Gå til innhold

Mange som løper her på forumet?


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som vi har fått så mange rare/uinteressant tråder på denne delen av forumet, så hvorfor ikke lage en ny?

Admin: om dette emnet er tatt opp før, så steng den gjerne.. Veit at vi har Friidrettsutøvere på forumet, men den dekker vel friidrettsutøvere..?

 

Lurer på om mange som løper på forumet, personlige rekorder osv. Hva er deres rekorder på 5000 meter osv.. Lurer selv om hva som er en bra tid for en 15-åring på 5500 meter? Løp nettopp på 23 minutter, er det sånn ca mitt på treet?

 

Hvordan er det optimalt å spise før løping, spise middag ca 2 timer før? Mat etterpå da? Syntes alltid det er godt med banan eller et eple..

Hvordan er det å jogge før forkost? Forbrenner man mer fett?

Endret av petter'n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg er blant dem på forumet her som tar seg en løpetur iblant :w00t: .

Pleier å jogge i ca 20 min annenhver dag, dog ikke på bane (med andre ord har jeg ingen tider å vise til a'la 5000 meter og slikt).

Men tror jeg skal ta en coopertest om et par uker, så får jeg se om formen er så god som jeg tror den er. Satser på å springe 8 runder på 12 min.

Bryr meg egentlig ikke så veldig mye om kostholdet før jeg trener, pleier helst å vente 2-2,5 timer etter siste måltid før jeg setter igang. Pleier gjerne å steke meg ett par egg etterpå, det er snadder :D. Men du bør satse på frukt, ikke bare de dagene du trener, men sånn ellers. Det er utrolig godt, og smaker enda bedre når man faktisk vet hvor sunt det er ;). Og frokostblandinger som består av 100% fullkorn (Shredded Wheat bl.a) iblandet fersk frukt er en HERLIG frokost.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Til trådstarter: 23 min på 5500 er respekt. Jeg løper 3000 på under 11 minutter, og 5500 er mye lenger... Men hvorfor løper du 5500 og ikke bare 5000?

 

Skal bare nevne at jeg løper 8 runder på coopertesten alene, men håper jeg kan presse det til 8 og en halv når jeg får litt motstand og noen å strekke meg etter.

Hvis du skal løpe coopertesten, lønner det seg å sette opp tidsskjema før du starter å løpe, så du vet omtrent hvordan du ligger an og hvor fort du løper. f.eks. for å klare 8 runder på coopertesten bør snittiden per runde bør være halvannet minutt.

 

Skal bare nevne noe jeg er stolt av: jeg var best på skolen i det årlige løpet rundt Sognsvann i år.

Løping er faktisk vannvittig morro!

Lenke til kommentar

jeg har utrolig lyst til og starte og løpe, har dere noen tips til hvordan jeg kan komme meg igang? føler nå att kondisen min ikke er helt på topp. (3000 på 17min :blush: ) har ikke trent i hele mitt liv faktisk untatt friiderett når jeg var 8 ellerno. hvordan kom dere dere igang? trenger desperat hjelp! frykter att broren min på 10 år snart løper fra meg :cry:

Lenke til kommentar

Eneste tipset jeg har er å skaffe motivasjon. Men det er jo ikke så lett da. Om du har en liten musikkspiller så kan du jo ta med den. Å løpe i skogen hjelper vel også mange i forhold til å løpe på bane. Finn en passe lengde du vil løpe og press deg igjennom den. Lengden er ikke så viktig det viktigste er å få startet, men jeg ville tro at en lengde på 15 minutter er sånn passe.

Lenke til kommentar
jeg har utrolig lyst til og starte og løpe, har dere noen tips til hvordan jeg kan komme meg igang? føler nå att kondisen min ikke er helt på topp. (3000 på 17min :blush: ) har ikke trent i hele mitt liv faktisk untatt friiderett når jeg var 8 ellerno. hvordan kom dere dere igang? trenger desperat hjelp! frykter att broren min på 10 år snart løper fra meg :cry:

sånn jeg gjorde det : tok på meg sjorts, t-sjorte og sko. gikk ut og sprang så langt jeg orket, og til bake igjenn (best med en running og springe i. eks rundt nabolage eller noe sånt.

Lenke til kommentar
jeg har utrolig lyst til og starte og løpe, har dere noen tips til hvordan jeg kan komme meg igang? føler nå att kondisen min ikke er helt på topp. (3000 på 17min :blush: ) har ikke trent i hele mitt liv faktisk untatt friiderett når jeg var 8 ellerno. hvordan kom dere dere igang? trenger desperat hjelp! frykter att broren min på 10 år snart løper fra meg :cry:

Progresjon er god motivasjon. Ikke spis 2 timer før du skal løpe, så unngår du sting ("hold i siden" som enkelte sier), men drikk gjerne litt vann. Finn deg en liten rute som du kan springe, lengde har ikke så altfor mye å si, men er fordel å springe i nabolag, der det ikke er så mye trafikk. Er fint om løypen inneholder en litt tøff oppoverbakke. Å springe på bane blir man fort lei av, så det anbefaler jeg ikke. Ta deretter tiden du bruker rundt denne løypa første gangen du springer. Gi så mye du klarer. Jogg deretter denne løypa et par ganger i uka, gi omtrent 80% hver gang. Etter 6 uker tar du tiden på nytt, gir selvsagt 100%. Jeg er bombesikker på at du da vil merke framgang i forhold til første gang du løp, og det er et utrolig boost for motivasjonen. Vil også nemne litt på at kosthold også er viktig. To enkle ting som gjør utrolig mye for kroppen: Kutt ut brusen i ukene, og spis mer fiber (dvs frokostblandinger a'la Corn Flakes, Shredded Wheat osv).

 

EDIT: Lykke til, er bra at det er flere som viser litt iver etter å trene :thumbup:

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Spør kjapt om noe:

Hva er det passlig med fiber i til forkostmat? Noe som egner seg spesielt?

Det kommer helt ann på. Jeg spiser selv noe som heter "Shredded Wheat" (prod. av Nestlé), og det er 100% fullkorn. Mener å huske at det på pakken står at det er enten 8g eller 11g kostfiber i en porsjon (en porsjon=45g). Tror de fleste frokostblandinger er greie, bortsett fra "Honey Corn" o.l som faktisk inneholder 54% sukker :no:

Lenke til kommentar

For de som bor i Stavanger, er en runde rundt Stokkavannet hver dag å anbefale. Etter en stund kan man utvide runden med å fortsette over Madlaveien og ta runden rundt Mosvannet i tillegg.

Om man ønsker en enda lenger rute, kan man fortsette gjennom skauen til Vannverkstjernet og gjerne springe en runde i Sør-Marka. Men da snakker vi en veldig lang strekning.

Lenke til kommentar
For de som bor i Stavanger, er en runde rundt Stokkavannet hver dag å anbefale. Etter en stund kan man utvide runden med å fortsette over Madlaveien og ta runden rundt Mosvannet i tillegg.

Om man ønsker en enda lenger rute, kan man fortsette gjennom skauen til Vannverkstjernet og gjerne springe en runde i Sør-Marka. Men da snakker vi en veldig lang strekning.

Hva med vi som ikke bor i stavanger, hvor skal vi løpe da?

 

Noen runder rundt Sognsvann eller Østensjøvannet i Oslo er å anbefale :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...