Gå til innhold

Spill CD eksploderte i DVD-Rom, kreve erstatning?


Anbefalte innlegg

Eldste sønnen skulle til å spille Football Manager her om dagen da det smalt. (Slenger like godt med noen bilder av resultatet). Etter en del risting sitter det fortsatt noen biter igjen i spilleren, som forøvrig er av merket BTC, kjøpt på Elkjøp for 6-7 mnd. siden (ja, jeg vet det :p , handler normalt ikke der, men dette var ett nødstilfelle).

 

Spørsmålet er om jeg kan kreve ny DVD-rom + erstatning for spillet ?

 

Når skuffen kom ut så det slik ut.

Eksplodert_CD.JPG

 

Etter å ha ristet mangler fortsatt noen biter.

 

FM_knust.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det i garantien for produktet at de garanterer at det ikke vil bli ødelagt produkter ved bruk av deres produkt?

 

Butikken trenger kun å si at det nok var brukerens feil, så det blir ord mot ord.

 

Jeg tok og flyttet litt på maskinen min, mens en CD ble lest, og da sa det bare "krønsj", og Half Life 2 DVDen min ble skrapet skikkelig opp.

Lenke til kommentar

Det er etter hvert ganske mange som sliter med det problemet du opplevde.

 

Det som er kjipt er jo at du sitter med to ødelagte varer og vet ikke hvem som har ansvaret.

 

Det er to muligheter som gjør at dette kan skje.

Det ene er at det er en defekt i platen som gjør at den går i oppløsning når hastigheten på plata blir høy nok. (Vanskelig å bevise da platen nå er ødelagt)

Det andre er at det er en feil på CD-Rom enheten, som for eksempel at spindelmotoren som driver platen rundt har kast i seg, som igjen ved høy hastighet får platen til å eksplodere.

 

Uansett kan ikke du som kunde lastes for det som har skjedd.

Og alle dine utgifter skal dekkes etter lover å regler som gjelder ved kjøp i Norge.

Det eneste problemet er hvem som er ansvarlig, da man med sikkerhet ikke kan

si hvilken vare som har hatt en defekt.

 

Det er dog mulighet for å sjekke CD-Rom enheten ennå, men gjør det på et upartisk sted.

Men om det er verdt det etterhvert er en annen sak. En brenner koster ikke så mye lenger, men et spill kan jo fort koste litt da.

Lenke til kommentar

Har hørt om cd (tomme) plater som har eksplodert under brenning men aldri dette Snodig problem der ja!

 

Her er noen med samme problem:

 

http://netfactory.dk/blog/archives/2004/01...loded/index.php

 

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessag...?topic_id=29107

 

Linken under her er mere interesant for deg!

 

Explosive CD-ROM Real Problem & Solution

http://www.hardwaresecrets.com/article/51/2

 

Ciao

Lenke til kommentar

Hei!

 

Etter og ha solgt "noen" cd- og dvd-plater, så er ikke dette akkurat noe nytt problem for meg. Hvis du sender inn returforespørsel på ditt optiske drev, vil du i de aller fleste tilfeller få ny.

 

For å unngå å havne opp i dette igjen, kan jeg fortelle litt om hva som er grunnen til at slikt skjer - så kan jo folk bli litt mer oppdratt angående behandling av plater. :)

 

Når man tar ut en cd- eller dvd-plate av coveret, tar man som regel tak rundt platen. Da drar man den ut av "klipsen" som holder den fast i midten. Dette medfører at platen blir utsatt for "spenn" og bøyes. Under denne bøyingen av platen, oppstår det meget små sprekker i den indre sirkelen på platen, disse er ikke alltid lett synlig for det blåtte øye. Etter en stund vil disse sprekkene utvide seg og dermed frembringe en slik hendelse, mens andre ganger kan selv de minste sprekker lage maks f...

 

Hvis man blir flinkere til å trykke på klipsen i midten av cd-covere, vil man kunne redusere antall tilfeller med dette. - En plate er ikke laget for å bøyes! :thumbup:

 

 

Verbatim :love:

Lenke til kommentar
Hva f er vitsen? En ny cdspiller koster 250kr, det er så mye pes å få erstattet noe på en eller annen garanti at det er best å bare kjøpe ny og glemme hele greia. Livet er for kort til å kaste bort tid på en sånn bagatell.

 

Det er greit nok det, men det var dette som var spørsmålet:

- Spørsmålet er om jeg kan kreve ny DVD-rom + erstatning for spillet?

 

Da må man også få svar på det han spør om... Det er jo heller ikke alle som har råd til å kaste bort masse penger på bagateller i tide og utide.

Lenke til kommentar
Når man tar ut en cd- eller dvd-plate av coveret, tar man som regel tak rundt platen. Da drar man den ut av "klipsen" som holder den fast i midten. Dette medfører at platen blir utsatt for "spenn" og bøyes. Under denne bøyingen av platen, oppstår det meget små sprekker i den indre sirkelen på platen, disse er ikke alltid lett synlig for det blåtte øye. Etter en stund vil disse sprekkene utvide seg og dermed frembringe en slik hendelse, mens andre ganger kan selv de minste sprekker lage maks f...

Jeg er helt enig med deg at folk kan bli flinkere til å behandle CD- og ikke minst DVD-platene sine, men er dette noe du har sett tester på. Feks fra elektronmikroskopi eller andre "mikro"-metoder for å måle sprekkdannelse, eller er det kun en educated guess fra din side?.

Dvs, jeg ser helt klart poenget med materialstress og sprekkdannelse, men dette er også ting som kan komme fra produksjonsprosessen.

 

 

Selv om de ikke akkurat bedriver eksakt/korrekt vitenskap, så testet gutta i mythbusters ut dette med maksimal rotasjonshastighet før plater knuses/desintegreres og kom fram til en, hm, tja, "halveis" konklusjon på at en 52X spiller lå nesten på rotasjonsgrensen for sammenbrudd av CD-plater (i allefall for svekkede plater).

Endret av hart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...