Gå til innhold

konvertere ntfs til ext3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lag et bz2 image av partisjonen

Du har masse tullete innlegg, du...

 

 

Du bør nok, som olear sier kopiere de over på en annen partisjon eller harddisk, eller over på en annen maskin du har i nettverket.

tenkte på at et .tar.bz2 arkiv tar mindre plass en disken på full størelse

 

så trenger han ikke en 120GB for og ha filene på, men en 60/80GB mulig 40GB.

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
lag et bz2 image av partisjonen

Du har masse tullete innlegg, du...

 

 

Du bør nok, som olear sier kopiere de over på en annen partisjon eller harddisk, eller over på en annen maskin du har i nettverket.

tenkte på at et .tar.bz2 arkiv tar mindre plass en disken på full størelse

 

så trenger han ikke en 120GB for og ha filene på, men en 60/80GB mulig 40GB.

Hehe, javell? Da må jeg jo ha plass til .tar.bz2 arkivet i tillegg..

Så det går ikke å konvertere til ext uten å måtte flytte data til en annen disk/partisjon?

Lenke til kommentar
tenkte på at et .tar.bz2 arkiv tar mindre plass en disken på full størelse

 

så trenger han ikke en 120GB for og ha filene på, men en 60/80GB mulig 40GB.

Hvor lang tid tror du det tar å pakke 80GB i bz2?

Så det går ikke å konvertere til ext uten å måtte flytte data til en annen disk/partisjon?

Ikke som jeg vet om.

Endret av olear
Lenke til kommentar
tenkte på at et .tar.bz2 arkiv tar mindre plass en disken på full størelse

 

så trenger han ikke en 120GB for og ha filene på, men en 60/80GB mulig 40GB.

Hvis partisjonen inneholder musikk, film og liknende så er slike filer normalt komprimert på forhånd slik at ytterlige forsøk på komprimering er bortkastet tid. Det er f.eks lite poeng i å gzippe en mp3-fil :)

Lenke til kommentar
tenkte på at et .tar.bz2 arkiv tar mindre plass en disken på full størelse

 

så trenger han ikke en 120GB for og ha filene på, men en 60/80GB mulig 40GB.

Hvis partisjonen inneholder musikk, film og liknende så er slike filer normalt komprimert på forhånd slik at ytterlige forsøk på komprimering er bortkastet tid. Det er f.eks lite poeng i å gzippe en mp3-fil :)

ja, du har vel rett :blush:

Lenke til kommentar

Om du velger å kopiere filene til en annen disk må du passe på at filnavn med spesielle tegn (æ,ø,å, mm.) vises riktig i GNU/Linux først. Ellers får du en gangske stor opprydningsjobb med å fjerne snodige erstatningstegn der f.eks. æ, ø eller å har vært.

Lenke til kommentar
Om du velger å kopiere filene til en annen disk må du passe på at filnavn med spesielle tegn (æ,ø,å, mm.) vises riktig i GNU/Linux først. Ellers får du en gangske stor opprydningsjobb med å fjerne snodige erstatningstegn der f.eks. æ, ø eller å har vært.

Vel, om det ikke finnes noen bedre måte, så lar jeg den bare være ntfs, så går jeg inn i windows viss jeg skal endre noe. Kan jo alltids mounte ntfs read-only da. Går vel å mounte med en partisjon med iso-8859-1 i linux òg vel?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Om du velger å kopiere filene til en annen disk må du passe på at filnavn med spesielle tegn (æ,ø,å, mm.) vises riktig i GNU/Linux først. Ellers får du en gangske stor opprydningsjobb med å fjerne snodige erstatningstegn der f.eks. æ, ø eller å har vært.

Vel, om det ikke finnes noen bedre måte, så lar jeg den bare være ntfs, så går jeg inn i windows viss jeg skal endre noe. Kan jo alltids mounte ntfs read-only da. Går vel å mounte med en partisjon med iso-8859-1 i linux òg vel?

Det går an å montere den med ISO-8859-1, ja. Høres veldig tungvint ut å måtte reboote for å starte windows hver gang du skal ha skrivetilgang. Ext2/3 kan for øvrig monteres med eller uten skrivetilgang i windows, ved hjelp av Ext2Fsd

Lenke til kommentar
Vel, om det ikke finnes noen bedre måte, så lar jeg den bare være ntfs, så går jeg inn i windows viss jeg skal endre noe. Kan jo alltids mounte ntfs read-only da. Går vel å mounte med en partisjon med iso-8859-1 i linux òg vel?

Du kan vel bare sette Linux til å bruke Windows-NTFS-driverne. Vet at iallfall KNOPPIXen min har program som gjør dette for meg, finnes sikkert andre programmer som gjør det samme også.

Endret av gunnard
Lenke til kommentar
Vel, om det ikke finnes noen bedre måte, så lar jeg den bare være ntfs, så går jeg inn i windows viss jeg skal endre noe. Kan jo alltids mounte ntfs read-only da. Går vel å mounte med en partisjon med iso-8859-1 i linux òg vel?

Du kan vel bare sette Linux til å bruke Windows-NTFS-driverne. Vet at iallfall KNOPPIXen min har program som gjør dette for meg, finnes sikkert andre programmer som gjør det samme også.

Hm, du mener for å få skrivetilgang? Det trur jeg ikke blir aktuelt, vil ikke messe opp stasjonen, har en del ting jeg ikke vil miste der

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Tenkte på skrivetilgang ja. Mener du at det er så usikkert? Jeg trodde ikke det, men har ikke sjekket det opp.

 

Tenkte at siden grunnen til at Linux ikke har skriverettigheter til NTFS er at den tekniske informasjonen om NTFS ikke er blitt offentliggjort av Microsoft, så hadde vel open-source-miljøet iallfall hatt god tid til å lage et skikkelig program som kan bruke driverne i Windows uten problemer. Eller er ikke dette tilfelle? Typisk Microsoft å gjøre det vanskelig med vilje.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...