Gå til innhold

HTPC med stort lagringspotensiale


Anbefalte innlegg

En liten avsporing siden det er en del "experter" på denne tråden :thumbup:

 

Har nettopp kjøpt meg en Viewpia 37" LCD som jeg forøvrig er meget godt fornøyd med. Hadde tenkt å bygge meg en HTPC men så ble det til at jeg kjøpte en surrond pakke med forsterker/DVD og løse høytalere. Etter å ha testet denne har jeg blitt meget imponert over bilde du får med en bra DVD som kjører progressivt scan og Componet kabel overføring til TV og digital overføring til forsterker.

 

Har testet en litt eldre Laptop med ATI Radeon kort mot VGA ingangen på TV'n. Denne gir på langt nær samme billedkvalitet for ikke å snakke om lydkvalitet - så klart når man bruker hodetelefonutgang og er klar over at dagens PC'r er bedre...

 

Så langt er jeg glad jeg valgte dette med da jeg har PC dilla burde jeg kanskje valgt PC? Klarer en PC å match progressivt scan og Componet signal ? I fall hvilket grafikkkort/lydkort bør benyttes og trenger PC'n være så kraftig som noen antyder her? Blir fort mer støy av slikt.

Endret av bengh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt meg en Viewpia 37" LCD som jeg forøvrig er meget godt fornøyd med...

Dersom det er nyeste revisjon med LG/Philips panel så har du gjort et godt kjøp etter det jeg kan se. Svogeren min kjøpte nettopp philips 37" til 22k (med samme panel) og jeg kan ikke se at det er noe bedre enn Viewpia skjermen med nyeste panelet!

 

Det jeg har sett av erfaringer rundt Viewpia skjermen er at den gjør seg best med digitalt ferdig skalert inn-signal, via DVI/HDMI pluggen bak. Ergo kan det lønne seg å tenke i baner av enten pc med dvi utgang, eller standalone dvd-spiller i prisklassen 2-5k med HDMI. (har sett mange tråder på avforum om f.eks denon 1910 og oppover i prisklasse) Flere av disse har også brukbare prosessorer med oppskalering internt. Mener spesielt en philips til rundt 4-5k hadde en bra prosessor...[/klype salt]

 

(Viewpia har en spesiell løsning på digital-inn, de bruker DVI kontakt som internt i skjermen også er HDMI... så samme kontakt om du bruker PC eller standalone spiller)

 

Dersom du går for htpc ville jeg brukt 6600GT/6800GT da disse har nvidias beste videobehandling. (ja, 7800GT har enda bedre, men pris...)

 

DrE

Lenke til kommentar

Jepp, det er siste versjon av LG/Philips panel (ikke LED) og tatt i betraktning prisen på NOK 16' er jeg godt fornøyd.

 

Den spilleren jeg har er faktisk en relativt billig spiller uten HDTV utgang, men med komponet kabel er bildet meget bra. Dette dekker egentlig behovet da spilleren også spiller *.avi filer... Det eneste jeg savner er opptakmuligheter. Får se når harddisk DVD blir billigere hvis ikke PC.

 

Kanskje jeg bygger med en PC etterhvert baser på noen av de nye kabinettene som kommer slik at jeg kan stable den oppå forsterkeren. Bygger hjemmekino i kjellern så jeg trenger ikke tenke på WAF....

 

Hva med processor, hva trengs ? Som nevt spiller en gammel Laptop greit men skal man først bygge noe så bør en vel tenke på HD mateterial.

Lenke til kommentar
For å løse "problemene" med denne boksen: Fyll den med stille Papst-vifter og Seagate eller Samsung disker, så er det fest. Pentium M-basert oppsett og et ok grafikkort, så er det en alt-i-ett maskin av de sjeldne. At det blir litt dyrt kan forsvares med at man ikke trenger flere PC-er  i det hele tatt. ;)

Jet vet nå ikke helt, hverken samsung eller seagate er sååå stille, og 6 disker bråker 8 db mer enn en.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg kanskje vurdert dette kabinettet. Ikke som HTPC egentlig, siden alle filmene mine er kjøpte (ca 100 av de ligger her på hybelen, de litt over 300 andre ligger hos foreldrene mine sør i Norge). Musikkdelen kan være greit, særlig siden jeg nå bor på en liten studenthybel, og dermed har rippet alle CDene min til mp3.

