Gå til innhold

dpi/oppløsning og EOS350d


Anbefalte innlegg

Hei

 

Når jeg tar bilder med mitt EOS350D så legger jeg merke til at alle bildene, uansett om jeg bruker "fine" eller "normal" for oppløsning så blir alle uansett 72 dpi. Dette gjelder også EOS20D til ei venninne.

 

På jobb har vi 5 stk Canon G5 og når jeg setter disse på "fine" så kommer bildene ut med 180 dpi, mens "normal" gir 72 dpi. Dette skurrer litt i mine ører. Eller gjør det?

 

I og med at 72 dpi er standard på nett og 300 + er standard til trykk så lurer jeg litt. Er dette vanlig, eller er det en funksjon jeg kan gjøre om for å få mer enn 72 dpi?

 

Eller kan jeg helt enkelt bare resample/resize bildene opp til 300 dpi i Photoshop og så er alt som det skal?

 

Svar mottas med masse takk :)

 

Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å endre det til 300 i photoshop, så er alt i orden. Dpi er bare en funksjon som viser forholdet mellom oppløsningen og utskriftsstørrelsen.

 

Hvis du har et bilde i full kvalitet fra EOS 350D, og det står 72dpi i photoshop, så legg samtidig merke til utskriftsstørrelsen (Print size). Den er nok latterlig stor.

 

Erik

Lenke til kommentar

Bare glem antall dpi som står i fila. Det spiller ingen rolle. Bildet ditt er ca 3500 x 2400 pixler uansett. Hvis du skriver det ut på en 1x1.5 tommers papirbit er det da 2400 pixler pr. tomme. Dersom du skriver det ut på et 10x15 tommers ark så er det 240 pixler pr. tomme. Hvis du resampler til 300 pixler pr. tomme (Men beholder "størrelsen") så vil det si at du sånn ca firedobler i hver retning, dvs så blir bildet ditt 16 ganger så stort å lagre, dvs ca 75 Megabyte pr. jpg fil. Hvis du ikke forstår det jeg skriver så har du to alternativer, glem hele saken eller søk gjennom forumet da dette spørsmålet er stilt sikkert hundre ganger før.

Lenke til kommentar
Det er bare å endre det til 300 i photoshop, så er alt i orden. Dpi er bare en funksjon som viser forholdet mellom oppløsningen og utskriftsstørrelsen.

 

Hvis du har et bilde i full kvalitet fra EOS 350D, og det står 72dpi i photoshop, så legg samtidig merke til utskriftsstørrelsen (Print size). Den er nok latterlig stor.

 

Erik

 

Endre infoen i fila: ja. Resample: nei for all del.

Lenke til kommentar
På jobb har vi 5 stk Canon G5 og når jeg setter disse på "fine" så kommer bildene ut med 180 dpi, mens "normal" gir 72 dpi. Dette skurrer litt i mine ører. Eller gjør det?
Det skurrer ikke, det betyr bare at de som er ansvarlig for programvaren i kameraet syntes det var en god ide. Uansett hva man setter dpi til i fila så vil den bli feil siden bildet kommer til å brukt i forskjellige størrelser og resamplet til forskjellige formater. Dermed så finnes det ingen enkeltverdi som er korrekt.
Lenke til kommentar

Yep, dpi verdien er ingenting å bry seg om. Har ikkenoe å si for oppløsningen på bildet.

Eneste gangen du skal bry deg med dpi er når du skal skrive ut bildet.

Gå til Image -> Image size -> velg vekk haken i feltet "resample image" -> angi en ny verdi i et av de tre feltene ovenfor og de 2 andre verdiene matcher endringene.

Høy dpi = lite bilde, lav dpi = stort bilde

Ingen av disse innstillingene forandrer på bildet ditt (sålenge resample image ikke er valgt), så bare juster i vei... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...