Gå til innhold

Hardisker dør som fluer! Hvorfor?


z00l

Anbefalte innlegg

Hei!!!

 

Og der var harddisk nummer 4 på under 2 måneder tatt kvelden. Det jeg simpelt lurer på er om noen har peiling på hvorfor diskene ryker så fort hos meg.

Kabinettet mitt står alltid "helt" rolig. Det er godt kjølt innvendig, men likevell

så ryker diskene som fluer dør. Har nå mistet 2x 200 GB, 1x 300 GB & 1x 160 GB på under 2 måneder.

Trodde i begynnelsen at det var noe gærnt med strømmen, og har derfor skaffet meg en kraftig online UPS. Nå har den fjerde disken min tatt kvelden til tross for UPS. Ufattelig kjedelig ettersom det nå er snakk om 860 GB som har tatt kvelden.

Alle diskene har samme symptom. De tikker konstant. Alle diskene som har tatt kvelden er i tillegg Maxtor disker. Det er snakk om både S-ATA & P-ATA. Har hatt god erfaring med Maxtor disker fra tidligere. Dette skjedde etter at jeg flyttet til ny plass. Vi har en høyspentledning som går over hustaket, og trodde derfor at det kunne være noe med strømmen først. Nå aner jeg ikke hva som gjør til at diskene min ryker.

 

Tar i mot "ALLE" forslag som kan hjelpe meg, da jeg i disse tider minker med diskplass :cry:

 

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke en høyttaler eller annen vare som inneholder en magnet ståendes ved siden av PC-en? En høyspentlinje har et magnetfelt rundt seg, men om dette skulle ha innvirkning på harddiskene vet jeg ikke. For å beskytte seg mot magnetfelt kan du ta netting rundt PC-en og jorde den, hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Hvilken type og "størrelse" PSU har du? (hvis du sier Q-Tec kommer jeg til å le litt...advarsel :p )

 

ustabil strømtilførsel kan drepe harddisker fortere enn ei 10kg slegge...

(det kan også være strømtilførselen i huset generellt som er ustabil...da er det mindre du kan gjøre)

Lenke til kommentar

Q-Tec :!: nei ikke her i gården :)

Har prøvd de før, og sier aldri mer.

Kabinettet mitt er et Aopen H600B med 350 Watts strømforsyning.

Har i tillegg koblet ALT utstyret mitt på en Metric 1000VA Online UPS.

Det med høyspentledningene har slått meg litt. Lurer litt på om det går an å få målt strålingen fra de.

Pussig nok, så klarte jeg med de 3 andre diskene å få ut data'n. Den ene disken brukte jeg nærmere 36 timer på, men den siste disken er "ekstra" ugrei. Får den ikke opp i det hele og det store.

Dette skjedde mens jeg drev å pakket ut til disken. Plutselig så låste musen seg helt, og tikke lyden kom. Etter 10 minutter, kuttet jeg strømmen.

Jaja, Ibas next..... :hmm:

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Heller tvilsomt det med høyspentlinjer da diskene sår inni et stål kabinett (?) (farradays bur).

Er jordingen din god nok? Har du jordfeilbryter? For å beskytte maskinen på strømsiden kan du bruke en skilletrafo, men regner med UPS din har den innebygget. Kanskje noen kabler er i kontakt med gjord? Slå av hele maskinen og fjern strømmen. Mål med et ohm meter om det er noen form for kontakt mellom gjord og + eller - på psu'en...

Lenke til kommentar

UPS'en skal ut fra konfigurasjonen beskytte meg mot eventuelle jordingsfeil.

Skal prøve å få målt ohm som nevnt.

Utrolig irriterende, da disker ikke er den billigste investeringen akkurat.

Hadde fra starten av 7 disker. 3 Western Digital & 4 Maxtor. Nå har jeg ikke

flere Maxtor disker igjen. Tviler dog på at Maxtor er noe dårligere kvalitet enn andre disker. Har som sagt hatt god erfaringer med disse fra før.

