Gå til innhold

Kjøpe 7800GT nå eller vente på ATI?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også f.eks bildekvalitet.. texture filtering, AA kvalitet, funksjonalitet som TAA eller HDR+AA. Forbedringer innen SM3.0 som kan bli nyttig i fremtiden, etc. Ytelse burde ikke være det eneste man burde se på når man legger så mye penger i et skjermkort, etter min mening ihvertfall.

Lenke til kommentar
Det er også f.eks bildekvalitet.. texture filtering, AA kvalitet, funksjonalitet som TAA eller HDR+AA. Forbedringer innen SM3.0 som kan bli nyttig i fremtiden, etc. Ytelse burde ikke være det eneste man burde se på når man legger så mye penger i et skjermkort, etter min mening ihvertfall.

Det du nevner henger jo sammen med ytelse!

Lenke til kommentar

Det er klart bildekvalitet har en sammenheng med ytelse, men man vil ikke f.eks magisk få bedre teksture filtering algoritme, TAA eller HDR+AA fordi kortet har bra ytelse. Når det gjelder forbedringer innen SM3.0 så kan det være vanskelig, eller umulig å få frem dette i dagens spill og syntetiske benchmark, noe som vil være et problem med å bedømme kortet.

Lenke til kommentar

Jeg betaler lett 1000kr for 5fps mer, jeg har også bygget en pc med 7800gt som er helt genial, pov kortet jeg kjøpte lå på 40c, altså et hav å klokke på.

 

Vente ?? hvorfor skall du det, Ati driver å slipper x800gt - x800gto osv virker ikke så veldig lovendet, og om det skulle bli så mye bedre som alle hardbarka ati boys hevder (skall seff ikke nekte på det) så selg det å kjøp det.

 

Jeg har selv ingen problemer med å selge mitt gtx kort om ati brikke yter 10%+ (nå skall det jo også nevnes at cpu stopper bremser skjermkortene alleredet, så det er mulig flere trenger bedre cpu en noe annet)

Lenke til kommentar
Jeg betaler lett 1000kr for 5fps mer, jeg har også bygget en pc med 7800gt som er helt genial, pov kortet jeg kjøpte lå på 40c, altså et hav å klokke på.

 

Vente ?? hvorfor skall du det, Ati driver å slipper x800gt - x800gto osv virker ikke så veldig lovendet, og om det skulle bli så mye bedre som alle hardbarka ati boys hevder (skall seff ikke nekte på det) så selg det å kjøp det.

 

Jeg har selv ingen problemer med å selge mitt gtx kort om ati brikke yter 10%+ (nå skall det jo også nevnes at cpu stopper bremser skjermkortene alleredet, så det er mulig flere trenger bedre cpu en noe annet)

Hvordan er støyen på det pov kortet ditt?

Lenke til kommentar
Hvor mye har CPUene å si, hvis de bremser skjermkortene allerede?

 

Har en AMD 3800+. Grafikken jeg vil kjøre er 1280x1024 (maks på LCD skjerm), samt alt på høyt i Battlefield 2, med x8 i AA og AF. Vil da ett 7800 GT greie dette greit, eller vil CPU stoppe for høyere kvaliteter?

Et 7800gt skal holde i massevis til det, Det er muligens 2Gb ram som må til.

Bf2 gikk mye glattere hos meg etter jeg fikk 2Gb ram

Lenke til kommentar

En som spurte om støyen på pov kortet.

 

Jeg har selv 7800gtx golden sample :love: bygdet nylig en pc med 7800gt pov som skrevet lå den på 40-42 idle og den bråke ikke i det hele tatt (etter min mening, om noen andre lurer på gtx så bråker det også lite). Altså ingen ubehaglige\iriterendet lyder som skulle plage verken deg selv eller ei evnt dame du måtte ha

Lenke til kommentar
Hvor mye har CPUene å si, hvis de bremser skjermkortene allerede?

 

Har en AMD 3800+. Grafikken jeg vil kjøre er 1280x1024 (maks på LCD skjerm), samt alt på høyt i Battlefield 2, med x8 i AA og AF. Vil da ett 7800 GT greie dette greit, eller vil CPU stoppe for høyere kvaliteter?

Et 7800gt skal holde i massevis til det, Det er muligens 2Gb ram som må til.

Bf2 gikk mye glattere hos meg etter jeg fikk 2Gb ram

Det er noe av grunnen til at jeg vurderer å kjøpe ett nytt skjermkort, har lyst til å ha 2 GB ram, så hvorfor ikke ta det i samme slengen.

 

Men etter å ha lest resultatene i denne 7800 GT testen av XFX kortet jeg ville ha kjøpt. Så ser jeg det lurt i å vente litt. Ser at ATI sitt X850XT PE kort følger med i alle tester untatt max FPS. Ved gjennomsnittelig FPS så er de så å si like hele tiden.

 

Jeg vil regne med at ATIs nye kort vil gi en ytelse forbedring i forhold til dagens toppkort, og dermed gjøre det best i forhold til disse kortene.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lenger forhåpninger om at R520 skal kunne gi noe betydelig mer ytelse enn Nvidias 7800-serie. Derfor ville jeg ikke ventet på ATI's lansering. Spesielt fordi de har hatt store problemer med produksjon og yields, så frykter jeg også at når det omsider lanseres om over en måned, så er kortene gjerne ikke å få fatt på før om 1-2 mnd. senere.

