Gå til innhold

prosjektere på glass/vindu


Anbefalte innlegg

Eg vet ikke helt om dette er i rette kategori, men det er da tross alt elektronikk! :)

 

Eg har i flere år lekt med tanken på å kunne prosjektere informasjon(tekst/grafikk)

på frontruta i bilen, mye likt slik det er i jagerfly(nei, eg skal ikke skyte på biler).

 

Og heldige meg, eg har skal nå fullføre et prosjekt hvor dette blir nødvendig :cool:

 

Og budsjettet tillater gjerne å kjøpe en stor prosjektor eller to, for så å bruke denne,

men dette blir upraktisk pga støy, størrelse og sårbarhet(oppvarming/sårbar pære/nedkjøling).

 

Noen andre tips? Eg vet det finnes en form for "hobbyprosjektor" som kan forstørre

et bilde/display og prosjektere dette på en annen overflate. Noen som vet hvordan

disse fungerer/er bygd opp? Eg vet også om flere som bygger sine egne prosjektorer,

en nedskalert utgave av denne blir da perfekt.

 

Men vil det bli noe problem å vise noe på frontruta? Hva sier politiet til noe slikt?

Det skal ikke være i synsfeltet, men helt nederst på ruta, helt til siden, og kanskje

på toppen om nødvendig.

 

Alle synspunkter, innvendinger og tips mottas med takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener å ha sett biler som har slik alt (mulig det var prototype biler) i et eller annet blad eller noe...

 

prinsippet for selve prosjekteringen er jo enkel, du setter bare prosjektoren til å lyse rett opp i frontruta, vinduet i bila vil da reflektere noe av lyset tilbake mot de som sitter inne i bila, ergo ser det ut som om informasjonen befinner seg på frontruta.

 

det var den enkle forklaringen, men nå er det sikkert mulig at du trenger en spesiell frontrute for at det skal virke bra...

 

sikkert noen her som har litt mer peil på dette...

Lenke til kommentar

joda, HUD kjenner eg til, men slik eg forstår ligger forskjellen i at her prosjekteres

noe på en overflate, mens HUD er et gjennomsiktig display. men eg kan ta feil :p

 

eg vet ikke hvilken bil eg har sett det i, tror det var i autofil eller top gear, men

det var her eg fikk ideen. eg har da også sett speil med slik display innebygd.

Lenke til kommentar
Eg håper ikke det, hvertfall ikke så lenge vinkelen på overflaten er riktig.

Da skal lyset teoretisk reflekteres mot sjåføren, teoretisk.

 

Men det er derfor eg trenger hjelp :whistle:

Så en dokumentar på discovery om en ny bmw som visstnok skulle ha et slikt system implementert. Høre med bmw-norge...?

Lenke til kommentar

Jeg leste ett eller annet sted om en type skjerm (LCD?) som var like tynn som papir og som kunne bøyes slik man ville. Jeg vet ikke om det ble satt i produksjon, men i såfall er de nok veldig dyre og vanskelige å få tak i. Gjennomsiktige LCD-display er jeg ganske sikker på at finnes, men priser og hvor man kan få tak i det vet jeg ikke noe om. Hvis denne bilen skal brukes til vanlig kjøring med dette utstyret installert, ville jeg spurt Vegvesenet om det er lov, og kanskje fått det skriftlig, slik at det kunne vises frem hvis du blir stoppet i kontroll og politiet begynner å krangle med om det er lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sent svar, men uansett.

 

Det er vel ikke å prosjektere ett bilde på bilruta du er ute etter, men å reflektere ett bilde i bilruta. Hvis du skal benytte en form for prosektor må ruta være lettere difus for at du skal kunne få sett det prosjekterte bildet, noe som er uønsket i ei bilrute..... Skal du reflektere fra en prosjektor blir det omtrent som å se inn i linsa på prosjektoren, og der ser du ikke så mye interesant utenom sterkt lys. Men, hvis du har en LCD skjerm liggende på dasjbordet vil du når det er litt mørkt se at denne reflekterer seg i ruta (alt etter vinkelen på ruta selvsakt), så hadde du fått felt ned denne riktig, og laget en regulering som endret intensiteten på skjermen etter belysningen foran bilen ville du komme langt. Jo lysere det er ute, jo mer lyssterk må også skjermen din være, men når det er mørkt ute, bør du ikke ha for høy lysstyrke før du blir blendet.

 

Du får jo ganske stilige solskjermer med innfelt LCD på også da, som ville forenkle en hel del.

Lenke til kommentar

Mener å ha sett noe sånn i biler også ja, BMW får det til å ringe en bjelle.

Det skulle nok kunne gå, men en så liten prosjektor som trengs her kommer nok til å koste masse penger.

 

larschroe: Stemmer det, papirbaserte skjermer har det vært snakk om. De er satt i produksjon (forløbig kun klokker) og de er nok vanskelige å få tak i. Men de kommer nok om ikke så altfor lenge (håper jeg) for jeg har lest at de er billige å lage :dribble:

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill :yes:

 

Eg vil legge akkurat dette prosjektet på is inntill eg kommer over noe fom faktisk vil fungere uten å enten infelle en svær lcd skjerm i dashbordet eller å sote hele ruta. Eg har nå bestillt solskjermer med lcd i, og ryggespeil med lcd i tillegg til 2 lcd skjermer som står fritt på dashbordet(en liten 5" og en 8" med touch). Og eg tror dette dekker behovet for øyeblikket.

 

Men kom gjerne med flere forslag. I årene som kommer vil det nok bli mer og mer populært med slike i nye toppmodeller, og etterhvert vil det nok også bli allemannseie(men eg tror det vil ta flere år). Dessuten, i krisetilfelle kan man alltids kjøpe HUD som man fester rundt hodet til en 1500-2000 kr, og dette er da noe :p

Lenke til kommentar
Takk for mange innspill :yes:

 

Eg vil legge akkurat dette prosjektet på is inntill eg kommer over noe fom faktisk vil fungere uten å enten infelle en svær lcd skjerm i dashbordet eller å sote hele ruta. Eg har nå bestillt solskjermer med lcd i, og ryggespeil med lcd i tillegg til 2 lcd skjermer som står fritt på dashbordet(en liten 5" og en 8" med touch). Og eg tror dette dekker behovet for øyeblikket.

 

Men kom gjerne med flere forslag. I årene som kommer vil det nok bli mer og mer populært med slike i nye toppmodeller, og etterhvert vil det nok også bli allemannseie(men eg tror det vil ta flere år). Dessuten, i krisetilfelle kan man alltids kjøpe HUD som man fester rundt hodet til en 1500-2000 kr, og dette er da noe :p

hvorfor greie seg med <<bare>> 5 lcd skjermer? :!:

Legger du godviljen inn får du sikkert plass til ett par til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...