Blir vell nødt til å gå til innkjøp av nye disker. Tenkte litt på å prøve Hitachi.

 

Maskinen brukes i høy grad til nedlasting fra nettet, om dette kan ha noe å si ?

Hørte noe snakk om at IDE & S-ATA disker fort blir slitt når man driver med nedlasting av bla torrenter. ?

 

Er det noen som kan anbefale meg et program som kan hjelpe meg å få ut data'n som ligger på disken ?

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar

fort slitt ja, men ikke så fort.

 

det er 99% sikkert ikke noe med harddiskene. Det er statistisk svært usannsynlig å miste så mange disker på 2 mnd. på grunn av feil på diskene.

 

Det er enten strømforsyning eller hovedkortet...

(har du prøvd å kjøre uten UPS? kanskje det er den som gjør det? <- vill gjetting her..)

Lenke til kommentar

De 3 første diskene røyk uten UPS. Det var derfor jeg gikk til anskaffelse av UPS.

Den siste disken kan jo ha vært skadet p.g.a dårlig strøm før jeg monterte i UPS'en da. Uansett: Hadde alle diskene i en egen lagrings-PC før. Der røyk 2 av diskene. Så solgte jeg den andre maskinen min, og flyttet over diskene. Da røyk disk nummer 3. Gikk så til anskaffelse av UPS, og nå har disk nummer 4 tatt kvelden. Ergo: De 2 første diskene røyk på et annet hovedkort enn det jeg har nå. Der hadde jeg en Chieftec 360 Watts strømforsyning. De 2 siste på det hovedkortet jeg har nå med den orginale Aopen strømforsyningen.

Merkelig nok, så har alle diskene samme feil. De begynnte plutselig å tikke med jevne mellomrom.

Blir liksom ikke klok på dette selv.....

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Kan det ha oppstått noen form for kortsluttning? Kablene til hdd kanskje dem kan være skadet og dermed lager kortsluttning?

 

Tviler sterkt på at det er høspentlinjene som ødelegger. Skal nokk mere til å ta knekken av hardiskene. Hvis det var tilfelle kunne du ha pakket maskinen inn i noen lag med stekefolie. Men det er tvilsomt at dette er problemet.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

Uff.. maks uheldig du ja! Har 22 disker i filservern min, ikke en eneste disk som har rykt på 1,5 år her.. kjører raid 5 og så har litt å gå på :)

 

Antar det står bra til med kjølinga og ? .. en korupt s-ata kontroller kan faktisk ha utslag. prøv å bruke noe anna en onboard ?

Lenke til kommentar

IBAS er ikke nødvendigvis den rette løsningen. Hvis det er spenning eller hovedkort som har tatt diskene dine så er det elektronikken som har røket. Da finnes det IBAS-partnere som gjør jobben mye billigere. Enkelte tar til og med ikke betalt hvis de ikke klarer å gjenopprette dataene. Litt enkel leting er alt som skal til for å finne en av de ;)

 

Ellers har jeg dårlig erfaring med Maxtor-disker fra DiamondMax-serien (som selger/tekniker/feilsøker) så jeg ville ikke tvilt et sekund om noen fortalte meg at fire disker hadde paja på kort tid... Allikevel er en dd disk annenhver uke veldig mye, så jeg er enig i at det mest sannsynligvis er en ytre faktor inne i bildet.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at du har rett spenning på de forskjellige verdiene som PSUen gir?

 

Har du og sjekket tempraturen på diskene? (jeg senket disk-tempraturen på mine disk fra 55 til 23 grader med en vifte)

 

Jeg har forøvrig en filserver selv med mange disker, som til og med kjører på Qtech PSU, mest stabile maskinen jeg har brukt på lenge.

Lenke til kommentar

har inside om at Maxtor og WD har rimelig stor feilrate hos en del webshops :(

 

Jeg unngår disse merkene, men dette er noe jeg hverken kan skrive i noen artikkel eller bevise her i denne tråden.

