Gå til innhold

Cannon EOS 20D eller brukt Cannon EOS 1D


Anbefalte innlegg

jeg skal nå snart kjøpe meg speilreflekskamera, og har bestemt meg for å den digitale sorten da den passer meg best.

(dette blir mitt første speireflekskamera)

 

jeg har tenkt å bruke litt over 20 000kr på dette. (spart i 2 år)

 

det jeg lurer på er hvilket kamera det lønner seg for meg å kjøpe, det blir bare 500kr i forskjell for meg på dette.

 

jeg lurer også på noen råd til linser, har i første omgang lyst på en makrolinse og en all-araound linse.

 

jeg lurer også på hvor stort minnekort som er å annbefale, skal iallefall ikke gå under 1GB, og jeg regner med jeg hovedsaklig blir å bruke formatet RAW.

 

hvis du har et godt tips til linse, så er ikke det å forrakte heller :)

jeg blir vel å kjøpe mesteparten på Foto & Video butikken (www.fotovideo.no) da jeg da kan hente varene nede i byen.

 

 

Mvh. Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det jeg lurer på er hvilket kamera det lønner seg for meg å kjøpe, det blir bare 500kr i forskjell for meg på dette.

 

hvis du har et godt tips til linse, så er ikke det å forrakte heller :)

Hvilken 1D?? - 500 kr i forskjell på den og ny 20D??

Canons EF-S og Sigmas DC objektivene kan ikke brukes på 1D (fullformat).

Hvor store bildefiler må du ha? 20D har nyere teknologi enn 1D.

 

Minnekapasitet: Har selv 5 stk 512 MB

Det siste (som fungerer meget bra) Microdia Compact Flash 140Xtra Pro 512MB (650 kr)

Velger å ha flere, litt mindre kort å fordele "jobben" på.

Det finnes KUN 2 typer kort; Det er de som har kjæsja og så er det de som kommer til å gjøre det.

 

Linser er elementer i et objektiv eller du kan spise det (er blitt korrigert her i forumet).

Et greit objektiv-valg for 20D:

EF-S 18-55 (kalles for KIT-objektivet - Er ikke så dårlig som mange vil ha det til)

SIGMA 24-70/f2.8 (mange foretrekker CANONs 17-40)

CANON 70-200/f4

macro: SIGMA 105mm eller 150mm

 

Blitz: Sigma EF 500 DG Super Canon EOETTL

 

En bag/backpack blir et must etterhvert.

http://www.exposervice.no/index.php?page=B...vare=Ryggsekker

 

Og så alt det andre du bare må ha!!!

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

1D (mkI) kan være fint hvis man fremfor alt er interessert i et solid og regntett kamera (betinger også objektiver som er tette), men ellers så er 20D bedre på det meste bortsett fra bilder/sekund og raskeste lukkertid/blitssynk. 1D har f.eks. ikke mulighet for å zoome inn på LCD'en. Det bør ikke koste særlig over 5k.

 

Alternativene til 20D er 1DmkII og 1Ds. En pent brukt 1DmkII kan være et alternativ; Da får man et mere solid og raskere kamera, med omtrent samme bildekvalitet som 20D. Det veier dog mye mere. Apropos vekt, så kan du også få en 1Ds brukt for 25k. Dette kameraet er fysisk omtrent identisk med 1D og gir noen fantastiske bildefiler, men er ikke noe actionkamera. (Hvis du kan/vil legge ut så mye penger, ville jeg ventet litt og sett om 5D med fullformat blir lansert nå i august. Da vil nok prisen på 1Ds synke enda mer.)

 

Hvis du hovedsaklig skal ta med kameraet for å fotografere så betyr vekten ikke så mye, men hvis du vil gå på tur og ha med kameraet for å ta bilder, så er lite og lett bra. Hvis det siste gjelder deg, så ville jeg også sett på 350D; Det var veldig lite og lett, og vil tape seg mindre i absolutt verdi enn en 20D når neste versjon kommer. Jeg syns også prisforskjellen på det og 20D er litt stor, men valgt selv 20D. Det er dog omtrent så stort og tungt som jeg gidder å dra på.

