Gå til innhold

Byttet kjølepasta men tempen øker. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har et Powercolor x800xl som jeg ønsket å skifte ut kjølepastaen på.

Renset kjøleblokken og GPUen med isopropanol, og fikk fjernet alle rester av den gamle

kjølepastaen.

Smurte så på et tynt lag Artic Silver 5 på kjøleblokken og GPUen!! Så langt er alt greit...

Men da jeg booter opp maskina ser jeg at temperaturene er høyere enn hva de var før jeg byttet kjølepasta...

Temp. før:

Idle: 38-41

Load: 60-65

Temp. etter:

Idle: 42-44

Load: 68-71 :(

Load temepraturen er nå like høy som den var før, men da med 10% overklokking av skjermkortetets GPU, og 8% på minne!!

Hva kan jeg ha gjort feil?? :no:

Trenger AS5 tid på å forbedre kjøleytelse?? <----men burde jo ikke øke temp før den blir bedre om jeg har gjort alt rett!

Kan jeg ha hatt for mye AS5 på? <--- mulig, men vanskelig å si da jeg ikke vet hva som er passelig!!

Kan kjøleblokken stå skeivt på? <---- ser ikke sån ut!!

Gode og seriøse råd taes imot med stooooor takk....

Edit: Skriveleif... hvem er det?

Endret av Duckhunter
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trenger AS5 tid på å forbedre kjøleytelse?? <----men burde jo ikke øke temp før den blir bedre om jeg har gjort alt rett!

Ligger nok her, ja

Important Reminder:

Due to the unique shape and sizes of the particles in Arctic Silver 5's conductive matrix, it will take a up to 200 hours and several thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool to room temperature. Once the break-in is complete, the computer can be left on if desired.

Skrevet

Mitt ble et par grader kaldere med en gang, hvordan påførte du pastaen? Selv små fingeravtrykk på overflaten kan hindre varme-overførselen.

Skrevet
Mitt ble et par grader kaldere med en gang, hvordan påførte du pastaen? Selv små fingeravtrykk på overflaten kan hindre varme-overførselen.

Jeg smurte den utover med en liten plastfrysepose for nettopp å unngå fingermerker...

Skrevet
sikker på at du ikke har degradert kjølepastaen din da? kanskje den som var først var bedre og mer effektiv enn den nye ;)

Vel, tror vel egentlig ikke det siden AS5 går for å være den kjølepastaen med de beste termiske egenskapene!! Har vel heller degradert kjøleytelsen med for mye AS5...

Kan poste et bilde av kjøleblokken og GPU når jeg når jeg orker å åpne opp maskineriet , så kan dere jo selv bedømme om det ble for mye kjølepasta...

Skrevet (endret)

Tok endelig mot til meg, og satte i gang med operasjon ordne-kjølepasta-på-x800xl!!

Det første jeg la merke til var at kjøleblokken bare hadde hatt kontakt med 3\4 av GPUen.

Da kan det jo det stemme når jeg mener å huske at det var mer kjølepasta på før jeg skiftet kjølepasta første gangen!!

Fortsatte i alle fall med prosjektet, og fulgte instruksjonene på www.articsilver.com.

Etter at jeg hadde festet kjøleblokken la jeg merke til at det var en 2-3 mm glippe på den ene siden mellom GPU og kjøleblokken... avfeide dette med optisk ilusjon, og pakket kortet inn i maskina!!

Resultat: IDLE: 54-55c

Konklusjonen må jo være at det må store mendgder kjølepasta til for at GPU og kjøleblokken skal få god nok kontakt!!

Er jo ikke interessert i å bruke 1kg AS5 på dette, så når skal jeg bestille

Arctic Cooling VGA Silencer ATI 5 med håp om lavere temperaturer!!

Er med andre ord veldig skuffet over dne medfølgende kjøleren, men er vel ikke annet å forvente...

Edit: Var faktsik en x800pro GPU som satt på skjermkortet...er ikke dette en dårligere GPU :hmm::mad:

Endret av Duckhunter
Skrevet
Smurte så på et tynt lag Artic Silver 5 på kjøleblokken og GPUen!!

Ta bare på GPU jeg, men det er jo meg.. Fått for tjukt lag på rett og slett?

mvh r-

Skrevet

Kjølepastaen skal kun på GPU (veldig tynt lag). Kan ikke skjønne at det ikke skal være kontakt mellom kjøleblokk og GPU? Er jo ikke noe poeng å ha kjøleblokk da. Sikker på du har montert den riktig?

Bare klæsje på kjølepasta til det blir kontakt vil selvsagt ikke fungere særlig bra.

Skrevet

Mange GPU-er er ALT annet enn plane. Da må det litt større mengder pasta til. Aner ikke om det er tilfelle på ditt kort, men det kan hende. Hvis du smører på pasta, monterer kjøleren og tar den av igjen så skal du kunne se hvor det er kontakt.

Skrevet
Edit: Var faktsik en x800pro GPU som satt på skjermkortet...er ikke dette en dårligere GPU

Jeg har et Sapphire X800XL, og jeg byttet kjøler til den Arctic Cooling VGA Silencer ATI 5 rev2. Jeg oppdaget også at det satt en X800Pro GPU PCI-express på kortet. Men alt stemmer, har 16 pipelines osv. Har fått gradene ned og det samme med viftestøy i forhold til original vifte.

Men bare et spørsmål. I Windows XP så blir kortet gjenkjent som X800-series. Andre i samme situasjon?

BTW, jeg hadde på mer enn et tynt lag for at AC kjøler og GPU skulle ha kontakt. GL med bytting / kjøling.

//Advancer

Skrevet
Men bare et spørsmål. I Windows XP så blir kortet gjenkjent som X800-series. Andre i samme situasjon?

Joda, samme her.... betyr bare at den er i x800 serien. Alle kort med 800 i seg vil med andre ord hete dette i windows!

Kjølepastaen skal kun på GPU (veldig tynt lag). Kan ikke skjønne at det ikke skal være kontakt mellom kjøleblokk og GPU? Er jo ikke noe poeng å ha kjøleblokk da. Sikker på du har montert den riktig?

Joda, er nå 100% sikker på at den riktig montert!! Har skrudd begge skruene på baksiden helt inn... Fjerbelastningene skulle jo i teorien gjøre at det ble full kontakt!! Hvorfor dette ikke skjer skjønner jeg ikke... mulig det har noe med disse "putene" som står fast på undersiden av kjøleblokken??

Ta bare på GPU jeg, men det er jo meg.. Fått for tjukt lag på rett og slett?

I teorien skal det bare ett tynt lag med AS5 til for å få tilstrekkelig kontakt, men med den medfølgende kjøleblokken er det en såpss stor glippe at det må relativt store mengder til for å tette denne glippen, og dermed få bedre kontakt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...