Gå til innhold

Redde data ved hjelp av RAID1?


Anbefalte innlegg

Har en disken (WDC WD2000JB) med masse data som er fysisk skadd, deriblant er MBRen delvis most (eneste jeg vet er ødelagt, kan være mer også). Kommer en slags "klikke"-lyd fra disken da den får strøm. Klarer ikke å starte Windows eller DOS med disken tilkoblet (kommer blåskjerm i Windows (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL) etter en lang periode med "klikke"-lyder).

 

Har prøvd å sette inn disken etter oppstart, men får ikke kontakt i Windows da, ei heller gjør programmer som er laget for å få ut data fra disker med skadet MBR. :( Prøvd også programmer for DOS som skal gjøre dette, uten hell. Linux (prøvd KNOPPIX) kan starte med disken, men klarer ikke å lese den. Prøvd programmer for dette i KNOPPIX også, mest lovende var kanskje gpart, som skulle gjette MBRen. Men den fant ikke sector sizen på disken.

 

Så tenkte jeg at hvis jeg satt opp den skadde disken i RAID1 (mirroring) med en annen (litt større) harddisk (kan gjøre dette under boot med et program fra HPT), ville da programmet prøve å kopiere dataene fra disk 1 til disk 2 uten å starte å loade noe? Kan det skje noe galt med disk 2 (den er en ny Hitachi Deskstar 250GB)? Må jeg formatere den først?

 

Har ikke prøvd RAID1 før, men vet tanken bak det.

 

Takker for alle svar og forslag til annen løsning! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! :yes:

 

endrebjorsvik89: Er rundt 160 GiB med data, blir det ikke veldig dyrt å få IBAS til å gjøre det? Hørte at det var snakk om rundt 10 000 kr, kan det stemme?

 

Ueland: Snakker du om i mitt tilfelle eller generelt? Har lest ett sted at generelt sett så er det eneste kravet at diskene bruker samme grensesnitt, i dette tilfelle EIDE. Husker ikke kildekvaliteten da. :ermm: Men skader vel ikke å prøve, hvis jeg ikke kan ødelegge noe :) Tar det i morgen tidlig. Hadde vært genialt om det hadde gått! Selv om jeg tviler litt. :blush:

 

Åpen for andre forslag også! (har prøvd så mye, så hvorfor ikke prøve mer?)

Lenke til kommentar
Har en disken (WDC WD2000JB) med masse data som er

 

 

 

Så tenkte jeg at hvis jeg satt opp den skadde disken i RAID1 (mirroring) med en annen (litt større) harddisk (kan gjøre dette under boot med et program fra HPT), ville da programmet prøve å kopiere dataene fra disk 1 til disk 2 uten å starte å loade noe? Kan det skje noe galt med disk 2 (den er en ny Hitachi Deskstar 250GB)? Må jeg formatere den først?

 

Har ikke prøvd RAID1 før, men vet tanken bak det.

 

Takker for alle svar og forslag til annen løsning! :)

hei set inn den store hardisken som master og den gamle som slave den med skade.ved instalasjon av ny xp på ny harddisk får du mulighet til og partinere den nye gjør det partioner en del på ca 20 giga som c,og resten av hardisken som en anen,b,g,d eller hva du vil.instaler xp på c .senere kan du hente data fra gamle disken og kopiere det over på den støre partionen på nye hardisken.vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar
hei set inn den store hardisken som master og den gamle som slave den med skade.ved instalasjon av ny xp på ny harddisk får du mulighet til og partinere den nye gjør det partioner en del på ca 20 giga som c,og resten av hardisken som en anen,b,g,d eller hva du vil.instaler xp på c .senere kan du hente data fra gamle disken og kopiere det over på den støre partionen på nye hardisken.vanskeligere er det ikke.

Takk for forslaget! ;) Men er nok litt vanskeligere enn som så. :(

 

Setter jeg den ødelagte disken som slave med en annen disk som master på samme EIDE-kabel, så finner ikke POSTen noen av diskene. Har derimot ikke prøvd å installere Windows etter at POSTen ikke finner noen av de. Men har prøvd å installere XP da den skadede disken er tilkoblet som master, men før lisensavtalen skal komme opp får jeg de samme rare "klikke"-lydene, etterfulgt av en en BSOD (blåskjerm). Og dersom XP skulle klare å installeres så klarer den ikke å starte uansett, ettersom POSTen ikke kan gi kontrollen til en disk han ikke finner. Vil du fortsatt anbefale at jeg tester det ut?