 

Angående verditap (ikke tap i bruksverdi): Jeg regner med at oppfølgeren til 20D blir lansert i januar eller eventuelt august 2006, og oppfølgeren til 350D et halvår senere. Det kan også godt hende at det kommer en oppfølger til 1DmkII nå i høst, og da vil vel bruktprisen på den fortsette nedover. Bruktprisene på dSLR har vært i fritt fall lenge, og det kommer nok til å fortsette en stund til. Så du får selv vurdere hvor mye penger du vil bruke, og om du vil ha det nyeste og hippeste hele tiden.

 

Angående optikk så må du selv finne ut hva du har trenger/har lyst på/gidder å dra på. Det avhenger veldig av hva slags motiver du vil ta bilder av. Lyssterk (zoom)optikk er som oftest veldig bra, men tyngre og dyrere.

 

Til sist: Hvis du ikke har Canon fra før så ville jeg også sjekket ut Nikon (og kanskje Olympus, Konica Minolta og Pentax). Da jeg kjøpte 20D'en i vår, så kunne jeg gjerne tenkt meg en D70 m/18-70. Det hadde kostet meg det halve av hva 20D'en m/17-85'en kostet.. En E-1 m/14-54 var også litt fristende, men jeg er ikke så opptatt av soliditet og regntetthet. Hvis man er det, så er det et mye mindre og nettere hus enn 1D, og til en god pris. Lykke til. Mvh. RKS.

Lenke til kommentar

Er det snakk om 1D eller 1Dmk2? 10-12k for et 1D er en ganske dårlig deal, har sett dem nede i 6500 kroner på bruktmarkedet på foto.no. 10-12k for et 1Dmk2 er en svært god deal, sjekk serienr :)

 

Vurder behovet ditt, 1D og 1Dmk2 er typiske "sportsfotograf"-apparater, med værforsegling og rask seriefotografimodus, samtidig er det et apparat som er en del større og tyngre og dermed mer upraktisk å ha med seg på familetur. 1D (ikke-mk2) har relativt lav oppløsning (4mpx).

Lenke til kommentar

jeg tror det er snakk om 1D, Serienr. er 005227...

 

@rokkitan: jeg har ikke cannon fra før av, men er på en måte litt bestemt på det kameraet, men det betyr ikke at jeg ikke er åpen ovenfor andre kameraer, men jeg er en av de som aldri blir fornøyd, og alltid sprenger budsjettet litt, så jeg har egentlig ikke noen planer om å spare noen kroner her (har jo spart i 2 år).

hvis det er noen andre kameraer (f.eks. fra nikon) med bedre bildekvalitet, som kunne ha gått inn istedet, så er jeg helt klart åpen for det :)

 

*begynne å sjekke ut kameraer fra nikon*

 

ang. hvilken type bilder jeg har planer om å ta, så blir det vel egentlig masse rart, en del natur fotografier, men også masse annet, det at kameraet er stort og tungt, det kan jeg leve med, og der jeg ikke kan ta med det, så blir jeg å bruke mobilen som erstatning... (skal få meg SonyEricsson W800i)

 

Kristoffer

Lenke til kommentar

jeg har nå sett meg litt rundt (er jo ny og ganske begrenset til akam egentlig)

og tror jeg holder meg til Canon EOS 20D...

 

det jeg har tenkt til nå, er som følger:

 

Kamerahus: Canon EOS 20D 11938

All around objektiv: Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM 05175

Makro objektiv: Sigma 24mm F/1.8 EX Aspherical DG DF Macro 03363

Blitz: Sigma Electronic Flash EF-500 DG ST 01528

 

Total: 22004

 

men jeg er jo som alltid åpen for forandring helt fram til kjøpet er gjort ;)

 

jeg lurer litt på makro linsa, for når jeg så på en annen en, så var det en som hade skrevet en komentar på at han likte å bruke den linsa til andre ting også, det var da snakk om: Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro

 

det er også et annet makroobjektiv, med en vidvinkel på 90, som jeg lurer på om jeg kanskje heller burde gå for? det er en: Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Canon

prismessig, så skulle man jo anta at det ville ha vært den beste makrolinsa.

 

jeg lurer også på om ikke Canon Speedlite 420EX blitzen kanskje er bedre, men den har jo ikke like lav vidvinkel...

