Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig sirkulasjon av kjølevann, motor varm


Bayasen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Fiat Punto 55s 95-modell som har gått 100 000 km. I den senere tid har jeg fått problemer med at motoren lett blir for varm.

 

Etter ca 15 minutters kjøring (uansett fart) opplever jeg ofte at varsellampen for motorvarmen begynner å lyse (denne bilen har kun en varsel-lampe som lyser, og ingen viser som indikerer temperaturen).

 

Jeg opplevde dette for første gang i sommer. Så da jeg skulle ha bilen inn på EU-kontroll og skifte reg.reim for en mnd siden, ba jeg dem se på kjøleanlegget også.

Da reg.reima ble byttet, ble også kjølevannspumpen byttet og kjølevannet skiftet. De hadde også vistnok staket ut ende skitt fra kjølesystemet sa de, så da trodde jeg problemet var fikset. Jeg kjørte en stund uten varmeproblemer, men to uker etter verkstedoppholdet begynnte varsellampen å lyse igjen.

 

Jeg har forsøkt å kjøre med kupevarmen på fullt. Da kan jeg ofte kjøre litt lengre før varsellampen begynner å lyse, men det pussige her er at varmen inn i kupeen varierer. Periodevis kommer det varm luft ut og periodevis er denne luften kald.

Det kan virke som om kjølevannet periodevis går igjennom systemet og periodevis ikke blir sirkulert skikkelig. Det er i alle fall min nåværede teori.

 

Både ut- og inn-slangen fra radiatoren er alltid varm, så jeg tror ikke det er termostaten. Tror heller ikke det er indikatoren som viser feil, i og med at jeg hadde et opphold i problemet etter at den var på verksted.

 

Radiatorviften lever sitt eget liv og slår seg på bare av og til når jeg stopper og motoren er for varm.

 

Det jeg selv tror er at det er dårlig sirkulasjon og at det kanskje er radiatoren som er tett og bør byttes. Kan det være riktig løsning og lurt å gjøre? I så fall er det lett å gjøre selv? Noen som har peil?

 

GB

 

 

PS. Motoren har ennå ikke kokt, da jeg stopper ganske kjapt hver gang det blir for varmt og venter litt før jeg kjører videre helt til det lyser igjen. Kø på E18 kan være et mareritt hvis det er lenge til neste avkjøring...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg selv tror er at det er dårlig sirkulasjon og at det kanskje er radiatoren som er tett og bør byttes.

Det var dette jeg tenkte på. Hvertfall etter du skrev at de hadde tatt ut en del møkk fra systemet. Er vel ikke sikkert den må byttes. Er vel kanskje mulig å blåse den rein med f.eks. trykkluft. Kommer vel ann på hvor mye det er.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har en Fiat Punto 55s 95-modell som har gått 100 000 km. I den senere tid har jeg fått problemer med at motoren lett blir for varm.

 

Jeg har forsøkt å kjøre med kupevarmen på fullt. Da kan jeg ofte kjøre litt lengre før varsellampen begynner å lyse, men det pussige her er at varmen inn i kupeen varierer. Periodevis kommer det varm luft ut og periodevis er denne luften kald.

Det kan virke som om kjølevannet periodevis går igjennom systemet og periodevis ikke blir sirkulert skikkelig. Det er i alle fall min nåværede teori.

 

Både ut- og inn-slangen fra radiatoren er alltid varm, så jeg tror ikke det er termostaten. Tror heller ikke det er indikatoren som viser feil, i og med at jeg hadde et opphold i problemet etter at den var på verksted.

 

Radiatorviften lever sitt eget liv og slår seg på bare av og til når jeg stopper og motoren er for varm.

 

Det jeg selv tror er at det er dårlig sirkulasjon og at det kanskje er radiatoren som er tett og bør byttes. Kan det være riktig løsning og lurt å gjøre? I så fall er det lett å gjøre selv? Noen som har peil?

 

Foreldrene mine har en 98-modell Fiat Marea 1.6 ELX, som har mange av de samme problemene. Denne bilen går derimot ikke varm, den går ofte for kald, men kan pendle på termometernåla fra kvart på skalaen til nesten oppe i den røde streken når bilen går på tomgang. Bilen gir vekselvis kald og varm luft fra varmeapparatet, og når det er kaldt om vinteren, har den ikke tilstrekkelig varmekapasitet. Mistanken gikk til termostaten, som ble byttet. Dette hjalp ikke noe. Systemet ble deretter luftet på merkeverksted, i tilfelle det skulle være luftlommer som hindret sirkulasjonen, men dette hjalp heller ikke. Brudd i toppakningen har blitt mistenkt, men merkeverkstedet har sjekket, og påstår at alt er i orden. Derfor er dette hittill et mysterium!

Lenke til kommentar

Bytt termostaten hvis den ikke ble byttet på forrige service, noe som høres rart ut ettersom alt det andre ble fikset. Men-men, bilverksteder... mulig de gamblet på at du kom tilbake for enda en times jobb eller to..?

 

Kjør også en runde med radiatorrens. Har ingen erfaring med hvilke typer som er best, men Holz er jo kjent, og har hørt at enkelte faktisk har hatt bra resultat med Biltema sin. Mulig noen her på forumet har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Derfor er dette hittill et mysterium!

Man opplever mange mysterier når man har Fiat :roll:

 

Takk for mange svar. Tenker det blir en rensing av radiatoren her jeg, i alle fall er det plan A. Fikk stryket min mistanke til tett radiator ytterligere igår da jeg var ute å kjørte. Hadde på full kupèvarme, og hver gang det begynnte å bli kaldt, tro jeg inn clutchen og ga gass. Da kom varmen tilbake igjen.

 

Teroi: Vannpumpen som blir drevet av reg.reima får ved høyt turtall på motoren selv et høyt turtall, noe som betyr høyre trykk fra pumpa og da presses det mer vann igjennom det tette systemet og man får litt sirkulasjon. Kan det stemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...