Gå til innhold

Radeon X800XL oppstart problem

dzwt

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg har satte opp en pc med ABIT AX8 hovekort, amd 64 4000+, Sapphire Radeon X800XL 256MB og Crucial PC4000 BallistiX DDR 1024M. men tingen er at eg får starte opp pcen men får ikke noke opp på sjermen. fant ikke en strøm kabel til sjermkorte eller trengs det ikke? så lurte eg på ka er feilen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

No er eg ikkje sikker, men du mä sikkert kople til ekstra straum. Ta deg litt tid med brukermanualen til kortet sä finner du lett ut av det.

Endret av PastaJensen
Skrevet

Det bildet du viser er ikke en PCI-e strømutgang hvertfall, de pleier å være svarte og består av 3x3 molex uttak. Bildet ditt ser ut som uttak for viftestyring på kortet, men det burde være et annet uttak for strøm.

Skrevet

Sapphire X800XL har ikke ekstra strømkontakt, trekker bare strøm gjennom PCI-E-sporet. Hvis du ser til høyre på det nederste bildet, er det en hvit-streket firkant med to "store" hull. Der "skulle" strømkontakten sittet, men Sapphire har funnet ut at dette ikke er nødvendig.

Nei, jeg tror nok heller det er andre ting som er problemet. enten feilkobling, eller defekte komponenter. Kan selvfølgelig være skjermkortet som er defekt, men likeså godt RAM, hovedkort og/eller skjerm (!) som er problemet.

Gå grundig over alle koblinger til hovedkort og slikt. Sjekk at du har husket "P4"-pluggen fra strømforsyningen og inn på hovedkortet.

Skrevet

får en medling på hoved korte. 9.0. som betyr Complete uGuru initial process ADWARE BIOS take over booting job.

og dette betyr ka :wallbash:

Skrevet
får en medling på hoved korte. 9.0. som betyr Complete uGuru initial process ADWARE BIOS take over booting job.

og dette betyr ka :wallbash:

Det vet manualen :thumbup:

Skrevet

Abit har en tendens til å være litt kresen på ram konfigurasjonen.

Prøv å kjør med en rambrikke.

Om kortet kommer opp da, sjekk hvilke bios versjon det har, oppgrader om det er nyere tilgjengelig på abit sine websider.

Av erfaring har Abit sine hk ofte en av de første biosene, man finner ofte vesentlig nyere bioser på nettet, syns faktisk det er dårlig av Abit. Skal liksom ikke være nødvendig å flashe et helt nytt hk for å få det til å fungere.

Skrevet (endret)

Av erfaring, sjekk at skjermkortet sitter skikkelig i slotten sin. :p Prøv med et annet skjermkort hvis du har det tilgjengelig for å se at det ikke er pciex slotten som er gåen. Sjekk også at IDE kabelen sitter riktig vei (ikke spør åssen jeg klarte å sette i min opp/ned :x ). Men som FooKer nevnte over her, det kan være hva som helst.

Endret av chris_as

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...