 

Selv kjører jeg Seagate da disse har minst feilrate av samtlige merker.

 

 

 

Dog syns jeg det er merkelig at diskene dine dauer. Her kan mye spille inn. Varme misstenkte jeg også, men du har sikkert sjekka dette. Problemet med varmen er hvis du har klint de tett opptil hverandre.

 

 

Tipper du har s-ata kontrollere som du har sjekka + at du har sjekka hk.

 

 

Hvor gamle er diskene dine når de tar kvelden?

Seagate har 5 år vs Hitachi 3 år som du vurderer.

Lenke til kommentar

Når harddiskene tikker er det fordi de ikke kan finne sektorer som de leter etter. Klikket heter forresten "The click of death" - Stammer vel fra "gammelt" av da det var mye tydeligere enn det er i dag (5.25" disker).

 

Hvordan står det til med temperatur i rundt harddiskene. Hvis mange disker står montert tett oppå hverandre vil det fort bli høy temperatur uten en skikkelig vifte foran til å blåse frisk luft i mellom diskene. Selv har jeg opplevd at to IBM disker (75GXP serien som var særdeles dårlig) røyk. Disse sto uten kjøling i et AOpen HQ08 (fulltower), men resten av maskinvaren hadde ikke særlig høy varmeutvikling (AMD K6-2 500 CPU) - IBM diskene holdt i 6 måneder hver (den ene var erstatning for den andre). I senere tid har jeg "mistet" en WD120GB. Den var kjølt med en dårlig kjøler som ligner skremmende mye på denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MRK200STBK

 

WD'en hostet opp en S.M.A.R.T. ERROR under POST og grunnet tidligere erfaringer med IBM harddisker og en del hyppige windows-reinstallasjoner i nær tid valgte jeg å stikke av fra LAN'et jeg var på og bestille to Maxtor 120GB og kjøre de i RAID0 (snakk om å utfordre skjebnen). Dette er en løsning som har fungert utrolig bra siden den gang (snart to år siden) - bortsett fra litt problemer med støtte for kontrolleren i enkelte linux distroer og i 2.6.x kjernen, men jeg regner med at dette ikke er problemstillinger for menigmann :p

WD'en holdt forresten i 15 måneder før den "døde" hen. Per i dag er den faktisk leveområde til 100GB med Mp3 i maskinen til en kamerat av meg. At han tør å ha hele samlinga si inne på den harddisken med tanke på alle de timene han har lagt ned på å låne, kjøpe, kopiere og rippe den musikken som er der - DET - skjønner jeg ikke :w00t:

 

[edit] Ville bare si at jeg har en fem år gammel seagate 5400RPM disk som sto i maskina til faren min inntil nylig (ble for liten) og den har surret stabilt siden den var montert. Havner vel i en eller annen PC (les: postkassePC) snart regner jeg med :p [/edit]

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar
har inside om at Maxtor og WD har rimelig stor feilrate hos en del webshops :(

 

Jeg unngår disse merkene, men dette er noe jeg hverken kan skrive i noen artikkel eller bevise her i denne tråden.

 

Selv kjører jeg Seagate da disse har minst feilrate av samtlige merker.

 

 

 

Dog syns jeg det er merkelig at diskene dine dauer. Her kan mye spille inn. Varme misstenkte jeg også, men du har sikkert sjekka dette. Problemet med varmen er hvis du har klint de tett opptil hverandre.

 

 

Tipper du har s-ata kontrollere som du har sjekka + at du har sjekka hk.

 

 

Hvor gamle er diskene dine når de tar kvelden?

Seagate har 5 år vs Hitachi 3 år som du vurderer.

Holder meg til seagate og hitachi jeg også - av samme grunn som deg.

 

Erfaringsmessig holder jeg meg langt unna maxtor og spesielt WD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...