Gå til innhold

X850XT kjører dårlig...?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har:

Asus A8N SLI-Deluxe hovedkort

AMD64 3500+, socket 939

2x 1024 CORSAIR PC3200 DDR-dimm

Ati Radeon X850XT - PCI-Ex 16x

Sweex 650W PSU

5 HD-er, IDE (just for the record..)

 

Til tross for at dette er ganske bra hardware, kjører jeg spill -mye- dårligere enn en kompis av meg, som har Radeon 9800XT, samme CPU, med socket 754, og "kun" 1 GB ram..

 

Jeg kan ikke engang kjøre GTA San Andreas fullt uten at det lagger..

Ikke engang Postal2 Apocalypse Weekend på fullt heller..

 

Dette er ikke akkurat spill som er kjent for -enorm- grafikk, såeh..

 

Noen som har peiling på hva som kan være galt? Kan det være at skjermkortet ikke får nok volt eller no? Noe jeg må stille inn i BIOS-en? Oppdateringer eller no..?

 

Takker for alle svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ergelig a gitt, jævelig ergelig ! Du må jo ha lagt ned en liten formue i PC'n :tease:

 

Spøk til side. Forsøk å avinstallere driverne, restart og legg alt inn på ny. Mulig du ikke har fjernet drivere før du la inn en ny etc eller at ATI ikke liker SLI eller het det Gforce....

Lenke til kommentar

Har lagt inn litt penger i dette, ja :p Derfor det irriterer meg.

 

Jeg har nyeste OmegaDrivere nå. Burde jeg bytte til Catalyst, kanskje?

 

Mala: Nei, har sjekka det.. Kjører WinXP Pro Corp norsk m/SP2, UTEN -noe- sikkerhetsoppdateringer, for de hadde en tendens til å sakne PC-en til de grader..

 

lavizh: Hehe, skukke forundre meg heller :p Men det er jo på en måte ikke mulig at de gjør noe sånt, så jeg tviler. Vet ikke hvorfor jeg kjøpte det HK-et, det bare passa til CPU, pluss at det var tydeligvis veldig bra. Og at det støtter PCI-Ex, seff ;)

 

Hva nå?

Lenke til kommentar

hvem minne porter kjører du? på mitt 939 hovedkort så ble rammen automatisk satt til single channel 333mhz dersom jeg satte de feil, som førte til et meget tregt system. så fort jeg fikk de i rett spor og over på 400mhz dual channel så var det full fart :D

 

en måte å teste ut hva som slower systemet er å kjøre programmer. prøv f.eks aquamark 3, det måler både skjermkort og system hver for seg i samme test, og er en fin indikator på hva som kan være treigt. andre programmer kan være 3dmark, hddtac, sisoft sandra memory benchmark osv.

 

en annen ting som kan slowe systemet er harddisken din, har du formatert harddisken din etter oppgraderinga? og hvem disk (specs) kjører du windows på?

 

edit: post dine test resultater her så kan vi se om de er som de skal være

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Jeg har nøyaktig samme oppsett som deg, foruten att jeg har twinmos ram og en 74gig raptor, og er VELDIG fornøyd. Har full AA AF osv, max instillinger i alle nye spill uten antydning til lag.

 

Bruker nyeste Catalyst driverne og formaterte selvfølgelig OS disken etter oppgraderingen (har du gjort det?)

 

Som noen andre sa tidligere, så kan det hende rammen stiller seg til singel 333mhz, sjekk dette for det samme skjedde meg. Evt bare resett bios og sjekk att alt stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg har ramen i A-1 og B-1 på HK-et mitt som spesifisert over.

HD: WD120GB 8mb cache, 7200RPM

Kanskje kjøpe Raptordisk? Synd det er dyrt.. :/

Men det har kanskje noe å si at jeg i tillegg har 4 andre disker? Som alle er IDE?

Menne.. Jeg formaterte seff rett etter jeg fikk hardwaren.. Fullformat til og med. Tok sin tid. Så -rett etter- jeg installerte OS-et, installerte jeg 3D-mark 05 og kjørte det. (Etter å ha installert Omegadrivers også da..)

Har fila hjemme, skal poste den senere.

Eller skal jeg kjøre en scan -nå- ?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hardfredd: Har både Ad-aware og antivirus som jeg kjører en gang i blant (ikke som prosess i bakgrunnen ;))

 

Lasta opp 3D-mark fila med resultater som jeg fikk når jeg kjørte det dag 1 med ny PC, og nyformatert disk.

Ble sikkert mye bedre da enn nå, men.

Håper dere får noe ut av det =)

 

edit:

Bah, siden jeg ikke kan "laste opp filer av denne typen", så renamer jeg fra .rar til .jpg :p Dere får bare høyreklikke og laste ned, rename tilbake og ekstraktere :)

Takk til dere som gidder å hjelpe meg så mye =)

post-23-1122420082.jpg

Endret av pesaroso
Lenke til kommentar

Hmm.. Har gått igjennom resultatene dine nå, og de ser normale ut.

Hva slags "hakking" merker du i spillene da? Går alt veldig reint, så stopp, så reint osv., eller virker det som antall fps i gjennomsnitt er lavt over en lengre periode?

 

Target

Lenke til kommentar

Gjør de det? Ah, ok..

Nei, synes FPS-en ikke akkurat er go'knall til å være en såpass "kraft-PC" som jeg regna med den skulle være..

 

Det er blanding. Av og til går det smooth over en liten periode, så hakker det skikkelig i et sekund, før den blir bedre igjen.

Men 90% av gangene er det bare pure dårlig FPS, som gjør at det virker som det småhakker hele tiden..

Og som sagt, San Andreas og Postal2 er ikke akkurat Doom3, såeh..

Lenke til kommentar

Opplever det samme problemet med mitt oppsett..

 

Opplever da jeg feks spiller Source, at spillet lagger mye mer enn hos en kompiss som sitter med dårligere skjermkort, å tregere nett..

 

Eneste som ikke er prøvd er en full Reformat.. noe jeg syter ganske så mye med..

 

 

Gi beskjed om du finner noe løsning på problemet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...