Gå til innhold

Guide: Chipping av GameCube - 23.09.2005


purity89

Anbefalte innlegg

Fakta om alle Chippene og BIOSene finnes på ModThatCube

 

Modchip Comparison:

ModThatCube -> Modchip Section -> Intro and Comparison og så blar du hel nederst

 

BIOS Comparison Chart

 

Skal og skrive noe lignende i min guide, skal oversette de to sammenligningene og legge de ut, sliter litt med å få de inn i en tabell her på forumet bare :-/

Endret av purity89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Steg 2: Demontere GameCuben

 

Du trenger:

- 1 stk medium stjerneskrujern

- 1 stk lite stjerneskrujern

- En plass å oppbevare skruene

 

har nettopp chippet min gamecube, og det er noe jeg mener du bør legge til denne listen: spisstang. dette er spessielt greit å ha om du vil fjerne kjøleren for å komme til det ene loddepungtet litt lettere.

 

guiden kunne også vært utvidet til å handle om å bytte hele deksel. det som da er viktig å få med, er at når du har kommet så kangt at du kan begynne å lodde, må du skru opp skruene til kjøleren. om du ikke ønsker å fjerne kjøleren for å lodde, så trenger du ikke det, men skruene må ut. nå kan du løsne hovedkortet fra resten. strømforsyningen sitter på undersiden av hovedkortet og er festet på samme måte som laserenheten er vestet til hovedkortet. begyn med å flytte strømforsyningen over i det nye kabinettet, så alle festene rundt, så metallplaten som ligger under hovedkortet og til slutt hovedkortet. husk å skru på skruene til kjøleren etterpå!. resten er lik gjennoppbyggingen av den vanlige kassen. støvfilter og gamecube merket på pop-up lokket kan også byttes inn i det nye kabinettet.

 

Grunner til å bytte deksel:

-du er lei fargen på maskinen og vil ha en ny.

-du vil spille store plater på maskinen. (men vil ikke bare bytte toppen)

-du vil bygge inn programmerenheten i selve gamecuben.

 

bare kopier, rett opp, og skriv om det jeg nettopp har skrevet så har du det.

Endret av capy
Lenke til kommentar
Fakta om alle Chippene og BIOSene finnes på ModThatCube

 

Modchip Comparison:

ModThatCube -> Modchip Section -> Intro and Comparison og så blar du hel nederst

 

BIOS Comparison Chart

 

Skal og skrive noe lignende i min guide, skal oversette de to sammenligningene og legge de ut, sliter litt med å få de inn i en tabell her på forumet bare :-/

Er klar over det, men det bør likevel være med for å gjøre den mer komplett.

En gude som du har laget her, finner man jo også en annen plass... :) Ikke dermed sagt at den ikke bør lages.

 

Når det er sagt, så regner jeg med at du har fått tillatelse til å oversette og bruke bildene fra de som har opphavsrett på dem. I og med at du ikke har kjøpt og installert noen chip ennå, så har du neppe tatt de selv.

 

Du bør i så fall opplyse om hvilke kilder du bruker. :)

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Bra guide.

 

Savner teknisk informasjon rundt de forskjellige chippene og biosene. Hvorfor anses Viper som den beste, hvorfor er Cobra den mest brukte biosen?

 

Ørjan...

Vil overhodet ikke påstå viper er den beste.

 

Viper var den FØRSTE, derav mest solgt.

 

Ser ut som QOOB team er flinkere med features og nye oppdateringer.

En QOOB SX har omtrent samme features som VIPER + er enklere å oppdatere.

QOOB PRO er enda bedre (mer minne til programmering)

 

Jeg vil påstå NINJAMOD også er bedre enn VIPER.

Jeg har selv VIPER og har mye problemer med biosene der.

Jeg har også QOOB SX og NINJAMOD, og har minst problemer med QOOB.

Lenke til kommentar

tja, Viper har hengt litt etter, men da cobra 1,2 kom, ble da masse rettet opp i. Qoob Pro vil nok ende opp med flere innebygde programmer enn det Viper vil gjøre pga. lagringsplass, som du skriver, men Cobra teamet tenker allerede på å ta ibruk GameCubes minnekort. Selv har jeg ikke behov for mp3spiller eller annet dilldall på min GameCube og gikk derfor for Viper chippen. Når det gjelder støtte for DVDformater kommer nok chippene til å ende likt da dette begrenses til miniDVD drevet til GameCube. Må også få si at jeg ikke har hatt noen problemer med viper/cobra 1,2. for mitt bruk, som begrenser seg til å spille backup. Til det fungerer den helt flott!

Lenke til kommentar

Viper GC er den som er lettest å lodde, bare 4 ledninger.

Det viktigste er kansje at du ikke trenger å ta av kjøleribbene, noe som kan skape store problemer for deg om du ikke vet hva du gjør...

