Gå til innhold

Har noen av dere erfaring med Bryllups Bilder?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått oppgaven å ta bryllups bildene til et par jeg kjenner..

(Må ærlig innrømme at jeg er helt grønn på akkurat dette området).

(Anbefalte de å gå til en profesjonell fotograf, men de ville spare noen kroner)

 

Jeg har et Canon EOS 350d kamera.. 18-55mm kit linsa, en 50 mm fast linse (f1.8) og

en Canon ef 75-300mm (f:4,5-5,6) + En ekstern Blitz Cannon Speedlite ex 440 ..

 

Hvordan bør jeg gjøre dette? Hva bør jeg ha som bakgrunn? Hvordan bør de stå

oppstilt? Bør jeg skyte disse innendørs eller utendørs? Hjelp..

 

Noen som har noen eksempeler på hvordan bryllupsbilder ser ut?

Jeg har hverken tilgang på studio eller andre steder med fin belysning så det blir

enten utendørs eller innendørs med blitz ..

 

(I og med at det er vansklig å bounce lyset fra blitzen i taket i en kirke p.g.a takhøyde

antar jeg at dette blir meget vanskelig uten å myke opp lyset med noe.. Kan jeg bruke

hvit serviett foran blitzen med strikk rundt?)

 

Hvilke brennvidder bør jeg ta bildene på? Pleier man å ha med hele kroppen

eller bare fra livet og opp?

 

HJEEELP :)

 

Bigk

Endret av bigkay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi var hos fotografene Sima. De tok veldig gode bilder.

 

 

Skal du ta bilder selv, er det lettest å få bra bilder ute.

 

 

Inne: Bra inne bilder bare med blitz på kamera er ikke lett. -> IKKE glem å still hvitbalanse.-> En lyseblå eller lyserød kjole er ikke bra.

 

Finn en plass å ta bilder med mest mulig nøytral bakgrunn.

 

Egentlig har jeg tusen ting jeg vil skrive nå. Vet ikke helt hva jeg skal sortere ut til deg.

 

Ta noen halv bilder og noen hel bilder. Ta nærbilder av håret, blomsten og ta bilder sånn at kjolen kommer godt frem.

 

 

Edit: Link

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Et vanlig tips i denne sammenheng ser ut til å være å løpe så fort du kan...

 

Dette er en vanskelig oppgave. Jeg tok med meg kamera til brullupet til venner av min bedre halvdel, og kan skrive under på at dette er ikke er lett. Under vielsen etc. varer de gode øyeblikkene svært kort, og har du ikke brullupserfaring så står du akkurat da på feil sted og med blitsen utladet.

 

Skal du ta portretter så blir det en litt annen oppgave. Da styrer du forhåpentligvis showet selv, uten at det heller nødvendigvis er enkelt. Jeg ville tro at 50mm er bra til dette. Ta gjerne bildene ute, men det er kanskje lurt å holde brudeparet unna skarpt direkte sollys. Hvit kjole er antagelig for gjort å overeksponere.

 

Ellers fant jeg denne:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=14301616

 

Og denne til skrekk og advarsel:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=13960970

Lenke til kommentar

Det har vært noen gode tråder om temaet i D70-forumet på dpreview.com - gjør et søk der. "In at the deep end" tråden som HP fant frem er veldig god, og bør skremme vannet av deg. Sørg for at "oppdragsgiverne" dine har lest den.

 

Tipset om å ta beina på nakken og løpe så fort du kan er nok det beste. Bryllupsfoto er etter alt å dømme (har aldri, og ville aldri, prøvd selv) ekstremt krevende. Du bør gjøre det krystallklart for dine venner at de ber en amatør gjøre en proffjobb i det som er en stor og spesiell begivenhet.