 

Selvfølgelig er det godt mulig prisene på 7800-kortene detter litt når ATis kort kommer, litt avhengig av hvor bra de blir, så om du er på budsjett og ikke må ha et nytt kort akkurat nå, så kan det være en grunn til å vente med oppgraderingen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Vente ?? hvorfor skall du det, Ati driver å slipper x800gt - x800gto osv virker ikke så veldig lovendet, og om det skulle bli så mye bedre som alle hardbarka ati boys hevder (skall seff ikke nekte på det) så selg det å kjøp det.

Tvert om kan X800GT(O) love godt. Detter er nok ikke en dum måte å bli kvitt R4xx brikker på før R5xx kommer for fullt. Det er uansett ikke med de nye mid-range eller low-end kortene problemet har ligget.

Det å kjøpe et 7800GT i dag og muligens selge det igjen om kort tid betyr gjerne tap og hassel med salg, noe ikke alle er så interessert i.

 

 

Hvor mye har CPUene å si, hvis de bremser skjermkortene allerede?

 

Har en AMD 3800+. Grafikken jeg vil kjøre er 1280x1024 (maks på LCD skjerm), samt alt på høyt i Battlefield 2, med x8 i AA og AF. Vil da ett 7800 GT greie dette greit, eller vil CPU stoppe for høyere kvaliteter?

Det er som oftes skjermkortet som begrenser hvor høy kvalitet du kan kjøre. Hvis du hadde vært CPU begrenset kunne du ha kjørt opp AA, AF eller grafiske instillinger i spillet uten eller med liten ytelsetap. I Battlefield 2 sitt tilfelle dog så er ikke 7800GT så mye CPU begrenset og jeg er redd for at 8xAA kan bli litt for mye pga 2x super-sampling som i praksis halverer fillraten.

Som jeg nevnte i en tråd vil spillene fremover ta bedre bruk av pixel shaders og GPU vil da for bli den begrensene faktoren. Battlefield 2 er et eksempel/forsmak på dette.

Lenke til kommentar

jeg har venta på de nye ati korta en stund nå, stort sett fordi jeg liker ati litt mer enn nvidia, men jeg fikk en link av e kompis i går. det var tomshardware som sa at r520 kommer med bare 16 pipelines, og selv med en ganske mye høyere klokk så ville det ikke helt klare å ta 7800gtx kortene.

 

nå vet jeg jo ikke 100% at dette stemmer, mene muligheten er der, og jeg har mistenkt en stund at ati har hatt problemer med denne generasjonen kort.

 

så derfor bestillte jeg et xfx 7800gt i går. (nå hører det litt til historien at jeg faktisk har penger til overs til et sånt kort akkurat nå også da, det hadde litt å si)

 

så i mine øyne ser det ut som at eneste grunnen til å vente på ati nå er for å få lavere pris på nvidia korta

 

edit: ikke 1 pipeline, men 16 :p

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Var egentlig veldig fristet til å kjøpe nytt kort nå, var på vippen til å bestille i går. Og sa til meg selv i dag, hvis komplett satt ned prisen, så tar jeg det.

 

Og komplett hadde endret prisen viste det seg. Men de satt den opp med 400,- , og da blir det helt uaktuelt å kjøpe. :no:

snakk om uflaks....

 

heldigvis så bestille jeg et xfx 7800gt til 3495 i går kveld, og fikk bekrefta den prisen :D

Lenke til kommentar

Bra med flaks du hadde angende pris da.

 

Ser det mange steder på nettet at det mer og mer blir snakk om 16 pipelines hos ATI, noe som ikke akkurat er positivt. Samt at de skal ha hatt problemer med å få brikkene til å kjøre på de hastighetene de vil.

 

Da ser det ut til at ATI kun kommer med en oppgradering av X850XT PE, med høyere hastighet og shader model 3. (samt på 90 mm i stedet for 110 eller 130).

 

Det har også vært nevnt R580 brikken, som vist skal ha 32 pipelines, men at denne ville komme på nyåret, hvis den kommer i det hele tatt. Leste at ATI skulle droppe denne til fordel for R600 serien.

 

Får sjekke litt priser, men komplett har ikke de billigste av disse kortene, og siden jeg skal ha mer ram når jeg bestiller, så må det bli hos komplett siden de er nesten de eneste som har mine ram brikker.

Lenke til kommentar
Ser det mange steder på nettet at det mer og mer blir snakk om 16 pipelines hos ATI, noe som ikke akkurat er positivt. Samt at de skal ha hatt problemer med å få brikkene til å kjøre på de hastighetene de vil.

R5xx er noe ganske annet enn R3xx/R4xx arkitekturen. Siden R520 vil bare ha 16 "pipelines" så er det ganske sikkert at effektiviteten per klokke har økt.

Lenke til kommentar

det som sto på tomshardware var at r520 kun får 16 pipelines, mene coren kan bli klokka så hlyt som 7-800mhz for å veie opp for pipeline tapet. mene det var vistnok ikke nok.

 

og uansett, om det viser seg at ati lanserer et kjempekort til en god pris, så er det ikke så mye stress å bytte, sku være lett å selge et 7800gt. det gikk jo bare noen få timer fra jeg la det ut til jeg fikk mail og sms fra folk som ville kjøpe mitt xfx 6800gt agp kort

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...