 

om jeg kunne få tips til minnekort, så hadde det vært kjempeflott også, da jeg ikke vet hvilke som er best og dårligst.. (men jeg har neppe råd til det beste)

 

jeg er også usikker på veske, (har ikke lyst på ryggsekk) om de har en som passer på foto & video? synes det stod lite om veskene, jeg kan jo egentlig like gjerne spørre i butikken, men veske er ikke akkurat det jeg har lyst til å legge så alt for mye penger i...

 

Kristoffer

Lenke til kommentar

Minnekort til 20 D.

Det er egentlig bare Laxar og Sandisk som gjelder, men pga noen kompatibilitets problemer er det nok Sandisk som gjelder (selv om disse problemene var små).

 

Det er viktig å kjøpe ett som er stort nok til at du kan ta det med på ferie etc uten å måtte tømme det altfor ofte. Jeg ville selv ikke kjøpt mindre enn 2GB. Mange argumenterer med at man skal ha etpar kort i stedet for å satse alt på ett... Dette er IMHO unødvendig med kvalitetskort som feks Extreme 3 som har livstid garanti. Sjansen for t et slikt ryker er svært liten. Dessuten, med er stort kort blir det mindre ut og inn av kameraet.

 

kjøp enten Sandisk Ultra 2 eller Sandisk extreme 3. Selv gikk jeg for et 4Gb Extreme 3 fra MPX til ca 3995.-. Du merker sannsynligvis ikke mye forskjell på disse 2 sandisk kortene, men jeg synes Extremen er raskere enn et Lexar 80X 512MB jeg har liggende...

 

Lykkelig eier av Sandisk Extreme 3, 4GB. til 3995.- :yes:

 

Linser: 17-40L får mye skryt, men jeg er enig med deg, og ville selv valgt et 17-85 ef-s i dag...

Lenke til kommentar
[...] jeg lurer litt på makro linsa, for når jeg så på en annen en, så var det en som hade skrevet en komentar på at han likte å bruke den linsa til andre ting også, det var da snakk om: Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro

 

det er også et annet makroobjektiv, med en vidvinkel på 90, som jeg lurer på om jeg kanskje heller burde gå for? det er en: Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Canon

prismessig, så skulle man jo anta at det ville ha vært den beste makrolinsa.

[...]

jeg lurer også på om ikke Canon Speedlite 420EX blitzen kanskje er bedre, men den har jo ikke like lav vidvinkel...

Vedr. makrooptikk bør du om du ønsker å drive med "årntli" makrofotografi gå for en brennvidde som er lengre enn 24 mm, jeg er temmelig sikker på at den ikke reproduserer 1:1. 50 mm og 90 mm som du nevner gjør begge det og er begge bra valg, 90 mm gir deg en del ekstra arbeidsavstand. Du kan også vurdere Sigmas 105 mm, all denne optikken er veldig god. All slik makrooptikk kan også brukes til andre typer fotografi, portrett, etc.

 

Det er ingen grunn - annet enn om man er veldig opptatt av byggekvalitet og merkevarebevissthet - til å kjøpe EX420 i stedet for Sigma sin blits, EX420 mangler masse funksjonalitet sammenliknet med Sigmaen - vel og merke Sigma DG 500 Super og ikke ST. De kronene du sparer på å kjøpe ST-versjonen er det ikke verd å spare.

 

Er enig at 17-85 virker som et ok valg som allroundobj. til 20D. Kommer sikkert i pakke med 20D, kanskje noen kroner å spare. (nåja, omtrent 300 kr :) )

Lenke til kommentar
Det er et tilfelle hvor liten brennvidde er en fordel, det er når man ikke bruker stativ. På lengre brennvidder så er det meget vanskelig å holde kameraet stødig nok.

Joda, men 1:2,7 reproduksjonsforhold ved nærgrensa på 18 cm gjør at obj. er temmelig dårlig egnet til makrofotografi alikevel. Du kan selvsagt ha på en mellomring eller to - med ditto konsekvenser for arbeidsavstanden - men jeg vil fremdeles hevde at dette obj. ikke er det optimale kjøpet for makrofotografi rundt 3k.

Lenke til kommentar
Tips til budsjettet:

 

Stativ og batterigrep.

Kjekt å ha, ja, men da knekker budsjettet hans/hennes alvorlig. Og helt seriøst - 20D har meget god batterikapasitet, så med mindre du trenger batterigrepet for å holde kameraet skikkelig, vil de fleste greie seg fint uten batterigrep, i det minste til kontoen har kommet seg igjen...