 

Du nevner ikke hvor store minnekort du har, men ett tips, dersom du ikke klarer å komme deg unna, er å ha flere, store minnekort og skyte i RAW (så slipper du å tenke på hvitbalansen). Skyt serier, og ta haugmange bilder. Det er lett å blåse highlights på bryllupskjoler i hvit silke, så prøv å få til noen testbilder i forkant for å se om du kanskje bør undereksponere litt - så kan du fikse eksponeringen etterpå i PP. Dersom du ikke kan bounce blitzen, bør du vurdere en softbox, ellers risikerer du harde og skjemmende skygger (www.lumiquest.com, norsk nettbutikk www.ddmr.no). Disse spiser lys, så en EX440 blir muligens litt pinglete(?) I så fall kan en Sigma EF-500DG ST være en forholdsvis billig redning.

Lenke til kommentar

Få med deg nokre unger, ha 2 isopor-platar og eit speil. Pass på at sola skin.

 

Plasser deg med eit par-10 meter frå paret, bruk stativ. Ha sola i ryggen

medan brudeparet har ho litt åt venstre for seg (eller noko). La ein unge

stå bak brudeparet og reflektere sola i håret/hovudet på brudeparet med det

store speilet.

 

Skyt med så open lukkar som mogleg. Ha med gråfilter om du har. Kan tenkje

meg du burde skyte med 50mm-linsa, den virker god. Sjølv om det kanskje

hadde vore greiare å gått lengre vekk om det er plass, å heller take bilete

på 100-200mm. For å blurre ut bakgrunnen (ein gjer det på brudebilete,

sant? :huh: ).

 

Der har du forresten 3-punktsoppsettet ditt: sola=key. Isopor og unge=soft,

strot speil og unge = backlight.

 

For all del. Ha ein fin bakgrunn. Finst sikkert flotte kyrkjeparkar/parkar der

du bur? Bur du i Stavanger kan eg finne kart over der Pappa plar take

brudebilete når han får slike oppdrag. :)

Lenke til kommentar

Jeg assisterte fotograf i et bryllup i sommer, og uten forsåvidt å ha sett resultatene vil jeg hevde at det er en gadget som kan hjelpe deg med vanskelige utendørs lysforhold mer enn noen andre, og det er en reflektor. Vi brukte en stor, (90-110 cm?) gullfarget en, og jeg mener at gullfarget reflektor absolutt er å foretrekke til en slik jobb - mht. hudtoner, "glow" ++. Andre vet antakelig bedre å sette ord på den visuelle effekten.

 

Noen enkle, generelle tips:

Forbered deg - se på massevis av bilder på nett og se deg ut noen setups du kan rekreere. Ta gjerne med deg noen du kjenner og øv på setups på forhånd.

 

Ikke har for store ambisjoner om hvor mange "setups" du kan kjøre på en 2-3 timer. Heller ta 5 gode bilder enn 100 dårlige sånn sett (men IKKE les dette som om du skal spare på plassen på minnekortene for det må du heller ikke).

 

Vær HELT sikker på at det tekniske sitter, du vil ikke at noe skødder opp, fordi det er liksom ikke bare å dra tilbake dagen etter hvis ikke alt ser ut som det skal.

 

Ikke gå deg for fast i utstyr og innstillinger, Bruk innstillinger du vet gir gode resultater, og ikke minst bør "sæife" litt, ikke bruk rask fastoptikk vid åpen (du vil at bildene skal være skarpe, vil du ikke), kjør heller med iso 200-400 enn for stor blender. "f/8 og vær der" kan være en ok attitude sånn sett.

 

Beste tips likevel er allerede nevnt;

er du ikke helt sikker på at du klarer å "levere", la være. Si at du ikke kan, selg kameraet ditt eller mist det i bakken, ring og si at du er blitt langvarig sjuk eller blind eller noe, hva som helst, for får du det ikke til så blir det dødskjipt både for deg og dem. Det er en grunn til at det finnes folk som lever av dette her!

Lenke til kommentar

Beklager overskriften.. Den bryter sikkert både 3-ords regelen osv, men jeg tror

de aller fleste av oss skjønte hva jeg mente med den (av og til er det enkleste ofte

best).

