Gå til innhold

Betenkeligheter ved allmenn stemmerett


Anbefalte innlegg

Om vi skal ha tro på en framtid med samfunnsorden og stabil trygg utvikling,

er jeg ikke sikker på at det er bra med allmenn stemmerett, slik det fungerer i dag. En stor del av befolkningen skjønner og vet egentlig for lite om hva de stemmer på.

 

Stemmerett burde kanskje vurderes å kun være forbeholdt personer som kan dokumenteres å ha et visst nivå av utdannelse og samfunnsmessig innsikt.

 

Politisk legning, posisisjon forøvrig, kjønn og etnisk bakgrunn etc - bør selvsagt ikke ha noe betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg høres det idiotisk ut. Det burde selvsagt være allmenn stemmerett.Man burde ikke trenge å bevise at man er smart nok til å stemme. Utdannelse burde heller ikke ha noe å si. Hvis vi nekter visse grupper å stemme så går vi et skritt tilbake i tid. Jeg vet ikke ossen system vi har i Norge, men i England så kan ikke folk på "galehus"stemme. Er det slik i Norge?

Lenke til kommentar

Og hvem skal diktere hva som skal være kriterium?

 

Demokrati må handle om at alle sin stemme teller likt, både de dumme og uvitende og de lærde og smarte.

 

Greit nok, det fungerer ikke helt slik her i Norge, men uansett så bør vi ikke skape slike skiller. Vi er alle en del av samfunnet, således må vi alle få lov å ta del i valget og hvilken retning samfunnet skal ta.

Lenke til kommentar

#1 I Norge kan man bli umyndiggjort, f.eks. hvis man har downs syndrom (tror jeg)

#2 Det er fordi ikke alle er så smarte til enhver tid at vi har representativt demokrati. Hvertfall i teorien, så skal dette sørge for at det er kompetente politikere i ledelsen landet rundt. Om alle politikere og sjefer er så smarte, er en annen diskusjon :p

Lenke til kommentar
Og hvem skal diktere hva som skal være kriterium?

 

Demokrati må handle om at alle sin stemme teller likt, både de dumme og uvitende og de lærde og smarte.

 

Greit nok, det fungerer ikke helt slik her i Norge, men uansett så bør vi ikke skape slike skiller. Vi er alle en del av samfunnet, således må vi alle få lov å ta del i valget og hvilken retning samfunnet skal ta.

Fullstendig enig. Det er et viktig prinsipp, som jeg trodde de fleste ikke reiste spørsmål ved.

Lenke til kommentar

Det er ikke stemmeretten som sådan som er problemet, men hva som kan dikteres av den. Demokratiet, forstått som ubegrenset flertallsstyre slik vi kjenner det i dag, må avskaffes og erstattes med et reellt folkestyre der selv ikke flertallet kan bestemme over, styre med og undertrykke mindretallet. Frata politikerne muligheten til å skalte og valte med folks liv, og dermed vil problemet løse seg selv.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Gjør det heller straffbart å lyge under valgkampen, så skjønner folk i løpet av kort tid at det de gjør får konsekvenser. :tease:

Det er også et godt poeng. Det er altfor enkelt å bryte valgløfter o.l.

Men der kommer litt av samme sak inn i bildet; store deler av lavmålsmassen som stemmer har feks ikke lengre politisk hukommelse og perspektiv enn til nesetippen. Og de mangler mye av evnen til å lese gjennom linjene på det politikerne sier.

 

Dette utnytter politikerne, ved å spille på overfladiske populistiske strenger, personkaraktrestikker osv som de får det "mindre begavede" stemmekveget til å høre på og bli påvirket av.

 

Politikerne er nok stort sett for utspekulerte og smarte til å bli arrestert på bløffer tror jeg. De har alltid en "forklaring" i bakhånd.

 

Kriteriene burde sikkert være gjenstand for grundig behandling, og bli akseptable nok til å kunne nedfelles i grunnloven.

Lenke til kommentar
En stor del av befolkningen skjønner og vet egentlig for lite om hva de stemmer på.

 

Stemmerett burde kanskje vurderes å kun være forbeholdt personer som kan dokumenteres å ha et visst nivå av utdannelse og samfunnsmessig innsikt.

Hvis folk er for dumme for å stemme burde heller intelligens- eller utdanningsnivået heves enn stemmeretten begrenses.

 

«You don't cure the symptoms, you cure the disease.»

Lenke til kommentar
Det som hadde vært stilig var et system hvor man kunne kjøpe/selge stemmer; en slags børs der partier kunne kjøpt stemmer som folk hadde lagt ut for salg til en gitt pris. Hvis f.eks. FRP hadde kjøpt stemmen min, til f.eks. 1000 kroner, ville jeg ha ledd hele veien til banken.

M.a.o. kjøpe seg herredømme over norge for 2 milliarder? (halvparten av de stemmeberettigede får 1000 kr hver, for så å stemme på Osama-as-a-dictator-partiet)

Lenke til kommentar
De som ikke bidrar til å dekke statens utgifter, bør heller ikke kunne ta del i avgjørelser vedrørende bruken av disse midlene. Således bør kun de som betaler en viss sum i skatt ha stemmerett.

Bidrar eller har bidratt? En som har jobbet i 20 år og blir uføretrygdet pga at jobben ikke fulgte reglene, skal han da miste sin stemmerett?

 

Skal pensjonister miste den?

Lenke til kommentar
Det som hadde vært stilig var et system hvor man kunne kjøpe/selge stemmer; en slags børs der partier kunne kjøpt stemmer som folk hadde lagt ut for salg til en gitt pris. Hvis f.eks. FRP hadde kjøpt stemmen min, til f.eks. 1000 kroner, ville jeg ha ledd hele veien til banken.

Håper du kødder.

Lenke til kommentar
Det som hadde vært stilig var et system hvor man kunne kjøpe/selge stemmer; en slags børs der partier kunne kjøpt stemmer som folk hadde lagt ut for salg til en gitt pris. Hvis f.eks. FRP hadde kjøpt stemmen min, til f.eks. 1000 kroner, ville jeg ha ledd hele veien til banken.

Håper du kødder.

Man kan ikke forhindre at dette skjer, men man kan begrense omfanget. Om naboen tilbyr meg 500 kr for å stemme ap ville jeg gjort det ;) (Eventuelt tatt imot kr 500, for så å stemme slik det passer meg.)

Lenke til kommentar

Eneste form for system jeg kunne tenkt meg, bortsett i fra det som er i dag, er et system der hver enkelt må bestå en slags eksamen som basseres på de forskjellige partiers valgprogram. Alle må dermed ha kunnskap om politikken for å stemme, noe som egentlig burde være påkrevd, for uten kunnskap om det du stemmer på blir det fort leverpostei enten du har valgt eller ikke.

 

Det er heller ingen store ulemper med systemet siden "alle" i norge har mulighet til å opparbeide seg slik kunnskap.

 

PS: Det skal selvsagt være lov å gjøre feil i en slik "eksamen":p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...