Gå til innhold

Satte feil strømkabel i ekstern harddisk [LØST!]


Anbefalte innlegg

Jeg satte feil strømkabel i harddisken min. Det vil si at jeg satte inn den som egentlig skulle til laptopen. Den leverer 18 Volt / 6,5 Ampere, mot 12 V/3 A som forsyningen til harddisken gir.

Den stod i ca 1 min før jeg fant ut at noe var galt. Så satte jeg i originalforsyningen igjen, og nå starter den ikke lenger. Lysdioden på strømforsyningen blir svakere når jeg skrur på bryteren, og det begynner å blinke.

Da står jeg overnfor to valg:

 

1: Skru opp disken, og sjekke om en sikring er røket. (Må bryte garantiforseglingen)

2: Sende den inn, og være uten alt det viktige som ligger på disken i lang tid.

 

Hva skal jeg så gjøre? Håper noen har hatt lignende erfaringer...

Endret av anth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si at hvis du går for alternativ 2, altså at du sender den fra deg, så sørg for all del å ha en utvetydig avtale med reparatøren om at innholdet er viktig for deg og ikke sikkerhetskopiert. Ellers risikerer du at de sier "vi kan ikke fikse, det er billigere å gi deg en ny" før de kaster den gamle på dynga eller no'.

Lenke til kommentar

Det er sjelden det er en sikring i selve kabinettet, så det er nok en eller annen komponent i kabinettets kontrollerkort som er røket.

 

Dataene kan du sannsynligvis redde ved å åpne kabinettet, ta ut disken og sette denne i et annet kabinett eller internt i en PC, det er mulig disken er i orden enda - selv om kontrollerkortet er røket. Er du uheldig er disken også skadd og da kan det være verre å redde dataene.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Problemet er at du har koblet til 6v mer enn den egentlig skal ha. Og da ryker komponenter i fleng, lite sannsynlig at sikringen har tatt kvelden fordi du har øket spenningen, og da trenge du ikke nødvendigvis mer strøm for at ting skal koke der inne. Men alternativet er å ta ut harddisken som er inni, og koble den til pcen. Vis du ikke er veldig redd for den så kan du levere den inn

Lenke til kommentar

Svarte f**n! Alt virker fint så lenge disken ikke er koblet til. Så det er ikke styrekretsen som har tatt kveld... Noe har skjedd i selve disken.. Da er det vel ikke mer jeg kan gjøre, eller?

 

Edit: Nå satte jeg disken i en PC, og da ville ikke PC-en starte.

Vil det si at noe på kretskortet til disken har røket, eller er det selve motoren på drevet som er brent?

Endret av anth
Lenke til kommentar
Svarte f**n! Alt virker fint så lenge disken ikke er koblet til. Så det er ikke styrekretsen som har tatt kveld... Noe har skjedd i selve disken.. Da er det vel ikke mer jeg kan gjøre, eller?

Sannsynligvis er det kontrollerkortet på disken som har røket. Får du byttet dette så kan det hende disken fungerer igjen. Ville ikke gjort dette selv hvis du er redd for dataene på disken.

Lenke til kommentar
Jeg vil helst ha disken i orden. Ikke bare data tilbake...

Det tror jeg kan vise seg å bli problematisk hvis det er kontrollerkortet. Jeg tror ikke det er noen produsenter som selger reservedeler til diskene sine, og dermed kan ikke firmaene som utfører rekonstruksjonen levere tilbake disken med fungerende kort - de må ha det selv til neste disk. I alle fall er det slik vi må gjøre det... Samlingen vår av kontrollerkort kommer fra kondemnerte disker, eller vi har kjøpt inn en disk bare for å bruke kortet.

 

Er det noen spesiell grunn til at akurat denne disken er verdifull for deg? Garantien på boksen din er alt brutt, så det er ikke noe stort poeng å sette tilbake en orginaldisk i alle fall.

Lenke til kommentar

Da bør jeg nok kjøpe en ny disk, og sette kontrollkortet over i den ødelagte... Er ikke noen spesiell grunn annet enn at det ligger 200 GB med filer på den. Musikk, filmer, programmer og ikke minst 2000 bilder som er tatt de siste fem årene. Det verste er at bildene var lagt på disken som backup pga. en formatering. Jeg skulle kopiere disse tilbake, da jeg satte i feil strømkabel. Max uflaks?

 

Hvis jeg skal kjøpe en ny disk for å få satt over et nytt kontrollkort, må det være nøyaktig samme disk da?

Lenke til kommentar

Den må være helt lik ja. Det er mange revisjoner av kontrollerkortene ute og går. Maxtor er ikke værsting, men ta ingen sjanser! Men jeg garanterer ikke 100% at det er kontrollerkortet da. For å gjøre det må jeg se på disken..

 

Man har alltid max uflaks. Det er loven om tings iboende faenskap det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...