Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krysset kabel - Gammeldags?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har lest flere ganger her på forumet at dersom man skal kople to pc'r til hverandre så er det viktig å bruke krysset kabel. Men jeg har gjort det mange ganger med vanlige nettverkskabeler, og det fungerer utmerket. Hva er forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann!

Har lest flere ganger her på forumet at dersom man skal kople to pc'r til hverandre så er det viktig å bruke krysset kabel. Men jeg har gjort det mange ganger med vanlige nettverkskabeler, og det fungerer utmerket. Hva er forskjellen?

Har du brukt en hub/switch ? Isåfall trenger du bare vanlig kabel, da huben/switchen fikser dette selv.

Hvis du derimot skal koble to pcer sammen bare ved bruk av kabel, DA trenger du en krysset en.

Skrevet
Heisann!

Da du har koblet to pcer sammen med vanlig nettverks kabel, brukte du da en switch/hub mellom pc'ene?

Slik som jeg har fortstått så kan man koble sammen to pc'er med en vanlig kabel dersom det er 1Gb nettvekskort på begge pc'ene

men ikke med 100Mb/10Mb kort?

ER det noen som kan bekrefte dette med 1Gb kort?

Skrevet
Heisann!

Da du har koblet to pcer sammen med vanlig nettverks kabel, brukte du da en switch/hub mellom pc'ene?

Slik som jeg har fortstått så kan man koble sammen to pc'er med en vanlig kabel dersom det er 1Gb nettvekskort på begge pc'ene

men ikke med 100Mb/10Mb kort?

ER det noen som kan bekrefte dette med 1Gb kort?

Det holder lenge med at en av pc'ne har 1gbit kort. 1000BASE-T standarden tilsier at kortene skal kunne autosense og autoneg.'e MDI og MDIX

Skrevet

Jeg dar koplet pc'ne direkte mot hverabdre, uten router/switch. Derfor jeg spør... Er det autosense i moderne nettverkskort også da? Hvordan finner man ut om det er det? Hvis man skulle lure en gang man skal kople sammen to..

Skrevet

Jeg svarte jo akkurat på dette i svaret over. 1000BASE-T (Standarden for 1gbit nettverkskort med RJ45 (tp-kontakt)) autosenser dette, 100mbitskort som gjør dette har jeg ikke vært borti og jeg tror det heller ikke finnes, men jeg skal ikke banne på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...