Gå til innhold

Windows Vista Beta vs. Windows XP


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har anskaffet en versjon av Windows Vista Beta 1, men lurer litt på om det er verdt å legge det inn. Det har seg sånn at jeg "må" formatere maskinen nå, og lurer på om jeg skal legge inn Vista. Men er det strengt tatt noe poeng? Er det mange bugs som kun kommer til å irritere? Drivere?

 

Bruker PCen til normal bruk, og moderat spilling.

 

Spørsmålet er vel: Bør jeg legge inn Vista eller XP?

Endret av lalleh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har anskaffet en versjon av Windows Vista Beta 1, men lurer litt på om det er verdt å legge det inn. Det har seg sånn at jeg "må" formatere maskinen nå, og lurer på om jeg skal legge inn Vista. Men er det strengt tatt noe poeng? Er det mange bugs som kun kommer til å irritere? Drivere?

 

Bruker PCen til normal bruk, og moderat spilling.

 

Spørsmålet er vel: Bør jeg legge inn Vista eller XP?

Lurer på det samme selv egentlig.

 

Noen som vet hvordan jeg kan installere Vista uten å slette Xp?

Lenke til kommentar

er ikke enhver bug/feil irriterende?

 

eg ville lagt inn xp. vista er i betafasen og enkle bugs vil være der,

alvorlige bugs kan også eksistere. det er forventet å være feil der.

dessuten vil vista nok se annerledes ut når det først blir lansert,

så eg ser ikke poenget annet en for å prøve?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har anskaffet en versjon av Windows Vista Beta 1, men lurer litt på om det er verdt å legge det inn. Det har seg sånn at jeg "må" formatere maskinen nå, og lurer på om jeg skal legge inn Vista. Men er det strengt tatt noe poeng? Er det mange bugs som kun kommer til å irritere? Drivere?

 

Bruker PCen til normal bruk, og moderat spilling.

 

Spørsmålet er vel: Bør jeg legge inn Vista eller XP?

Lurer på det samme selv egentlig.

 

Noen som vet hvordan jeg kan installere Vista uten å slette Xp?

Bare å legge det inn på en annen partisjon eller disk. Så kan du velge i oppstarten om du vil starte XP eller Vista.

Lenke til kommentar

Etter et par dager med Vista i VMware har jeg dristet meg til å klemme det inn på maskinen min istedenfor XP.

Fungerer overaskende bra til å være så tidlig i betafasen, og har ikke noe problemer med å installere programmer og drivere.

Virker ganske rask til å kjøre på ca. 3 år gammel HW også.

Men jeg er seff, klar over at det kan tryne ganske stygt en dag, så jeg har forbedret backuprutinene nå :)

Lenke til kommentar

Hva kan man si, fungerte utmerket i VMWare både i win2k og slackware, og som OS på en ekstra harddisk i laptopen...

 

Alt var fryd og gammen inntil man fyrte opp et spell.

Såklart, bortsett fra ansiktsløften var det vel ikke så mye å skryte av, likte de virtuelle mappene, og at enkelte ting med filbehandling bla var forbedret, det jeg likte best var UAV funksjonen som gjør at du ikke får endret instillinger/installert programvare uten et slags "root" passord.

 

Men dette visste du vel allerede ?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke lagt inn Vista som hovedsystem. Legg inn XP, og gjerne Vista i tillegg på en annen partisjon for test. Jeg har en egen partisjon for Vista hvor jeg kommer til å legge inn nye versjoner i løpet av betaperioden.

 

Å legge inn Vista som hovedOS et år før den er ferdig synes jeg ikke er spesiellt klokt.

Lenke til kommentar

Eg la in vista på en egen disk bare for og teste det, det spiste utrolig me resurser. leste at man minst skulle ha en 1500 og 512 ram. min maskin er en A64 3000+ 1 gb ram. og det gikk vannvittig tregt over alt i forhold til Xp pro, men nå er jo dette en beta da, kan jo ikke forlange noe aent av en beta verjon. blir moro og se når full versjonen kommer i 2006 en gang

Lenke til kommentar
Ellers er jo Virtual PC eller VMWare ypperlich når det kommer til å teste ut og leke med installasjon av nye os etc.

Når jeg skal legge inn Vista med WMware står det bare at parisjoen er utilgjengelig. Noen som vet hvorfor?

Jepp, har hatt det samme problemet. Les i manualen til vmware, der står det at du må laste ned en driver på et floppy-bilde og mounte den. Deretter velger du å laste den driveren fra installasjonen av Vista. Si ifra om du greier det da, for jeg fikk det ikke til, sjøl om jeg fulgte manualen.

Lenke til kommentar
Ellers er jo Virtual PC eller VMWare ypperlich når det kommer til å teste ut og leke med installasjon av nye os etc.

Når jeg skal legge inn Vista med WMware står det bare at parisjoen er utilgjengelig. Noen som vet hvorfor?

Jepp, har hatt det samme problemet. Les i manualen til vmware, der står det at du må laste ned en driver på et floppy-bilde og mounte den. Deretter velger du å laste den driveren fra installasjonen av Vista. Si ifra om du greier det da, for jeg fikk det ikke til, sjøl om jeg fulgte manualen.

Da gidder jeg ikke :p venter heller til jeg formaterer PCen.

Lenke til kommentar
Ellers er jo Virtual PC eller VMWare ypperlich når det kommer til å teste ut og leke med installasjon av nye os etc.

Når jeg skal legge inn Vista med WMware står det bare at parisjoen er utilgjengelig. Noen som vet hvorfor?

 

Ja ser ut til å vær elitt problemer der, men jeg løste det på følgende måte. Bootet først i vmware på en win98 bootdisk, kjørte fdisk og lagde en primær partisjon, så bootet jeg på vista dvd'en, når du kommer til det grafisk installasjonen, trykker du Shift+F10 for å komme til DOS prompt.

 

Skriv diskpart og enter

deretter følgende kommando [select volume 1] etterfulgt av [format fs=ntfs label"Vista"]

 

Så restarter du installasjonen og vips så er den igang :)

 

Håper dette var forståelig

Lenke til kommentar

Har i dag bestemt meg for å skifte tilbake til XP. Vista var litt morsomt å starten med nytt utseende, og noen nye funksjoner, men problemene med drivere og noe programvare blir bare for slitsomt for noe som ikke er så spesielt lengre. PCn opereres i løpet av kvelden. Lengter tilbake til XP :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...