Gå til innhold

Problemer med skriverport -hvordan legge til ny?


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med at Pc ikke vil skrive ut lenger. Det har virket fint før. Prøvd å installere drivere på nytt, men til ingen nytte. Det virker som om utskriften blir sendt fra det programmet jeg prøver å skrive ut i fra. Men da kommer det opp ei boble nedi hjørnet som sier at "dokumentet ikke ble skrevet ut". Typisk beskjed som du får når du ikke har slått på skriveren. Skriveren står på og er koblet til.

 

Jeg har prøvd skriveren på en annen maskin og det virker.

 

Lurer på om det er noe galt med skriverporten? Uner enhetsbehandling og porter, ligger det kun "com1" og "com2". Skulle ikke LPT porten ligge der?

 

 

Hvordan kan jeg få innstallert en port?

Endret av namla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uner enhetsbehandling og porter, ligger det kun "com1" og "com2". Skulle ikke LPT porten ligge der?

Jo, den skal ligge der, men det finns løsning på problemet. Kjøp et kontrollerkort og sett i PC.

 

Har du forresten sjekket at det ikke er noe tull i BIOS?

Det løser sikert problemet å kjøpe et slikt kort, men det har fungert før og da må det være mulig å få det til å virke nå også. Uten å kjøpe ny hardware.?

 

Hvordan sjekker jeg BIOS? Hva ser jeg etter der?

Lenke til kommentar

Restart PC'en og gå inn i BIOS (stort sett trykk del under oppstart før windows lastes). Sjekk der inne (rot litt rundt med å se, men ikke endre, om at LPT1 er enablet eller disablet.

 

Ellers fint om du forteller om hvilket hovedkort eller PC du har om det er "ferdig kjøpt", samt hva slags skriver du ahr (merke og modell). Om jeg forstår deg korrekt over så er det vanlig printer kabel du skal skrive ut via, ikke noe USB eller nettverk og slikt?

Lenke til kommentar

Hovedkort: Asus A7V133-VM

Skriver: Lexmark Z31 Color Jetprinter

 

Bruker vanlig skriverkabel, dvs ser vanlig ut i den enden som settes i PC, men litt mer spesiell ende til selve skriveren. Pc'en er ca 3år, selvbygg..

 

Edit: Sjekket BIOS og fant noe som het "Onboard parallell port", den var disablet. Er dette en skriverport?

Endret av namla
Lenke til kommentar

Er ikke så sjeldent at jeg opplever at LPT1 portenen er deaktivisert som standard (mest sannsynligvis) på hovedkort. Sitter på support for faks/skrivere/kopimaskiner etc og som nevnt ikke så sjeldent det oppleves.

 

PS, hyggelig at det fungerte. :)

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...