 

Psilocybe: Finnes det noen regler om å følge temaet i en tråd? Dersom det ikke

gjør burdte det bli laget en snarest. (Og innlegget ditt hadde ingenting med min tråd å

gjøre). Du kunne skrevet en privat melding til meg slik at denne tråden ikke hadde

blitt forsøplet med regler..

 

Tilbake til temaet..

 

Det første jeg gjorde når jeg fikk denne oppgaven var å si ifra at de burdte gå

til en profesjonell fotograf for å ta bryllups-bildene, meninga var at jeg skulle

være til stede i kirken og på etter-festen for å ta litt bilder her og der. Men de ville

spare penger (og jeg tror ikke de er like opptatt av hvor bra bildene blir som de

fleste andre). Derfor tok jeg på meg oppgaven..

 

Til selve bryllups bildene har jeg planer om å ta de utendør med blitz til å myke opp skygger, tenkte å bruke 50 mm for å få litt uskarp bakgrunn slik at brudeparrett kommer mer i fokus, skyter nok bilder i raw..

 

I kirken kjører jeg uten blitz og med 50mm linsa der også, og benytter det naturlige lyset.

 

På efterfesten benytter jeg meg av blitz som jeg skyter opp i taket når jeg skal ta bilder, i og med at det blir veldig mørkt her (kun stearin lys på border) så er nok dette smartest..

 

Noen forslag til hva jeg kan gjøre annerledes?

 

Kan jeg lage reflektor av en stor papp plate med aliminiums folie rundt?

 

Jeg har 1 stk 1 giga minne kort og 1 stk 256mb minne kort.

Vet dette er lite, men jeg har planer om å dra hjem etter kirken/brudebildene for å tømme minnekortene slik at jeg har masse plass til fest-bildene..

 

Hvor lav blender kan jeg ha på 50mm 1.8 linsa til canon før det blir uskarpt?

Kan jeg kjøre denne på 2.8?

 

Bigk

Endret av bigkay
Lenke til kommentar

Minnekortene dine holder neppe for en kveld, jeg håper du tar bilder i raw-formatet.

Samt blender 2.8 er vel heller ikke noe å satse på, ned til F8 burde duge.

 

F8 og fill-in flash er vel stikkordet.

 

forumet til www.photography-on-the.net er en fin start, se etter wedding, masse bra der. Både dårlige erfaringer og gode, og hvordan du bør planlegge. Lister med bilder du MÅ ha med etc.

Lenke til kommentar

Beste rådet jeg kan gi er å høre med de som har ansvaret for kirken om du kan få komme dit og ta noen testbilder på forhånd. Du kan sikkert få lov til å bruke litt tid der etter en gudstjeneste eller lignende.

 

Har kirken mange og store glassvinduer slik at lysforholdene kan variere mye avhengig av lyset utenfor, kan det kanskje være lurt å forsøke på ulike dager for å finne de beste innstillingene under ulike forhold. Pass også på at lysforholdene ellers i kirken er slik de vil være under vielsen.

Dette er også nyttig for å finne steder å stå når du tar bilder slik at du får best mulig vinkel uten å 'ødelegge' for seremonien.

 

Få med deg noen som kan stille seg der brudeparet kommer til å stå slik at du har noen å sikte mot.

 

Hør om du ikke få låne noen minnekort av slekt og venner - om noen har et ekstra kamerahus så er det absolutt å anbefale å ha en backup av dette også.

 

Og om ikke du tar rådet om å løpe så fort du kan istedenfor å ta bildene, så ha ihvertfall sprintskoene klare etterpå ;)

Lenke til kommentar

Her er det vel bare å slutte seg til de som allerede har tipset deg om å ta beina fatt. Bryllup er ingen enkel oppgave, selv om brudeparet i utgangspunktet ikke virker så interessert i resultatet.

