Gå til innhold

Kan noen anbefale en 19" LCD ?


exmx

Anbefalte innlegg

Yes, nå tenkte jeg at jeg skulle bytte ut min 19" CRT skjerm (Samsung SyncMaster 959NF). Er veldig fornøyd med den, men den tar bare alt for stor plass syntes jeg.

 

Jeg spiller endel spill men er ingen pro-gamer. Så jeg trenger ikke det beste av det beste. Bare noe som funker fint til FPS spill og andre spill generelt.

 

Tenkte helst på en skjerm med 4-8ms til rundt 3500-4000 kr.

 

Kan dere anbefale en til meg?

 

EDIT: Skrevet senere i posten:

 

Har lest litt om Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen på internett nå. Den har fått veldig god kritikk av alle som har skreve om den, men har ennå ikke funnet noen som har testet den skikkelig med spill.

 

Så er det noen som sier at den er 12ms, men på dells side står det 16ms.

 

Noen som har noen erfaringer med denne skjermen? Sikler veldig etter akkurat denne ennå men må lese litt mer om den først. Finne ut om den er god på spill osv.

Endret av exmx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia.

 

Jeg har en GOD gammal Nec 1760NX. Spiller en del FPS som Battlefield 2, og har aldri opplevd ghosting på denne. Selv om den "bare" er 16 ms. Fargene og kontrasten er også helt upåklagelig. Nydelig skjerm.

 

Skjermen har vel rykte på seg for å være den beste allround-skjermen.. Passer bra til det meste: Spill, film, kontor...

 

Ekke helt oppdatert på det nyeste av det nyeste når det gjelder LCD-er, men 1760 og 1770NX fra Nec er i hvert fall geniale spillskjermer.

Lenke til kommentar

Jeg falt for NEC MultiSync 1970GX helt til jeg så hva de skrev om spilling på den:

 

Vi må innrømme at vi ble litt skuffet. Prestasjonene var bra, men ikke mye bedre enn 1970NX. I Unreal Tournament kunne vi fortsatt oppdage etterslepet i raske vendinger.

 

Leste på hardware.no for en liten stund siden at Samsung hadde annonsert noen nye skjermer med 4ms. Er disse kommet til Norge ennå? Noen som har en url til noen tester på disse skjermene?

 

Edit: Her fant jeg den: Samsung 19" LCD Syncmaster 930BF

 

Noen som har noen erfaringer med den?

 

Edit2: En ting til, noen som vet om det følger med DVI kabel til denne skjermen?

Endret av exmx
Lenke til kommentar
Jeg falt for NEC MultiSync 1970GX helt til jeg så hva de skrev om spilling på den:

 

Vi må innrømme at vi ble litt skuffet. Prestasjonene var bra, men ikke mye bedre enn 1970NX. I Unreal Tournament kunne vi fortsatt oppdage etterslepet i raske vendinger.

 

Leste på hardware.no for en liten stund siden at Samsung hadde annonsert noen nye skjermer med 4ms. Er disse kommet til Norge ennå? Noen som har en url til noen tester på disse skjermene?

 

Edit: Her fant jeg den: Samsung 19" LCD Syncmaster 930BF

 

Noen som har noen erfaringer med den?

 

Edit2: En ting til, noen som vet om det følger med DVI kabel til denne skjermen?

Driver også å kokkelurer på denne Samsungen her... Hvordan kan den være så billig med den oppdateringsfrekvensen?

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg valgt enten en Nec 1970GX eller en Xerox XA7-19i. Samsungen har ennå ikke blitt testet så mye om jeg har rett men jeg har sett en tysk artikel der den ikke får all verdens skryt. Det er vistnok lagt mere vekt på ms en på farger og göre skjermen "bra".

 

Off topic; Jeg satt og og valgte mellom NEC'en og Xero'en men har bestillt meg en Dell 2005FWP isteden. Dette p.ga det må jo bare väre rått og spille i widescreen.

Lenke til kommentar

Så på en side at LCD-skjermene inkl Samsung sin ikke greier mer enn 75hz i 1280x1024. Dette er et STORT minus for meg som er vant med Samsung Syncmaster 959BF (CRT) der jeg kjører 100hz i 1280x1024.

 

Får vondt i øynene av å se på alt under 85hz. Tror jeg kanskje skal skippe kjøp av LCD-skjerm til de blir litt bedre..

