg kan faa installert madwifi driverne. Men hvor ligger kildekoden slik at jeg faar satt KERNELPATH riktig?

Endret av Inkognito
Lenke til kommentar

Da har jeg tydligvis ikke gjort det riktig ettersom den fortsatt ber om at KERNELPATH defineres og det eneste som ligger i /usr/src er en RPM mappe..

 

Edit: leste i README.kernel-sources at "All source code necessary to compile a new kernel is included in two packages kernel-headers, and kernel-source."

Regner med at det er disse to pakkene jeg trenger ogsaa, men jeg klarer ikke aa installere dem.

Endret av Inkognito
Lenke til kommentar

1. Oppgrader til 2005 limited edition....10.1 er forholdsvis gammel, og mandriva har jobbet en god del med wireless connectivity siden den gang (spesielt i nåværende cooker 2006, beta 4 for 2006 kommer ut om et par dager...)

 

2. Pakken du leter etter heter kernel-source. Den finner du under Systems-'kernel and hardware'. Så sant du har satt opp speilene riktig burde ikke det være noe problem.

 

Easy urpmi er greit for dette, samt også kunne kjøre en FTP upgrade til 2005. Google 'easy urpmi' og sett opp for 2005, og dra opp et console, følg instruksen, og skriv så inn urpmi --auto-select.

 

Voila,

Lenke til kommentar

Takk for nytt innspill.

 

Jeg var nemlig inne paa tanken aa oppgradere fra begynnelsen av, saa da proever jeg det foerst. Dette skaper saa mye hodepine allerede, saa det er greit aa ha noe annet aa pusle med en liten stund.

 

Jeg stoeter nok paa problemer, saa... I'll be back ;)

 

Takk for hjelp saa langt :thumbup:

Endret av Inkognito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...