Lenke til kommentar

Stikk innom Fotovideo og/eller Foto-Huset (evnt. andre butikker med litt utvalg) og prøv kameraene når/før du kjøper og finn ut hvilket du liker. (Det går også an å høre pris der.)

 

Jeg ville ikke helt avskrevet en D70(s) m/18-70'e før jeg hadde prøvd den selv. 20D er _litt_ bedre på oppløsing og støy, men ikke verd det dobbelte (m/17-85) syns jeg; 18-70'en er antagelig litt bedre enn 17-85'en, D70'en har 1/500 sekund blitssynk, bedre plassering av av/på knapp (syns jeg), bedre histogramvisning, antagelig bedre lysmåler og er litt lettere, så 20D er langt fra bedre på alt. Et ankepunkt mot D70, som en del har, er mangelen på vertikalgrep.

 

Hvis man ikke kjøper for dyrt har man penger til overs til flere objektiver/utstyr også, evnt taper man ikke så mye hvis man finner ut at dSLR ikke var tingen likevel (jeg har sett det, og syns synd på de). Ellers så er det eneste som er sikkert at utviklingen går framover og at det blir lansert nye kamerahus. Nikon har per i dag ikke noen direkte konkurrent til 20D, så vi får se om 200D/90D blir lansert nå, og om hva prisen evnt. blir. Et annet alternativ er en 350D nå, og en oppgradering til oppfølgeren til 20D når den blir lansert, eller en brukt 20D. Jeg syns dog 350D hadde et litt dårlig grep.

 

Batterigrep ville jeg ikke kjøpt med mindre jeg skulle ta mye portretter eller bruke store objektiver (300mm+) på stativ over lengre tid, men det må hver enkelt avgjøre. Noen syns også det vanlige grepet blir bedre med batterigrep på.

 

Ikke alle objektiver det står macro på er macroer, så se på forstørrelsen. For at det skal være ekte macro skal forstørrelsen være større enn 1:1 (dvs. at en cm på motivet blir 1cm på bildebrikken/filmen, og så avgjør størrelsen av bildebrikken/filmen, utsnitt og utskriftsstørrelsen hvor stort det ferdige resultatet blir). Det står f.eks. macro på 17-85'en også, selv om den bare går til 0.25x.

 

For skikkelig macrofotografering er spesialtutstyr nødvendig; både objektiv, og stativ og/eller blitser. Du kan jo prøve deg med kit-objektivet først og se hvor langt du kommer. 100mm er en grei allround macro, evnt. EF-s 60mm hvis du vil bruke det til allround portrettobjektiv. Noen foretrekker også 150mm macro for større arbeidsavstand til lettskremte fotoobjekter. Tamron 90, Sigma 105 og Canon 100 er alle gode macroobjektiver, men Canon sin har raskest autofokus (m/tanke på anne bruk enn macro, f.eks. portretter). Ta et søk her eller på foto.no på macro for mere info.

 

Jeg vil råde til å starte med et hus m/normalzoom og bygget ut etterhvert som man finner behovet/lysten. Liker du vidvinkelbilder kjøper du en vidvinkel, f.eks. EF-s 10-22. Er det mest tele i godt lys, så kan en 75-300 (gjerne IS) være ett godt valg. Macro så kjøper man et passende macroobjektiv, og hvis det er action på middels avstand så er en 70-200/2.8 et greit valg.

 

Et kurs kan også være en meget god investering. Lykke til. Mvh. RKS.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar

ok, satt sammen ny liste nå...

føler at jeg nærmer meg nå :)

 

@ rokkistan: ang. Nikon D70s, så selv om det kanskje ikke for deg er verdt å gi så mye for det lille det er bedre (hvis jeg har forstått deg riktig), så er jeg villig til å betale ekstra for det lille, for jeg vet det at jeg aldri blir fornøyd, og da kommer jeg bare til å være sur på meg selv for at jeg sparte de kronene, og ikke kjøpte meg et bedre kamera senere...