 

Men det kan virke som du er stuck i dette oppdraget og har bestemt deg for å gjøre det, så da er det bare å krysse fingrene, lukke øya og hoppe i det. Det verste som kan skje er at det ikke blir noen fine bilder, og det bryr jo ikke brudeparet seg noe om, så da er det ingen fare på ferde.

 

Jeg har fotografert i noen bryllup og det er noe jeg holder meg unna hvis jeg kan. Men for allikevel å komme med noen tips.

 

 

* Det er DU som er sjefen under fotograferingen. Du må være bestemt i hva som skal skje og gjøre dette med nogenlunde myndighet. Husk at det kommer til å være maaassssse andre "fotografer" der som med sine kompakter skal få de samme bildene du som "proff" lager. Få disse unna på en okey måte. Du må ha arbeidsro.

 

* Finn et sted med skygge for alle bildene dine. Jeg skjønner ikke det tipset om å stå i sollyset. Det må være på fleip. Sollys er IKKE bra for denne type fotografering. Du finner alltids noe skygge "bak" kirken eller andre bygninger. Gå dit !

 

* Bruk elimineringsmetoden. Start med gruppebildene. Ha avklart på forhånd med brudeparet om hvem fra familien/venner som skal være med på gruppebildene. få også vite litt om hvem som IKKE skal stå ved siden av hverandre. Start med Det Store Familiebildet. Når det er klart, be ALLE som ikke skal være med videre om å dra. Etterhvert blir gruppa mindre og mindre helt til du til slutt står igjen med brudepar og forlovere.

 

* Bruk hennes forlover for alt hun er verd. Hun er kvinne og ser ting vi gutta ikke ser. Ikke det at jeg vet at du er mann, jeg har bare en mistanke...;-). Det er hennes forlover som skal ta vare på bruden. Hun skal se om smykker, hår, sminke og alt det "jente-greiene" er i orden. Hun er også der som støtte for bruden og kan være med på å lette eventuelle spenninger.

 

* Ta med et eller annet bruden kan stå på, gjerne et teppe eller noe sånt. Skal du ta bilder utendørs vil bruden måtte gå på/stå på det underlaget som finnes. Dette er ikke alltid gunstig for de nyinnkjøpte, flotte brudeskoene... Husk gjerne noen binderser, sikkerhetsnåler og/eller tape i fotobagen. Det er mye som kan blåse hit og dit utendørs, og du kan redde mye med enkelt "verktøy".

 

* På alle bildene dine, husk bakgrunnen. Se etter at det ikke er forstyrrende ting i bankgrunnen, ting som "vokser" ut av hodet på noen eller lignende. Jeg skjønner heller ikke det noen sa om at du bør blende ned til blender 8. Bruk størst mulig blender, og gjerne 2.8, for å bakgrunnen mest mulig ut av fokus.

 

* Kjenn utstyret ditt GODT. Det blir klønete og stressende både for deg og brudeparet om du skal begynne å fikle med innstillinger underveis. Husk at du har god tid, men ikke ubegrenset med tid. Det sitter en hel bryllupsfest og venter på brudeparet. Ikke stress men ikke drøy det ut heller.

 

* Ta MAASSSSE bilder. Noen ganger kan kvantitet veie opp for manglende kvalitet, vel og merke hvis en av de MAANNGGGEEEE bildene blir vellykket.

 

 

Kunne sikkert ramset opp noe til, sikkert noe jeg har glemt. Skulle du sitte foran PC'en din et par dager etter bryllupet og ikke finne et eneste bildet som ble bra...flybilletter har blitt billige, spesielt en-veis billettene...;-)

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Mange gode tips fra rogkas der :yes:

 

Tror du kommer til å klare deg bra bigkay.

Du har allerede en plan for hva du vil bruke og hvor og når du vil bruke det.

+ Du er oppmerksom på ting du må være oppmerksom på. Og sålenge du kjenner kamera ditt godt ser jeg ingen grunn til at ikke brudeparet skal få flere flotte bilder fra den store dagen. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mange gode tips her. Støtter han som sier at skygge, evt. gråvær er det beste. Direkte sollys er vanskelig... Et godt tips i sollys kan være å plassere brudeparet i skyggen av høye trær.

