Gå til innhold

Creative introduserer X-Fi-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(MP3 har generelt såpass semmer kvalitet at jeg ikke gidder)

jaså hva slags kvalitet mp3's hører du på, er nok mer utstyret det står på, soundblaster serien har aldri vært kjent for bra kvalitet når det gjelder musikk, iforhold til emu serien osv.

 

Hører man MP3 på et forholdsvis oppegående anlegg og sammenligner med CD er lyden ganske ullen. Under komprimering fjerner lyder 'vi ikke hører', men øret oppfatter mer enn algoritmene til MP3 encoderne tror. Nyere lydformater som .OGG er av mye bedre kvalitet og har man litt diskplass så benytter man seg av .FLAC. Dette er ikke formater som man laster ned i bøttevis, men jeg hører uansett ikke på VG-liste musikk og vil ha god kvalitet skal jeg høre noe. Men for ikke bli for mye off-topic..

 

X-Fi har teknologi som skal kunne kompensere for kvalitetstapet. Sikkert noe i likhet med hva DFX gjør. Men det vil også si at kortet antar hva som skulle ha være av lydinformasjon og det er jo igrunn juks. Det blir tilnærmet lit originalen, men kan aldri bli likt.

X-fi kan også encode høykvalitets wma. Vi får se hva det er for noe, kanskje det blir på høyde med .ogg eller lignende.

 

Hvorfor er så mange opptatt av om det er PCIe eller ei forresten? Leveres ikke PCIe HK med PCI-spor? Hvis Creative utviklet kortet med utganspunkt i PCI er det da noe grunn til å forvente noe markert ytelsesforbedring ved PCIe?

Lenke til kommentar
Hvorfor er så mange opptatt av om det er PCIe eller ei forresten? Leveres ikke PCIe HK med PCI-spor? Hvis Creative utviklet kortet med utganspunkt i PCI er det da noe grunn til å forvente noe markert ytelsesforbedring ved PCIe?

Fordi folk vil vel kanskje bruke et godt lydkort når de kjøper nytt hk ? Jeg tipper på at når neste generasjon hk (ny sokkel fra intel og amd) så er det maks 1 PCI slot.

Lenke til kommentar
Hvorfor er så mange opptatt av om det er PCIe eller ei forresten? Leveres ikke PCIe HK med PCI-spor? Hvis Creative utviklet kortet med utganspunkt i PCI er det da noe grunn til å forvente noe markert ytelsesforbedring ved PCIe?

Fordi folk vil vel kanskje bruke et godt lydkort når de kjøper nytt hk ? Jeg tipper på at når neste generasjon hk (ny sokkel fra intel og amd) så er det maks 1 PCI slot.

Enig. Synes det er rart at High Speed USB 2.0 uteblir foreløpig. Noen god forklaring på det?

Lenke til kommentar
(MP3 har generelt såpass semmer kvalitet at jeg ikke gidder)

jaså hva slags kvalitet mp3's hører du på, er nok mer utstyret det står på, soundblaster serien har aldri vært kjent for bra kvalitet når det gjelder musikk, iforhold til emu serien osv.

 

Hører man MP3 på et forholdsvis oppegående anlegg og sammenligner med CD er lyden ganske ullen. Under komprimering fjerner lyder 'vi ikke hører', men øret oppfatter mer enn algoritmene til MP3 encoderne tror. Nyere lydformater som .OGG er av mye bedre kvalitet og har man litt diskplass så benytter man seg av .FLAC. Dette er ikke formater som man laster ned i bøttevis, men jeg hører uansett ikke på VG-liste musikk og vil ha god kvalitet skal jeg høre noe. Men for ikke bli for mye off-topic..

du veit tydeligvis mer en de fleste hifi folk har kommet fram til med tester, 256kb mp3s er så og si umulig og skille fra orginal cd'er, selv for "eksperter"

http://www.geocities.com/altbinariessounds...al/mp3test.html

 

In plain language, this means that our musically trained test listeners could reliably distinguish the poorer quality MP3s at 128 kbps quite accurately from either of the other higher-quality samples. But when deciding between 256 kbps encoded MP3s and the original CD, no difference could be determined, on average, for all the pieces. The testers took the 256 kbps samples for the CD just as often as they took the original CD samples themselves.

 

The fact that some of the 128 kbps samples were consistently judged to be better than their original CD counterparts by this skilled group – even by the best among them – stunned our editor (who participated in the test although his results were not included in the evaluation, and had to confess that he got only 15 points). It seems safe to declare that there is no musical genre that is especially well-suited or ill-suited to compression. It is apparent that there are quite other factors related to the technical aspects of recording that will later adversely affect the results at low bit rates.

 

This article will not end the ongoing debate of whether the use of MP3 compression is a reasonable or unreasonable procedure. Audiophile fans that concern themselves with brand names and are status conscious will never listen to MP3s, no matter how many tests may prove that the sound experience is equivalent in both cases. Skeptics (“They are all sissies at c’t; I would certainly have heard the difference”) should get encoders and CD burners and then submit themselves – perhaps even using the same pieces and under similar conditions – to their own ‘Pepsi-Test’.

Lenke til kommentar

Jeg er helt blank når det gjelder lydkort, men lurer på en ting.

Jeg skal snart kjøpe meg creative gigaworks 7.1 og lurer på om det går ann å bruke et av disse korta på dette systemet,, altså et 7.1 lydkort.. :cool:

 

Er det mulig? Hvis ikke blir det vel et Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS kort :)

Lenke til kommentar
Jeg er helt blank når det gjelder lydkort, men lurer på en ting.

Jeg skal snart kjøpe meg creative gigaworks 7.1 og lurer på om det går ann å bruke et av disse korta på dette systemet,, altså et 7.1 lydkort.. :cool:

 

Er det mulig? Hvis ikke blir det vel et Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS kort :)

Selvfølgelig går det fint, X-Fi er jo mye bedre enn Audigy2 ZS, (utifra spesifikasjoner) altså.

Lenke til kommentar
du veit tydeligvis mer en de fleste hifi folk har kommet fram til med tester, 256kb mp3s er så og si umulig og skille fra orginal cd'er, selv for "eksperter"

http://www.geocities.com/altbinariessounds...al/mp3test.html

Hehe, ble du provosert? ;)

Når du encoder mp3 med så høy samplerate begynner det selvfølgelig å bli bra. Allikevel vil jeg påstaå at .ogg reproduserer bedre lydkvalitet ved samme samplingrate.

Formater .flac derimot komprimerer ikke allverden, men skal tilsynelatende ikke miste noe lydinformajson. Her oppnår man maksimalt 60% av opprinnelig filstørrelse hvis jeg ikke husker feil.

Nå drar vi oss ut i off-topicens verden så jeg avslutter med et lite utklipp fra en X-fi test:

"Switching on the Crystalizer was like pulling out a set of earplugs that had been dampening our ability to hear correctly."

-ign.com

 

Tydelig at noen er fornøyd med den nye lydprosessoren..

Lenke til kommentar
Hvorfor er så mange opptatt av om det er PCIe eller ei forresten? Leveres ikke PCIe HK med PCI-spor? Hvis Creative utviklet kortet med utganspunkt i PCI er det da noe grunn til å forvente noe markert ytelsesforbedring ved PCIe?

Tenker meg en del av de som ønsker den i PCIe versjon er de som har Shuttle's SN25P (jeg er en av dem). SN25P har ikke PCI spor, kun PCIe.

 

Den innebygde lyden er veldig grei, men nå spiller jeg en god del og da er Creative tingen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...