 

@walter: jeg så du hadde et Canon EOS 20D, kan du si meg hvor mange bilder i formatet RAW du får plass til på det 4GB kortet ditt? håper du (eller noen andre) kan svare på det, for hvis jeg føler det blir for lite, så kommer jeg til å prøve å tøye grensene enda mer... *grøsse* (merk at jeg har 2GB kortet i lista mi)

 

Kamerahus: Canon EOS 20D_______________________________11938

All around objektiv: Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM ________05175

Makro objektiv: Sigma 150mm EX DG Macro f 2.8 EF Canon _______04875

Blitz: Sigma Blitz EF 500 DG Super Canon EOETTL _______________01945

Minnekort: Sandisk CompactFlash Extreme III 2 GB______________02150

Minnekortleser: Microdia FlashMover CF-Direct Kortleser __________00250

Solblender: Canon Solblender EW-73B til EF-S 17-85mm__________00301

 

Total: _________________________________________________26634

Ca Total:_______________________________________________26700

 

 

jeg lurer fortsatt litt på makro-objektivet (jess, jeg skrev riktig :D)

burde jeg gå for det jeg har valgt nå, eller burde jeg går for: Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Canon?

 

ang. stativ og bag, så er det vel egentlig bare å spørre på butikken for å få noe som er OK... det er vel ikke akkurat de to tingene som er noe særlig viktig å legge penger i...

 

solblender, jeg tenker det kan være smart, er ikke det sånn man har på ytterst på objektivet for å ikke få de "ringene" på bildet som man kan få hvis man har sterkt lys der man tar bilde?

eller tar jeg feil og burde stryke det?

 

jeg har også blitt anbefalt av en venn å kjøpe UV filter, men jeg vet ingen ting om det, men det kunne virke som om det er forskjellig fra objektiv til objektiv, og jeg aner da ikke hvordan jeg finner riktig til de objektivene jeg skal kjøpe...

 

(håper bare det ikke blir noe særlig dyrere, jeg har allerede tøyd grensa langt over der den egentlig gikk, men ikke over det umulige)

 

Kristoffer

Lenke til kommentar

Hei,

 

Joda, det er vel en 450-500 RAW bilder på ett 4 GB kort tror jeg (kameraet er i London akkurat nå med min kone, men det er det jeg husker og en kjapp kalkulasjon bekrefter det sånn ca.). Du kommer ikke til å angre på et skikkelig kort!! :thumbup: Husk å formattere kortet i kameraet etter at du har tømt det. Dette lager ny filstruktur på kortet, slik at det er enda mindre sjanse for at den blir korrupt.

 

Jeg synes valgene dine ser fornuftige ut. I stedet for et UV filter kan du jo kjøpe et (mye dyrere) polariseringsfilter. Dette er et nyttig filter som fjerner polarisert lys, og dermed gjør at du kan se ting under vann bedre på bildet, og himmelen blir vesentlig blåere. PL filter er vel det mest utbredte filteret på Digitale speilrefleks, og i hvertfall det mest brukbare synes jeg. Filtre må også være gode, eks Hoya HMC.

 

Solskjerm, ja, det er ikke dyrt og kan hindre "strølys". Ta den med.

 

Den blitsen har jeg hørt mye godt om.

 

Du er definitivt inne på noe når du endrer på Makroobjektivet ditt. Selv har jeg et Canon 100 2.8 Macro som jeg liker svært godt, men den 150en er nok kanskje et enda bedre valg!

 

Andre ting er: Kanskje du skulle se på en 50mm 1.8. De er relativt billige, lyssterke og gode. Det avhenger av bruken din, men med min 50 1.4 kan jeg ta gode bilder inne i lite lys, nyttig om vinteren...

 

Ja, da foreslo jeg kjapt en økning av budsjettet ditt, men ingenting av det jeg foreslår er nødvendig. Det er jo noe av det fine(?) med SLR at du kan plusse på med nytt utstyr i årtier :roll:

 

Lykke til, som sagt er forlaget ditt etter min mening kjempebra. Flott pakke!

Lenke til kommentar
...

ang. stativ og bag, så er det vel egentlig bare å spørre på butikken for å få noe som er OK... det er vel ikke akkurat de to tingene som er noe særlig viktig å legge penger i...

Det er forresten mange her med sterke meninger om stativ. Et skikkelig stativ som ikke velter og er stabilt over lange eksponeringer er dessverre dyrt. Jeg har ikke tatt meg råd til det enda.