 

Pass på bakgrunnen. Hold den enkel.

 

Du kommer sikkert til å ha en fotosession der du får brudeparet litt for deg selv. Da er det fint å ha med forloverne. Ta gjerne noen bilder av dem også, og alle fire sammen. Ta også bilder av brudeparet både i full figur, halvfigur og portretter. Har du tid kan du godt eksperimentere med litt lekne bilder der brudgommen bærer bruden eller omvendt, omfavnelser, kyss og annet... Kanskje ikke bildene de henger på veggen, men moro å ha i albumet. Ta bildene slik at de ikke må "klippes" for mye (gå heller nærmere). Husk at brudeparet gjerne ønsker å ha et bilde å henge på veggen, og at det skal tåle å forstørres opp. Bruk forslagene fra forloverne og brudeparet om hvordan de vil ha bildene. Da er de dessuten medvirkende i prosessen, og kan ikke klage så mye på deg etterpå. ;)

 

Kapasiteten på bildebrikkene skal ikke undervurderes. Som noen andre sa: Ta MANGE bilder. Jeg opplever ofte at bare 1 av 10 bilder blir virkelig gode. Men så er jeg amatør i "faget" også.

 

Bruk stativ til en del av bildene. Skaff deg helst en fjernkontroll til utløseren. Det gjør kameraet enda mer stabilt, og det er lettere å fange de gode smilene/positurene når man ikke står med øyet klemt opp i søkeren. Men ikke bind deg til dette. Det er mange kameravinkler som ikke kan dekkes med et stativ, så en del av foto-sessionen bør gjøres håndholdt.

 

Ser noen sier at du bør ta bilder i RAW-format. Etter min mening er det ingen vits hvis du likevel ikke skal etterbehandle bildene i et program som er speiselt tilpasset dette. Fineste JPEG-innstilling gir også gode bilder. Men som noen påpeker, så er det enkelte former for etterbehandling av bilder som best gjøres med utgangspunkt i RAW. Vurder dette opp mot verktøyene du bruker på PCen og ikke minst kapasiteten på minnebrikkene dine. Det hjelper lite å ha en god representasjon av bildene hvis du har kapasitet til så få bilder at du bare kan ta et par bilder av hvert motiv. Levende motiver er vanskelige, og det krever ofte mange bilder for å få virkelig gode bilder (se 1 av 10-"regelen" over).

 

Vil anbefale at du tar bildene utendørs. Men blir det øsende regn er det helt ute. Da er det viktig å finne et alternativt sted å ta bildene. Et stort rom med nøytrale vegger er fint. Trekk i så fall brudeparet litt vekk fra veggen, slik at du kan få den litt uskarp med kontrollen over dybdeskarpheten. Husk at hvit brudekjole kommer dårlig til sin rett mot kritthvit bakgrunn. Sort bakgrunn er heller ikke bra for brudgommen. Tror dempet blå eller grønn bakgrunn fungerer greit.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Hvis ikke det er for seint; så mener jeg at du absolutt MÅ ta bildene i RAW-fomatet. Hvertfall de viktigste. Har du liten plass så ta med en laptop med en kortleser og dump bildene underveis. Med RAW har du faktisk masse mer muligheter enn selv beste kvalitet av JPG. Det mener i hvert fall jeg :D!

 

Skal du ta bilder etterpå, av middagen, feste osv, villle jeg tatt disse i JPG. Beste kvalitet, selvfølgelig!

 

Hvis du føler du kjenner disse folka godt, ville jeg prøvd å gjøre noe utradisjonelt ut av bryllupsbildene. Ofte disse som blir huska med det største smilet.

 

Dette er en tråd fra et av mine bryllupsbilder som var på bildekritikken en tid tilbake. Mye moro, og veldig personlig.

 

LYKKE TIL! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...