Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enda en maskin som ikke vil starte opp


Anbefalte innlegg

Det finnes allerede nok av emner om dette, men slikt er jo så individuelt.

 

En morgen for omtrent to uker siden våknet jeg opp og skrudde på skjermen til PCen, og da hadde alt frosset siden klokka 4 på desktopen. Jeg regnet akkurat da med at ikke var noe verre enn en tilfeldig kernel panic, men da jeg skulle starte maskinen opp igjen kom det ikke noe bilde. Skjermen var sort. Jeg kunne høre alle komponentene starte opp inne i maskinen, men pipelyden som skal komme under bootingen var ikke der.

 

Det var ikke et skjermproblem, jeg forsøkte forskjellige skjermer og skjermkort. Jeg har to RAM-brikker, og forsøkte å bruke bare én av dem om gangen, men det skjedde ikke noe mer. Da jeg tok ut CPUen skjedde akkurat det samme som da CPUen stod i, så jeg gitt ut ifra at det var den som var problemet.

 

I dag fikk jeg låne en CPU fra en venn. Da jeg hadde satt den i og skulle forsøke å starte opp maskinen, stanset alle komponentene inne i maskinen rett etter at de hadde begynt. Det er akkurat som om maskinen dør etter et knapt sekund eller så. Om man tar ut strømmen og venter litt kan den slås på igjen, men det samme skjer hver gang. Jeg fjernet min venns CPU og satt inn min egen, men nå slår komponentene seg av når jeg benytter den også. Når det ikke står i noen CPU starter de andre enhetene i maskinen uten å slå seg av. Jeg så en annen med lignende problem her, men der kom det ingen løsning.

 

Har forsøkt med standardløsningene (slette CMOS-minne, ta ut batteri). Jeg er veldig usikker nå, så tips vil bli tatt imot med glede.

Endret av Keito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når PCen startes uten CPU får komponentene strøm, vifter starter og harddiskene lager lyd, men man får ikke startet noe fungerende system uten en prosessor.

 

Det var så vidt jeg kan huske ikke dårlig vær den natten PCen min frosset, og jeg har en strømbeskytter som skal kutte strømmen til maskinen om spenningen blir for høy.

Lenke til kommentar

Når pc'en starter opp utfører den normalt en "POST" (Power On Self Test). Dersom pc'en ikke fullfører den, får du en pipelyd eller flere som indikerer hva som er galt.

Dersom f.eks. CPU mangler vil den komme med tre korte pip (eller noe sånt).

 

At det ikke kommer noen lyd i det hele tatt kan være en feil med hovedkortet eller gale instillinger i BIOS.

 

Du sier at du ikke "mekket" på pc'en den natten problemet oppsto, og da er det naturlig å tro at hovedkortet har en defekt. Bytt ditt gamle i et nytt eller kjøp et nyere.

 

Se også her for informasjon og POST og BIOS' pipe-koder:

 

http://www.computerhope.com/beep.htm

Lenke til kommentar

Var CPUen du lånte av samme type som du har? Hvis ikke må den CPUen være kompatibel med hovedkortet for at du skal kunne teste ordentlig. Det lutker dø CPU av hele greia. I og med at du får reaksjon i hovedkortet så tror jeg ikke det er det som er ødelagt. Da får du gjerne ingen reaksjon. Har sett akkurat samme problemet med en som tok livet CPUen sin.

Lenke til kommentar
Kan du teste cpu-en din på et annet hovedkort? Monterer du cpu-kjøleren på riktig måte slik at det er god kontakt mellom cpu og kjøleren? Hvis cpu blir for varm vil den skru seg av automatisk.

Det samme skjer med begge CPUene, og den jeg låner av en venn hadde han testet hos seg selv før jeg fikk den, da fungerte den helt fint. Jeg setter kjøleren på slik den tidligere stod, og som hovedkortets manual sier.

 

bruker du kjølepasta ?

Det er kjølepasta fra tidligere på begge CPUene, er det feil å regne med at det fremdeles kjøler som det skal?

 

Når pc'en starter opp utfører den normalt en "POST" (Power On Self Test). Dersom pc'en ikke fullfører den, får du en pipelyd eller flere som indikerer hva som er galt.

Dersom f.eks. CPU mangler vil den komme med tre korte pip (eller noe sånt).

 

At det ikke kommer noen lyd i det hele tatt kan være en feil med hovedkortet eller gale instillinger i BIOS.

 

Du sier at du ikke "mekket" på pc'en den natten problemet oppsto, og da er det naturlig å tro at hovedkortet har en defekt. Bytt ditt gamle i et nytt eller kjøp et nyere.

Maskinen lager noen underlige pipelyder når strømmen forsvinner etter jeg har forsøkt å boote den opp med CPU i, men jeg klarer ikke tyde det. Det kan godt være problem med hovedkortet for alt jeg vet, usikker. Jeg får kanskje testet med et nytt hovedkort snart.

 

Var CPUen du lånte av samme type som du har? Hvis ikke må den CPUen være kompatibel med hovedkortet for at du skal kunne teste ordentlig. Det lutker dø CPU av hele greia. I og med at du får reaksjon i hovedkortet så tror jeg ikke det er det som er ødelagt. Da får du gjerne ingen reaksjon. Har sett akkurat samme problemet med en som tok livet CPUen sin.

Den jeg lånte var også en AMD Athlon, samme socket, osv. Jeg tror ikke at begge CPUene er ødelagt, og den som jeg låner VET jeg jo skal fungere skikkelig. Begge to kan ikke være døde.

Lenke til kommentar
Er det mulig at det er grunnen til at en pc stopper opp under bootinga, og dermed låser seg`?

Hvis det ikke er kjølepasta vil det ikke være fullstendig kontakt mellom kjøler og cpu, dermed vil cpu i en del tilfeller ikke bli nedkjølt nok. Dermed vil sikkethetsfunksjoner på hovedkortet kutte strømmen til cpu for at den ikke skal brenne opp. Så, ja, det er grunn nok til at pcn stopper opp

Lenke til kommentar

<wexp> hvis problemet er temperaturen

<wexp> hold hånda på kjøleribba, blir den varm er det ikke rart den skrur seg av

<Keito> nå holdt jeg der

<Keito> det ble luftig

<wexp> men ikke varmt?

<Keito> nei

<Keito> heller kjølig

<wexp> PC-en skrur seg gjerne av når tempen er litt over der du brenner deg

<wexp> det høres ikke ut som et temperaturproblem

Endret av Keito
Lenke til kommentar
Hvis det ikke er kontakt mellom cpu og kjøler vil ikke varmen overføres til kjøleren og den blir dermed ikke varm..

 

Sier ikke at det må være et temperaturproblem, men det kan være det.

Ja, det er riktig. Men du trenger ikke å bruke kjølepasta hvis ribbeflaten er ren og jevn og den ligger i lett press mot prosessor. Ordet kjølepasta er litt missvisende. Skulle vært "varmelederpasta" :tease: , da den ikke kjøler men sørger for at det er jevn kontakt mellom ribbe og prosessor så mest mulig av varmen blir overført til ribba.. Har kjørt en p4 3ghz prescott med orginal kjøler og uten kjølepasta. Det gikk helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...