 

 

Ang Polariseringsfilter kjøpes dette etter objektivets diameter. Men er du usikker så ringer du og spør... Bare ikke spar for mye på kvaliteten på filteret, for da faller liksom vitsen med et dyrt objektiv bort... Det går fint an å greie seg uten filter.

Når noen anbefaler UV filter er dette vanligvis kun for å beskytte objektivet. Det kan være lurt, men er ofte unødvendig. Dersom du kjøper et billig filter forringes bildekvaliteten.

 

Uff det er sent, jeg gjentar jo meg selv. God natt.

Lenke til kommentar

Lykke til med 20D, jeg tror ikke du blir misfornøyd; Jeg er ihvertfall fornøyd med min :yes:, bare sørg for å ha tatt i de forskjellige husene før du bestemmer deg. Angående makro; Vær klar over at 150mm'en veier 50-100% mer enn 100mm'ene, og ikke er fullt så egnet som allround tele/portrettobjektiv. Hvis du ikke er helt sikker på om du vil bli veldig interessert i makro ville jeg kanskje valgt 100mm eller ventet. Så lenge du ikke får noe kjempetilbud når du kjøper det med det samme, så er det jo bare å prøve med 17-85'en og kjøpe en makro senere. Lykke til. Mvh. RKS.

Lenke til kommentar

hvordan vil det være å kjøpe et billigere stativ, og heller hjelpe til med hånda?

eller hvor mye koster egentlig slike?

kanskje det er best at jeg venter til jeg får råd til et skikkelig et, så slipper det å bli så mye dyrere nå...

 

hvordan stiller HOYA PL-CIRC. Super x-antall MM filtrene i forhold til de fra canon selv?

 

da blir det i så fall, hvis du ikke kan annbefale noe annet de har på den butikken, et slikt filter à 67.. til 1361kr + enda et filter i samme serie à 72mm til 1537kr i tillegg til det som er nå, så lar jeg stativet være, og får dem til å hjelpe meg med bag, det eneste som da er igjen er solblender til makrolinsa, ingen som kan gi meg konkret svar på et jeg kan ta ...

jeg kan jo egentlig bare spørre i butikken om det også... tror vi sier det slik...

 

er litt trøtt nå, så jeg orker ikke lage nytt prisoverslag før du evt. bekrefter eller avkrefter noe av det jeg har skrevet her i inlegget :)

 

Kristoffer

 

da er jeg like under grensa på hva jeg absolutt kan betale, mer mindre moren min har blitt ekstremt generøs i det siste...

 

*edit*

@rokkitan: vekta er ikke så farlig for meg, og makro synes jeg er kjempespennende, og praktisk også, iallefall når det er snakk om datamaskiner, så makro legger jeg ikke fra meg :)

og ang. all around, så var det jo det jeg tenkte den 17-85mm linsa til, tele kan jeg egentlig vente med, utover det jeg får med denne linsa selvfølgelig.. (føles nesten som 2 in 1)

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Unngå Canon sine filtre, da de er laget slik at det er vanskelig å få obektivdekselet til å sitte skikkelig når filteret er i bruk. Har sett andre klage på det, så det er ikke kun mitt Canon filter. Test det i butikken og se.

 

Vurder en gang til hvilket kamera hus du skal ha. Eksempelvis er 350D hus i sort til salgs for 6800.- nå. Utvikligen på hus går ekstremt raskt, mens linser og ekstrautstyr er nokså konstante i fotoverdenen. Dersom du sparer litt på huset nå, begrenser du neppe fotomulighetene dine, men kan også få råd til feks flere objektiver, fjernkontroll (som er billigere til en 350D og nyttig på makro) og mye annet som kan være både nyttig og gøy.

 

Dersom 350D hadde eksistert da jeg skulle ha kamera, hadde jeg nok vurdert det seriøst. Prisforskjellen er IMHO for stor og utviklingen går for tiden for raskt til å legge altfor mange penger i huset... Vurder i stedet at det kan skiftes ut om 4-5 år med et nyere og langt bedre hus uten at det gjør fullt så vondt i lommeboken. Likevel har jeg aldri holdt i 350D, og dersom du ikke liker det, så er jo saken grei...

 

Prøv å skaffe et skikkelig tilbud i butikken. Selv pruter jeg nesten alltid når jeg kjøper kostbare ting. Kanskje filteret blir gratis... Uten å prøve blir det i hvertfall ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...