Jump to content
Sign in to follow this  
Fjatle

Motor i hundre på Peugeot 405

Recommended Posts

Jeg har en Peugeot 405, 2 liter innsprøyting.

 

Motoren er mildt sagt i hundre.

Uten at jeg kan bekrefte det hundre prosent, virker det som problemet

oppstår etter været. Er det dårlig vær eller kaldt ute, så er den helt

på styr. Er det sol og varm, så er den på sitt snilleste.

 

Ok, følgende skjer.

Normalt skal turtallet ligge på nett over tusen ved tomgang.

Viss jeg starter bilen i dårlig vær (sånn som i dag med enorme mengder

nedbør) så hopper den opp i overkant av 4000 o/s og ligger der i ca

10-15 sek. før den roer seg. Høres jo ut som hele driten skal eksplodere!!

 

Når etter oppstart ligger ligger turtallet og jokker mellom 1500 - ca 2800

omdreininger konstant. Og da er det ikke snakk om beskjedne diskret intervall.

Den jokker opp og ned konstant uten pause!!

 

Når jeg så begynner å kjøre så nykker og napper det så svinaktig, at en

skulle tro jeg aldri har kjørt en bil før. I dag kjørte jeg en tur på ca 1,5 mil.

Da jeg var framme hadde den nykket og nappet konstant hele veien, og

jeg var veldig klar for å kaste opp :) man blir faktisk veldig kvalmen :)

 

Når jeg gir gass, så nykker det ikke. Det er når jeg skal ligge i et konstant tempo.

Da ligger jeg med gasspedalen nesten helt ute, og det er da det nykker.

 

Når den er i denne tilstanden, har den også lyst å gi gass for meg.

Spesielt, når jeg ligger i et så lavt gir som 2. gir.

Da kjører den glatt i 30 - 35 km/t uten at jeg rører gasspedalen!!

En uønsket cruisecontrol kan man si :)

Plutselig får den for seg at den så vil bremse på giret, og bremser ned.

Nå må jeg enten trykke inn gasspedalen igjen, eller som i noen tilfeller, så

begynner den å gi gass selv igjen!

 

Når jeg kløtsjer, så begynner turtallet å jokke igjen :)

 

Jeg har fått to tips til hva dette kan dreie seg om.

Det ene er at en vakuum slange er defekt.

Det andre er en boks (tror det er denne radiatoren går inn på som et "første

ledd" før luftslangen går videre til boksen med luftfilteret. For de som

kjenner motoren så er det denne boksen gassvaieren ligger montert oppå)

som bør renses med forgasser rens. Grunnet at det kan komme sot inni den,

som igjen vil klure til og lage en slik jokking med turtallet.

 

Jeg har ikke gjort noe enda. Håpte på at kansje folk her har enda flere forslag.

Det som forundrer meg sånn er at den reagerer sånn på været.

Jeg kan ikke svare på om det er temperatur, luftfuktighet eller hva det

måtte være som gjør utslaget. Men NOE er det, banna bein!!

 

Har kjørt litt med bilen i sommer. Ved en kald morgen kan turtallet kødde

rimelig bra. Nå, sånn som i dag med kraftig regnskyll, så kom alle symptomer

jeg har skrevet veldig veldig kraftig.

Har også kjørt mye med bilen i vinter som var, og da var også alle symptomene

der.

(Har ikke kjørt med bilen i vår, pga at jeg har byttet hjulopphenget bak.)

 

 

Vel, noen som har noen tips til meg?

I så fall er dere hjertens velkommne til å svare :)

Share this post


Link to post

Har selv en 405 Gri fra 1989. Denne hadde mange av de samme symptomene som du beskriver, og jeg bytta MAP-sensor, tomgangsventil, spjeldsensor og alt mulig.

 

Etter hvert slikt bytte ble "hjernen" opplært på nytt. Dvs:

 

Koble av strøm i 10 minutter

Koble på strøm

Sette på tenning 10 sekunder

Starte bil (UTEN å bruke gasspedal)

La bil jobbe på tomgang inntil normal driftstemperatur (evt. vifta slår inn)

Kjøre en normal tur, ca 5 km

 

Og dette fungerte veldig bra i noen dager. Jeg kunne ikke fatte og begripe hva som var feil. Etter det siste byttet fant jeg ut at jeg skulle prøve å la tenninga stå på 5 - 10 sekunder før jeg starta bilen (hver gang, altså) Og etter dette har bilen fungert aldeles utmerket.

 

Løsninga blir altså (med teskje) Lær opp "hjernen" en gang for alle, og innarbeid vanen med å la tenninga stå på 5 - 10 sekunder før du starter. Jeg skal ikke forsøke å forklare hvorfor dette funker, men det gjør det. Og tor meg, jeg har brukt MYE tid på dette....

 

Lykke til!

 

PS: Under feilsøkinga dukket det opp en utrolig mengde forskjellige mulige forklaringer, selv fra erfarne Peugeot-mekanikere.

 

T'Weed

Share this post


Link to post

Hei, og takk for svar. Prøvde ut det med å resette bilen.

Gikk ikke.

Prøvde tre ganger faktisk, uten resultat. Fulgte oppskriften etter punkt

og prikke.

 

Jeg ehhmmm... ehh, vet ikke hva en lambdasonde er, eller hvordan

den ser ut. Heller ikke hvor den skal ligge i bilen.

Noen forklaringer?

Jeg er meget grønn for å si det sånn :)

Share this post


Link to post

Lambda-sonden sitter skrudd inn i eksosmanifolden eller eksosrøret, ganske nærme motoren. Minner litt om en tennplugg, men med flere ledninger.

Share this post


Link to post

He he du er ikke den eneste. Escorten min (97mod) har noen av de symptomene du nevner ovenfor. Bare at her er det uansett vær. Det vil si når bilen startes, så bråker motoren noe i ¤#¤##. Men etter kort tid så blir den normal og høres ut som en klokke. Ulempen er at jeg ikke har noen turtallsviser i bilen, så jeg kan ikke si hva omdreinigsmomentet er på da og da. :thumbdown: Men regner med at det er høyt. Pluss at skal man begynne å kjøre med en gang bilen starter å motoren uler så fælt så er det bare nok å gire i 2gir så har man cruse control i ca 30 sec. Men bilen bremser ikke av seg selv som du nevner, men crusi controllen daler ned da motoren begynner å bli varme. Men jeg er litt usikker på dette. Lurer på om det skal være slikt pga i instroksjons boka står det at bilen ikke skal varmes opp uansett værfohold men kjøre med en gang. Da motoren når sin normale temperatur ganske så fort. Så lurer på om dette er min feil da jeg har varmet bilen opp mange ganger ved oppstart etter å ha kjøpt den. :hmm:

Edited by Wooho

Share this post


Link to post

Etter langt om lenge så har jeg funnet løsningen på bilen min.

 

På innsugsmanifoilen, så styrer gassvaieren et spjeld for luft inn.

Spindelen som spjeldet er festet på, vrir samtidig på et potensiometer

som ligger på undersiden av manifoilen.

Etter å ha byttet det, går motoren som en klokke.

 

Godt å bli kvitt problemet. Etter datoen på første innlegget mitt her, så

sier det seg selv at problemet har pågått umenneskelig lenge :)

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...