 

Hvorfor vurderer jeg den? Jo, fordi jeg liker desktop-utforming på datamaskiner svært godt. Jeg har nettopp kjøpt meg en cavalier 2 som jeg skal fylle med deler. Får nok ikke brukt SCSI-diskene mine da disse utvikler for mye varme. Så man får vurdere om man skal kjøre filserver i et av klesskapene her på hybelen. Men hadde jeg hatt det kabinettet artikkelen handler om kunne jeg ha brukt SCSIene, hatt noe disker og slikt, desktopkabinett (greit for studiobruk) med grei kjøling etc.

Lenke til kommentar

kjøre filserver i ett klesskap ... heheeh. artig teori... Om dere har lyst på disker som dauer etter en stund så er det bare å sette igang..

 

Jeg har en 1.3 TB filserver stående på ett vanlig rom.. 22-24 grader i rommet og jeg har en 0.7 TB filserver stående på ett nedkjølt serverrom..

 

Siste året har jeg hatt 3-4 diskproblemer på den i det vanlige rommet, mens den på kjølerommet omtrent ikke har vært restartet engang..

 

Begge har samme type disker, og kjører fedora core 3 og og resten av hardwaren er faktisk gamlest og mest crappy på den som har mest oppetid...

Lenke til kommentar
kjøre filserver i ett klesskap ... heheeh. artig teori... Om dere har lyst på disker som dauer etter en stund så er det bare å sette igang..

 

Jeg har en 1.3 TB filserver stående på ett vanlig rom.. 22-24 grader i rommet og jeg har en 0.7 TB filserver stående på ett nedkjølt serverrom..

 

Siste året har jeg hatt 3-4 diskproblemer på den i det vanlige rommet, mens den på kjølerommet omtrent ikke har vært restartet engang..

 

Begge har samme type disker, og kjører fedora core 3 og og resten av hardwaren er faktisk gamlest og mest crappy på den som har mest oppetid...

Jeg har kjørt en maskin i et skap en god stund jeg, fikk ingen problemer. Har egentlig aldri opplevd at en disk har dødd for meg noen gang (kjører med 12 disker for øyeblikket).

 

AtW

Lenke til kommentar

Har kjørt filserver i klesskap i 5 år. Har ikke hatt en eneste krasj på diskene på denne. (maskinen var nedlesset med klær over seg for å dempe lyd.)

 

Og de som mener Seagate/Samsung og Papst er stille produkter må tro om igjen. Vet ikke hva dere sammeligner med, men skal man sammenligne med noe så må det være når maskinen er avslått og ikke mot en Twin Otter.

Lenke til kommentar
Den spilleren jeg har er faktisk en relativt billig spiller uten HDTV utgang, men med komponet kabel er bildet meget bra. Dette dekker egentlig behovet da spilleren også spiller *.avi filer... Det eneste jeg savner er opptakmuligheter. Får se når harddisk DVD blir billigere hvis ikke PC.

Fant den spilleren som er omtalt på avforum. Det er en PHILIPS DVP9000S. I følge kelkoo koster denne 4199,- på billigste webshop.

 

Denne støtter oppskalering til 720p og 1080i og har Faroudja DCDi prosessor.

 

(Denon 1910 har forøvrig samme prosessor og støtter samme oppløsninger til halve prisen)

 

Dersom du planlegger HD-materiale så skal en godt utstyrt htpc i dag takle dette når det kommer. Fordelen med materiale som allerede ligger i HD-format er at man slipper skalering. 720p og 1080i lar seg greit avspille på en 3.0ghz p4 og tilsvarende amd.

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...