 

Det virker om som mange tror at f.eks Cobra Bios hører til Viper GC, at det er den eneste BIOS'en som fungere til Viper, men slik er det ikke. De fleste BIOS'ene kan brukes på kryss og tvers, uavhengig av hvilken chip du har i, og GCOS og Anaonda BIOS er laget for å brukes til alle chippene, de hører ikke til noen av de. :thumbup:

 

OBS: Ikke alle bioser får plass på alle chipper, du må sjekke om minnet er stort nok på chippen først :thumbdown:

Lenke til kommentar

GCOS er ikke begrenset til chip engang, men siden denne tråden omhandler chipping, er det ikke vits å diskutere dette. gjennom hele tråden har du nevnt at det ikke trengs å fjerne kjøleribben for å lodde det siste pungtet vil Viper, og det har du rett i. MEN, du gjør det veldig mye lettere for deg selv om du fjerner kjøleren. Først da kommer du skikkelig til. Du ødelegger ikke noe om du er forsiktig og hele tiden ser hva du gjør. det er veldig viktig å ikke bare brekke den av, da kjølepastaen danner et "vakum" som kan slite med seg prosessoren om du er uheldig. du må rikke kjøleren forsiktig frem og tilbake mens du presser forsiktig oppover.

Lenke til kommentar

Jeg har selv montert en Viper GC for en kamerat, og det var ikke spesielt vanskelig å lodde fast den siste ledningen med kjøleribba på, så lenge du har en tynn tupp på loddebolten. (Viss tuppen er tjukk er det og vanskelig å lodde noen som helst av de andre ledningene, er ikke så store de punktene).

 

Altså; om du ikke vil fjerne kjøleribbene så er Viper GC det eneste alternativet, utenom "Software"-mod da (PSO-, Action Replay-metoden osv)

 

La oss nå alle være venner i kampen for chipping :fun::thumbup:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Hei!

Min gamecube sluttet å fungere kan det være noe jeg kan gjøre selv?

feilmelding NO DISC

5746800[/snapback]

Har du moddet den?

Uansett, hvis den ikke leser NOEN spill i det hele tatt, kan du prøve å justere lasern ned.

 

Spesielt gamle gamecuber har omtrent mellom 350-500 i pot resistanse når du måler med multimeter. Jeg pleier å justere de ned til ca 200 før jeg leverer maskinen.

 

Det med å justere lasern er noe som "funker" på alle maskiner.

Da får man ivertfall litt lenger levetid på maskinene.

 

Søk på "adjust gamecube pot" eller "adjust laser pot gamecube" eller noe på google.com så finner du en guide.

 

Eneste du trenger er et multimeter. IKKE START MED DETTE UTEN MULTIMETER!!

Endret av EssspeN
Lenke til kommentar

Har sett litt på det hva er årsaken til at disken ikke snurrer er det laserren det å??

 

 

Hei!

Min gamecube sluttet å fungere kan det være noe jeg kan gjøre selv?

feilmelding NO DISC

5746800[/snapback]

Har du moddet den?

Uansett, hvis den ikke leser NOEN spill i det hele tatt, kan du prøve å justere lasern ned.

 

Spesielt gamle gamecuber har omtrent mellom 350-500 i pot resistanse når du måler med multimeter. Jeg pleier å justere de ned til ca 200 før jeg leverer maskinen.

 

Det med å justere lasern er noe som "funker" på alle maskiner.

Da får man ivertfall litt lenger levetid på maskinene.

 

Søk på "adjust gamecube pot" eller "adjust laser pot gamecube" eller noe på google.com så finner du en guide.

 

Eneste du trenger er et multimeter. IKKE START MED DETTE UTEN MULTIMETER!!

5746916[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg kunne faktisk tenkt meg å modde min gamecube, men tør ikke..

 

Har veldig lyst for er endel spill jeg ikke får tak i, eller ikke har lyst til å kjøpe fra utlandet, som feks naruto. Dessuten er det endel "skrot" spill jeg ikke har lyst til å betale for, men bare teste litt for å se hvordan de er..

 

En annen ting som er fett er at man kan spille n64/snes/nes spill om man modder konsollen, det er ganske fancy. Kunne jeg godt tenkt meg..

 

Fant forresten en guide til hvordan man kjører "homebrew" og backups UTEN å installere chip og modde shit..

Fin guid..

 

Btw, litt offtopic, men noen som vet hvor man får kjøpt "mini" dvder.. Har heller ikke mye lyst til å modde konsollen slik at den tar "store" dvdplater.. Ødelegger liksom litt av sjarmen..

Lenke til kommentar

Å modde maskinen er ikke så vanskelig som mange tror, jeg hadde ingen erfaring med verken chipping generelt eller lodding før jeg begynte, men det gikk strålende. Det gjelder bare å lese litt rundt på nettet, og prøve seg ørlite grann fram med loddebolten før man setter i gang.

 

Det med at det er mange spill som kommer ut i Japan, men aldri blir gitt ut her er noen av grunnene til at jeg chippet min Cube, og som du sier, ROMS og spill man bare vil teste før man kjøper, siden Nintendo ikke gir ut demoer av spill.

 

Den metoden du nevner er vell ikke PSO metoden tilfeldigvis? Den er ganske mye mer stressende og arbeidskrevende enn å chippe maskinen, og når du i tillegg treng både spillet (500,- kr) og en bredbåndsadapter (500,- kr), så blir det faktisk billigere å chippe maskinen, om du vil ha ny case eller ikke.

 

Små (8 cm) DVD her selges i alle fall på Brenner.no - DVD-R 8CM, men disse er ustyrteligt dyre, noe som er grunnen til at jeg kjøpte ny case.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...