Gå til innhold

Hyperkoblinger fra index-side til undersider


Anbefalte innlegg

Hei sann. Holder på å lage meg ei hjemmeside, og bruker Frontpage(gjør det,ja!!!),. Siden består av tabeller, og jeg har etter tidligere råd kopiert opp index-siden i x-antall sider. Siden består av like elementer, det er kun hovedtabellen som endrer seg fra side til side.

 

Problemet mitt er at i 2 av tabellene så skriver jeg inn nyheter og aktuelt, og disse endrer seg jo i takt med nye nyheter. Hvordan får jeg gjort det slik at jeg slipper å endre hver side hver gang. Har fått beskjed om å lage ei tekstfin (.txt), og deretter skrive inn <?php include("meny.txt") ?>. men hvor i skriptet 8html-siden)legger jeg inn php-koden?

 

Og er det noen som sitter på andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Har du kalt sidene dine sidenavn.php ? Hvis du kaller dem sidenavn.html/sidenavn.htm vil ikke php virke.

 

Ja, den måten du forteller om er en måte. En annen måte er å bruke et noe mer "avansert" includescript. Disse finnes det mange av.

 

Hovedproblemet med å kopiere sidene x-antall ganger er at du får en sinnsyk jobb den dagen du skal redesigne eller forandre en enkel ting som feks en lenke eller epostadresse.

 

Du kan jo starte med å lese denne lenka.

Lenke til kommentar
men hvor i skriptet (html-siden)legger jeg inn php-koden?

 

Og er det noen som sitter på andre løsninger?

En liknende løsning, om Ingardj var inne på, er å bruke et mer avansert include-script. Kort fortalt, bruker du en såkalt GET-variabel, som står i sidens URL. Eksempel: index.php?side=gjestebok. Her har side-variabelen verdien gjestebok.

 

Include-scriptet henter inn riktig innhold til en side, ved hjelp av denne variabelen. Om side-variabelen er linker, kommer undersida "linker" fram.

 

Fordelen er at resten av fila, det vil si logo, menyer, annen info, bare eksisterer i én fil. Innholdet ligger i separate filer. Følgelig: Meny og andre elementer trenger du bare å endre i én fil.

 

For å svare på det første spørsmålet, så kommer innholdet fra meny.txt akkurat der hvor du har koden. Altså legger du menyen over i meny.txt, sletter menyen fra index.php, og legger til koden der menyen var før.

Endret av Mikka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...