Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Synes Circus Maximus er generelt middelmådige greier, noen sanger fra førstealbumet er ganske bra(Sin), men utenom det er det labert. Og fy så begredelige de er live, fysjom. Norge har Pagan's Mind, trenger ikke flere i den stilen. (Vel, kanskje vi gjør det alikevel, det nye materialet deres var også labert. =/)

 

Forresten, går psykedelisk rock under prog? Jeg nøt Pink Floyd - One of These Days mens jeg lagde meg frokost. (Hadde egentlig tenkt å høre Echoes i tillegg, men dessverre var det noen tullinger som mente nyhetene var viktigere. )

Lenke til kommentar
Synes Circus Maximus er generelt middelmådige greier, noen sanger fra førstealbumet er ganske bra(Sin), men utenom det er det labert. Og fy så begredelige de er live, fysjom. Norge har Pagan's Mind, trenger ikke flere i den stilen. (Vel, kanskje vi gjør det alikevel, det nye materialet deres var også labert. =/)
Pagan's Mind er mer Symphony X'ete enn det Circus Maximus er.. De er liksom ikke like, selv om de er like.. Det er helt klart at førstealbumet er det beste.

 

Forresten, går psykedelisk rock under prog? Jeg nøt Pink Floyd - One of These Days mens jeg lagde meg frokost. (Hadde egentlig tenkt å høre Echoes i tillegg, men dessverre var det noen tullinger som mente nyhetene var viktigere. )
Det vil jeg absolutt si at det gjør
Lenke til kommentar
Synes Circus Maximus er generelt middelmådige greier, noen sanger fra førstealbumet er ganske bra(Sin), men utenom det er det labert. Og fy så begredelige de er live, fysjom. Norge har Pagan's Mind, trenger ikke flere i den stilen. (Vel, kanskje vi gjør det alikevel, det nye materialet deres var også labert. =/)
Pagan's Mind er mer Symphony X'ete enn det Circus Maximus er.. De er liksom ikke like, selv om de er like.. Det er helt klart at førstealbumet er det beste.

 

Forresten, går psykedelisk rock under prog? Jeg nøt Pink Floyd - One of These Days mens jeg lagde meg frokost. (Hadde egentlig tenkt å høre Echoes i tillegg, men dessverre var det noen tullinger som mente nyhetene var viktigere. )
Det vil jeg absolutt si at det gjør

nåja, no er vell egentlig psykedelisk rock og prog rock to baner. masse gamal progressiv rock er ofte psykedelisk og, men eit prog rock band treng ikkje nødvendig vis å vere psykedelisk fordi om det er progressivt, finner for eksempel ikkje opeth som noke psykedelisk band, skjølv om det ja, er prog rock/metall.

Beatles som er psykedelisk er ikkje akkurat prog rock det heller :)

Lenke til kommentar

Dark Side of the Moon var banebrytande når det gjeld elektronisk musikk, platene etter PATGOD fram til Dark Side of the Moon var eksperimentelle (eg tenkjer ikkje på filmusikkplatene), det same kan ein seie om Household Objekts og restane etter det på Wish You Were Here, dei var med å grunnleggje konseptplater. Progressiv er å drive noko framover og Pink Floyd har absolutt drive musikken framover. Sjølv er eg ikkje noko spesielt stor fan av PATGOD og delar av ASoS og er heilt einig i at det ikkje var noko spesielt med PATGOD, den var berre endå ei av dei psykadeliske platene i England på slutten av 60-talet. Men eksperimentering har alltid vore ein del av Pink Floyd sitt grunnlag, både i tidene før og (spesielt) etter Syd Barrett og PATGOD.

Lenke til kommentar

Progressiv er eit ord og - i likskap med ein del andre ord - har ei meining. Ord skiftar ikkje meining fordi du er usamd med meininga.