 

Spiller endel CS source og andre FPS spiller. Er ganske kresen når det kommer til FPS osv. Ikke gøy å spille CS i maks 75fps :p

Lenke til kommentar
Så på en side at LCD-skjermene inkl Samsung sin ikke greier mer enn 75hz i 1280x1024. Dette er et STORT minus for meg som er vant med Samsung Syncmaster 959BF (CRT) der jeg kjører 100hz i 1280x1024.

 

Får vondt i øynene av å se på alt under 85hz. Tror jeg kanskje skal skippe kjøp av LCD-skjerm til de blir litt bedre..

 

Spiller endel CS source og andre FPS spiller. Er ganske kresen når det kommer til FPS osv. Ikke gøy å spille CS i maks 75fps :p

Da er du kresen da! Jøye meg! Visste ikke at det fantes folk som så forskjell på den slags en gang! Skulle virkelig ønske det kom en virkeli bra LCD skjerm snart...

Lenke til kommentar
Så på en side at LCD-skjermene inkl Samsung sin ikke greier mer enn 75hz i 1280x1024. Dette er et STORT minus for meg som er vant med Samsung Syncmaster 959BF (CRT) der jeg kjører 100hz i 1280x1024.

 

Får vondt i øynene av å se på alt under 85hz. Tror jeg kanskje skal skippe kjøp av LCD-skjerm til de blir litt bedre..

 

Spiller endel CS source og andre FPS spiller. Er ganske kresen når det kommer til FPS osv. Ikke gøy å spille CS i maks 75fps :p

Da er du kresen da! Jøye meg! Visste ikke at det fantes folk som så forskjell på den slags en gang! Skulle virkelig ønske det kom en virkeli bra LCD skjerm snart...

Tro det eller ikke, men jeg ser forskjellen. Hvis du snur hode 90 grader mot skjermen merker man det enda bedre med sidesynet. rare greier eller? :D

 

Kan være det er fordi jeg er blitt så vant med 100hz?

Endret av exmx
Lenke til kommentar

Bare for å understreke det med en gang - LCD flimrer ikke. Ikke bland CRT erfaringer inn i LCD verdenen :yes:

 

Exmx, er på samme nivå selv. Hadde en Eizo 21" som jeg kjørte på 85Hz. Denne ble sendt inn på service, og i mellomtiden skaffet jeg meg en 20" LCD. Når Eizo skjermen kom tilbake, oppdaget jeg lett flimring på 85Hz...som øynene etter kort tid vennet seg til igjen. 100Hz igjen var bedre, men jeg vennet meg ganske fort til 85Hz. Da hadde jeg kanskje brukt LCD skjermen rundt om to uker, og ..som sagt, LCD er omtrent flimmerfritt uansett Hz. Rart med det rare. Hvorfor noen datalabber på høyskoler fortsatt kjører CRT skjermene på 60Hz forstår jeg ikke, det er jo helt forferdelig! :cry:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Hvor mye en crt flimrer kommer an på oppfrisk frekvensen... men det er også forskjell fra skjerm til skjerm her.

Som regel skal 85Hz være tilstrekkelig til å ikke merke noe flimmer på en CRT.

 

En LCD oppdtaeres ikke på samme måte som en CRT. Her lyser pixelen konstant til den får beskjed om å endre farge... mens en CRT pixel får en elektrisk ladning som gjør at pixelen blusser opp... for deretter å dø ut... inntil neste ladning kommer. Derfor flimrer den.

 

Som enkelte har oppdaget så ser man flimmer lettere med sidesynet... hvorfor det er slik vet jeg ikke.

 

Visste dere at filmen på kinoen er på 48-50Hz? :p

Lenke til kommentar
Bare for å understreke det med en gang - LCD flimrer ikke. Ikke bland CRT erfaringer inn i LCD verdenen :yes:

 

Exmx, er på samme nivå selv. Hadde en Eizo 21" som jeg kjørte på 85Hz. Denne ble sendt inn på service, og i mellomtiden skaffet jeg meg en 20" LCD. Når Eizo skjermen kom tilbake, oppdaget jeg lett flimring på 85Hz...som øynene etter kort tid vennet seg til igjen. 100Hz igjen var bedre, men jeg vennet meg ganske fort til 85Hz. Da hadde jeg kanskje brukt LCD skjermen rundt om to uker, og ..som sagt, LCD er omtrent flimmerfritt uansett Hz. Rart med det rare. Hvorfor noen datalabber på høyskoler fortsatt kjører CRT skjermene på 60Hz forstår jeg ikke, det er jo helt forferdelig! :cry:

takk for svaret. Tror jeg skal vurdere om jeg skal kjøpe eller ikke en stund. Får ikke solgt CRT skjermen før 10. sep uansett :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...