Gå til innhold

Får ikke surround?!


Anbefalte innlegg

Har et problem med å få surround! Jeg har prøvd meg frem på internet og fysisk så rett meg hvis det er noe jeg har tatt feil på!

 

Ja jeg har akkurat funnet ut at mitt hovedkort (Asus A8N-SLI Deluxe) har digital lydutgang på det intergrerte lydkortet! http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305190&cks=PRL

 

Har lett litt rundt på internett og kommet til den konklusjonen at Coaksial og optisk utgangen heter spdif på lydkort.

 

Så jeg koblet spdif utagngen med en coaksial kabel til mitt hjemmekinoanlegg/høytalere, med 5,1 surround. (har anlegget på rommet mitt og bruker de når jeg spiller og lignende.

 

Jeg har stilt inn forsterkeren til å sende i 5.1 og det funker med dvd-spilleren men ikke med pc'en!

 

Bruker det medfulgte lydprogrammet (RealTek)til å stille inn til 5,1.(se nedenfor)

 

Har stilt inn programmet til digital lyd.

 

Når jeg har stilt på 5.1 så kan man tete oplegget og da kan jeg bare høre fronthøytalerne.

 

Når jeg tar på 3daudio meny, så kan man se og høre en veps som flyr rundt og rundt for å sjekke ut surround'en. Når jeg tar på det så kan jeg høre alle høytalerne bare det at jeg hører bare bakhøytalerne samtidig med fraonthøytalerne! Og det er jo ikke akkurat 5.1!

 

Hvordan/kan man få surround gjennom spdif utgangen? :dontgetit:

 

Håper dere skjønner hva jeg skrev! :hmm:

post-79-1124061012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke tilfeldigvis på noen andre effekter samtidlig? "Rock", "Pop" equalizers e.l?

Dessuten tror jeg enkelte lydkort ikke har støtte for å sende 5.1 via SPDIF, jeg kan ihvertfall ikke sende i mer enn 2.1 via digital utgangen på mitt integrerte lydkort (tror jeg).

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Har et problem med å få surround! Jeg har prøvd meg frem på internet og fysisk så rett meg hvis det er noe jeg har tatt feil på!

 

Ja jeg har akkurat funnet ut at mitt hovedkort (Asus A8N-SLI Deluxe) har digital lydutgang på det intergrerte lydkortet! http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305190&cks=PRL

 

Har lett litt rundt på internett og kommet til den konklusjonen at Coaksial og optisk utgangen heter spdif på lydkort.

 

Så jeg koblet spdif utagngen med en coaksial kabel til mitt hjemmekinoanlegg/høytalere, med 5,1 surround.  (har anlegget på rommet mitt og bruker de når jeg spiller og lignende.

 

Jeg har stilt inn forsterkeren til å sende i 5.1 og det funker med dvd-spilleren men ikke med pc'en!

 

Bruker det medfulgte lydprogrammet (RealTek)til å stille inn til 5,1.(se nedenfor)

 

Har stilt inn programmet til digital lyd.

 

Når jeg har stilt på 5.1 så kan man tete oplegget og da kan jeg bare høre fronthøytalerne.

 

Når jeg tar på 3daudio meny, så kan man se og høre en veps som flyr rundt og rundt for å sjekke ut surround'en. Når jeg tar på det så kan jeg høre alle høytalerne bare det at jeg hører bare bakhøytalerne samtidig med fraonthøytalerne! Og det er jo ikke akkurat 5.1!

 

Hvordan/kan man få surround gjennom spdif utgangen? :dontgetit:

 

Håper dere skjønner hva jeg skrev! :hmm:

4669851[/snapback]

Hei!

Har samme intergrerte lydkort som deg, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få surround ut av det med min gamle Sony str-de405 forsterker. Er det sånn at visst man bruker spdif/Coax, så må det være en coax inngang på forsterkeren? Eller går det an og bruke sånn rød og hvit plugg i forsterker enden av Coax kabelen?

Er veldig grønn på det området der.

Lenke til kommentar

For få 5.1 lyd ut av pc må 1. Lydkort være satt til digital out, OG programmet du bruker til avspilling må også settes til digital out/passthrough.

I visse tilfeller kan man sette dette i audio codec'en selv - eks. er AC3 filter, slik at man da får digital out ved avspilling av filmer i mediaplayer som innehar lydspor i ac3, er det snakk om DVD filmer setter du denne instillingen i programmet - WinDVD har egen checkmark for dette.

Lenke til kommentar

Du vil kun få 2.1 surround igjennom spdif utgangen, med analog lydkilde. F.eks hvis du spiller av en film med dolby digital vil du få 5.1, men på spill og musikk vil du bare få 2.1 deverre! Hadde samme problemet selv, så jeg ble nødt å plugge analoge kabler fra lydkortet og til forsterkeren. De aller fleste forsterkere må jo ha analog inngang. Så du trenger en 3,5mm plug som spilltes til 2 analoge. Som denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108381&cks=PLC

Så kobler du 3 slike (for å få 5.1) og (4 for å få 7.1), ifra sub/center, front, og bakhøytalerne og fra sidehøytalerne.

Er det noen som vet om det faktisk finnes noen lydkort som klarer å overføre/omforme de analogesignalene igjennom spidif utgangen! :hmm:

 

Edit: Funket rett ut av boksen å spille av 5.1 i Power DVD! Ingen justeringer uten å huke av for "only digital out" elns som er vist på et tidligere bilde.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Tror det er dolby pro logic, og det funker bare i 3 høytalere (2.1). Hvis forsterkeren skulle ha blitt sat til å gjøre om signalene til 5.1, ville du ikke fått en god surround, siden surrounden blir "falsk". Vet ikke om det er noen lydkort som klarer å gjøre om analoge kilder til 5.1 i spdif porten. :hmm:

Selv har jeg aldri klart noe mer enn 2.1 når jeg spillte av analog lyd og 5.1 ved digital avspilling (som DD, og DTS)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...