 

progressiv -t

1 som preges av progresjon 2: progressiv skatt, beskatning se progresjon / progressive brilleglass ɔ:slipt slik at de ( t. forskj. fra bifokale glass) gir jevn overgang mellom 'nærsyntdelen' og 'langsyntdelen'

2 føre en progressiv politikk ɔ:en fremskrittsvennlig, temmelig radikal politikk / en progressiv tenkning, innstilling; progressiv jazz ɔ:avansert i modernistisk retning / progressive kunstnere

 

progresjon -en

1 ( mat.) rekke

2 (jevn) utvikling: progresjon i undervisningen (også) det at man begynner med det lette stoffet og øker vanskelighetsgraden etterhvert; progresjon i beskatningen det system at skatteprosenten blir høyere, jo høyere skattegrunnlaget (inntekten) er

Etym.: lat. vbsubst. til progredi skride frem

 

EDIT: Det som er att å spørje om er; kva er eit progband, viss det ikkje er eit progressivt (altså nyskapande og eksperimentelt) band?

Endret av noodles
Lenke til kommentar

Kvifor kalle sjangeren progressivt viss det ikkje er progressiv musikk i sjangeren? Det som til vanleg er omtalt som progressiv rock var progressiv og etablerte dermed sjangeren. Kva med dei som tok musikken vidare frå det stadiet? Dei var progressive, men er ikkje progressive band? Eg veit ikkje kva du røykjer, men eg vil ha noko av det!

Lenke til kommentar

Haha, noodles. :D

 

Vel, progrocken utviklet sin egen eksentriske musikkstil, og man kjennetegner den med lange sanger kanskje inspirert av klassisk musikk, med heftig orgel og nytenkende instrumenter. Det var jo progressivt back in the 60s & 70s, men etterhvert begynte band å la seg inspirere av denne progrock-sounden, og vi fikk lite progressiv progressiv rock av det.

 

Det er i hvert fall slik jeg ser på saken.

Lenke til kommentar

Mr. Crowley: Ja, det du snakkar om var progressiv musikk på slutten av 60-talet, byrjinga av 70-talet, men progressiv musikk er nyskapande og etter ei stund vert ikkje gjentaking av den gamle musikken lenger progressivt. Difor utviklar progressive band musikken vidare og dei banda er difor progressive. Du må ikkje gå i blinde, men sjå etter kvifor noko vert kalla det det vert.

 

tjalla: Endeleg nokon med peiling. :)

Lenke til kommentar

LeifAndreas: Som nevnt så finnes prog-begrepet den dag i dag. Forskjellen mellom indie og prog er at indie i DAG i større grad er et bestemt lydbilde uavhengig av om bandet tilhører et plateselskap eller ei. Opprinnelig som du sikkert veit, så var bandene uavhengig av plateselskap. Dvs. at de slapp at selskapene skulle fikle med musikken slik at bandet skulle selge mer. Grunnen til at vi kategoriserer band som The Killers, Franz Ferdinand og The Libertines som indie er fordi sound'en er standardisert i forhold til hva man tidligere hadde forbundet med indie. Prog på en annen side er i konstant bevegelse og er en langt mer dynamisk sjanger, hvor artistene i stor grad dømmes etter hvordan de forholder seg til fortiden i prog-sjangeren.

 

Indie = en spesiell sound

Prog = konstant nytenkende

 

Samtidig så er jeg åpen for at nye band som låter som om de var fra 70-tallet kan kalles prog, så lenge de legger sitt særpreg ved innleveringen, eksempelvis svenske Anekdoten som i stor grad baserer seg på King Crimson, Magma og Van der Graaf Generator.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

noodles: Du finner mange tydelige referanser til den originale prog-rocken i nyere prog-band. Det er musikkstilen i seg selv som har utviklet seg, men noe helt nytt har ikke blitt skapt. Musikken skapes i eksentriske og nye former innenfor kjente rammer.

 

Hvorfor er da ikke band som Guillemots stemplet som progressivt? Vel, det høres ikke ut som prog, selv om det er mer enn nyskapende nok.

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...