 

Har ikke fått prøvd RAID 1 ennå, er på ferie. Men er åpen for nye forslag! :yes:

Lenke til kommentar
hei set inn den store hardisken som master og den gamle som slave den med skade.ved instalasjon av ny xp på ny harddisk får du mulighet til og partinere den nye gjør det partioner en del på ca 20 giga som c,og resten av hardisken som en anen,b,g,d eller hva du vil.instaler xp på c .senere kan du hente data fra gamle disken og kopiere det over på den støre partionen på nye hardisken.vanskeligere er det ikke.

Takk for forslaget! ;) Men er nok litt vanskeligere enn som så. :(

 

Setter jeg den ødelagte disken som slave med en annen disk som master på samme EIDE-kabel, så finner ikke POSTen noen av diskene. Har derimot ikke prøvd å installere Windows etter at POSTen ikke finner noen av de. Men har prøvd å installere XP da den skadede disken er tilkoblet som master, men før lisensavtalen skal komme opp får jeg de samme rare "klikke"-lydene, etterfulgt av en en BSOD (blåskjerm). Og dersom XP skulle klare å installeres så klarer den ikke å starte uansett, ettersom POSTen ikke kan gi kontrollen til en disk han ikke finner. Vil du fortsatt anbefale at jeg tester det ut?

 

Har ikke fått prøvd RAID 1 ennå, er på ferie. Men er åpen for nye forslag! :yes:

husk at du må endre jumper setingen på H,D dine til master og slave.

står som regel anvist på hd hvordan dem skal stå dem små knotta bakpå H,D

Lenke til kommentar

Jeg vil IKKE anbefale at du prøver ideen om raid. Når et raid-1 skal opprettes, så må BEGGE diskene klargjøres for raid (noe som kan sammenliknes med å formatere) og all informasjon vil forsvinne.

 

Det finnes bedre måter å klone disken på (som var det du tenkte å oppnå ved å sette dem i raid), f.eks. Linux-kommandoen dd.

 

Men hvis både hoved-MBR og backup-MBR har tatt kvelden, så blir det en kjedelig jobb å sortere alle filene på nytt igjen. Tro meg, jeg har gjort det noen ganger... :(

Lenke til kommentar

Angående Ibas, så hørte jeg nylig om en som måtte sende inn en 160GB disk tror jeg det var. Han betalte 17 000,- for å få ut data, men det var da fordi han var medlem, eller jobben hans hadde avtaler med Ibas så han slapp diagnosegebyr på 10 000,-

 

Totalt sett skulle han da ha betalt 27 000,- for all gjenoppretning, men jeg tror ikke han fikk ut mer enn 15-20% av dataene.

 

 

Dyre saker, så backup lønner seg nok.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :thumbup:

 

kvase: Jeg husket å sette jumperne, prøvde master/slave-prinsippet og CS (Cabel Select)-prinsippet, begge uten at POSTen fant de.

 

Mr. Floppy / Snabel: Prøver å finne ut om akkurat det der, ser de fleste anbefaler at etter RAID 1 er satt opp bør diskene partisjoneres og (re)formateres, men noen påstår "RAID 1 mirroring array that instantly and automatically copies all the data stored on one drive onto the second.". Tviler likevel litt på at det går ann å redde dataene ved hjelp av RAID 1 når dere sier det. :(

 

Playmofetish: Sykt dyrt! :cry: Skal være flinkere med backup etter dette, men foreløpig har jeg ingenting å ta backup av, ettersom alt er på den disken som er ødelagt!

 

Ueland: Tror jeg har prøvd det programmet. Alt som kjøres fra Windows ser ikke ut til å fungere da Windows ikke klarer å starte med disken tilkoblet, og siden oppstartsvarianten av GetDataBack bruker Windows-filene (om jeg ikke husker feil), så fungerer ikke det heller.

 

Er alt håp ute for software-recovery? :dontgetit:

 

EDIT: Har forresten hardware RAID kontroller fra HighPoint Techologis på maskinene disken er tilkoblet nå. Hvis det hjelper...?

 

Mr. Floppy: Tror jeg ikke fikk testa ordentlig ut "dd" i Linux. Prøvde "(sudo) fdisk /mbr" i Linux, dette fungerte ikke ("Unable to open dev/hdg"), har også prøvd gpart, gikk ikke det heller. Kan godt prøve "dd"-kommandoen også, å sortere ut filene er det minste problemet, selv om denne informasjonen ligger vel ikke i MBRen heller da. :hmm:

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...