Gå til innhold

Politiets håndtering av stjåle mobiler


Anbefalte innlegg

For et par måneder siden ble mobilen min, en K700i telefon stjålet. Jeg gikk på politistasjonen for å SPERRE telefonen for all bruk. Dette kan som kjent gjøres ved hjelp av IMEI-nummeret. Jeg hadde ikke forsikring, så jeg stilte meg i kø på politistasjonen kun for å hindre tyvens bruk av telefonen. Den politikvinnen som hjalp meg sa at det ikke var noe problem og at de skulle sende en fax med en gang å gjøre dette.

 

Lit senere kom det frem at det bare var SIM-kortet de sperret. Min nettleverandør, Teletopia sa også at de ikke kunne sperre IMEInr, fordi det kan bare den som har utstedt mobilen gjøre. Telefonen min var brukt og jeg fant ut at den var kjøpt gjennom Telenor. Telenor kunne ikke sperre det IMEI-nummeret på oppfordring fra meg. Det måtte komme gjennom politiet. Jeg kontaktet politiet med mitt saksnummer og la frem saken. Nå ca 1 måned senere ringer de meg og sier at dette ikke r noen prioritert sak og at de har mye å gjøre. Han sa også at han hadde blitt frastjålet flere mobiltelefoner og for han så var det nok å få sperret SIM-kortet. "Det måtte da være det viktigste".

 

Er det flere her som er enig med meg, at så lenge det går å sperre IMEI-nr, så burde politiet gjøre dette?

 

Noen som har noen forslag til hva jeg skal gjøre? Skal jeg anmelde dem for tjenesteforsømmelse? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For et par måneder siden ble mobilen min, en K700i telefon stjålet. Jeg gikk på politistasjonen for å SPERRE telefonen for all bruk. Dette kan som kjent gjøres ved hjelp av IMEI-nummeret. Jeg hadde ikke forsikring, så jeg stilte meg i kø på politistasjonen kun for å hindre tyvens bruk av telefonen. Den politikvinnen som hjalp meg sa at det ikke var noe problem og at de skulle sende en fax med en gang å gjøre dette.

 

Lit senere kom det frem at det bare var SIM-kortet de sperret. Min nettleverandør, Teletopia sa også at de ikke kunne sperre IMEInr, fordi det kan bare den som har utstedt mobilen gjøre. Telefonen min var brukt og jeg fant ut at den var kjøpt gjennom Telenor. Telenor kunne ikke sperre det IMEI-nummeret på oppfordring fra meg. Det måtte komme gjennom politiet. Jeg kontaktet politiet med mitt saksnummer og la frem saken. Nå ca 1 måned senere ringer de meg og sier at dette ikke r noen prioritert sak og at de har mye å gjøre. Han sa også at han hadde blitt frastjålet flere mobiltelefoner og for han så var det nok å få sperret SIM-kortet. "Det måtte da være det viktigste".

 

Er det flere her som er enig med meg, at så lenge det går å sperre IMEI-nr, så burde politiet gjøre dette?

 

Noen som har noen forslag til hva jeg skal gjøre? Skal jeg anmelde dem for tjenesteforsømmelse? :thumbdown:

Helt utrolig, akuratt det samme hete med min Sony Ericsson K700i.

Jeg mistet den i middelalderparken på 6.Mai. Akuratt det samme jeg hadde til og med teletopia.

Lenke til kommentar
vel, dette antar jeg er en spøk.....

 

 

Men dette er akkurat grunnen til at folk fremdeles stjeler mobiler som ravner

 

 

 

Ja, nettopp. Jeg synes virkelig politiet kunne gjøre sin del. Kan ikke skjønne at de har lov til å ikke utføre den tjenesten jeg bad dem om, siden jeg ikek kan få sperret den selv.

Lenke til kommentar

Dette er en sak som dere ikke må klage til politiet om, men prøve å få lagt frem for Stortinget tror jeg. Tyveri av mobiltelefoner er et stort problem, og akkurat nå er det sikreste man kan gjøre å låse sim-kortet til telefonen.

 

En annen ting dere kan gjøre er å registrere nummeret i en kart-tjeneste, som djuice.no's Kompis (eller hva det nå heter). Da får man vite sånn ca hvor mobilen befinner seg.

Lenke til kommentar
Siden det er vanlig praksis hos politiet å ikke ta seg tid til å sørge for å sperre IMEI-nummeret på stjålne mobiler, så pleier jeg å slå på sim-lås slik at det ihvertfall må litt arbeid til for den som stjeler telefonen min å få brukt den.

God ide. Det bør flere gjøre.

 

Har aldri blitt ranet, men tar på simlås jeg og nå.

Lenke til kommentar
En annen ting dere kan gjøre er å registrere nummeret i en kart-tjeneste, som djuice.no's Kompis (eller hva det nå heter). Da får man vite sånn ca hvor mobilen befinner seg.

 

Vel, dette hjelper lite hvis tyven har tatt ut ditt sim-kort og satt inn sitt eget, forutsatt at sim-lås ikke er påslått! Og når du først har mistet eller blitt frastjålet mobilen så pleier det første man gjør være å sperre sim-kortet.. og hva skjer da? Jo, mobilen mister all dekning pga det sperrede sim-kortet, og du kan ikke spore den via djuice.no sin kompis-tjeneste, eller eventuelt netcom.no sin buddy-tjeneste!

Lenke til kommentar
Mange tyver tar seg friheten til å ringe for tusenvis av kroner før de bytter SIM-kort.

 

Men som sagt, det sikreste du kan gjøre er å skru på SIM-lås.

Hvordan får de gjort det hvis de ikke har PIN-koden til SIM-kortet?

Da raner deg rett og slett mens telefonen er på. Eller tar vesken med mobilen mens den er på. Osv osv..

Lenke til kommentar

Mista mobilen min i gårkveld jeg. Den er ennå i bruk, klarer ikke å sperre den før mandag. Combitel sine åpningstider er mandag til fredag. Noen tips ?

 

Er en k700i forresten. Og det er politianmeldt, pluss lagt igjen en god del talemeldinger om at mobilen er stjålet til combitel. Har kontaktet netcom også, de klarte heller ikke å sperre den. :cry:

 

Morten

Lenke til kommentar

Julie Lavendel og oysfaerg anbefales på det sterkeste å ta sitt mellomværende off line, eller aller helst å bli venner. Nå har jeg lest gjennom ulike tråder for å se på diskusjonene dere imellom. Dette er en helt unødvendig konflikt.

 

Dere behøver ikke kommentere dette her i tråden, men må gjerne sende meg en PM om dere trenger en meglingsmann...

 

EDIT: Litt for sen der... ;)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Når min telefon ble stjålet fikk jeg beskjed om at politiet bare "letet" etter telefonen i tre dager før de henla saken, helt forjævli tragisk, det eneste de sjekker er hvor telefonen eventuellt blir ringt fra (noe som ikke skjer når man sperrer sim-kortet) eller viss de tar noen innen de nevnte tre dagene som er anholdt for telefon tyveri som tilfeldig skulle hatt den stjålede telefonen... Burde være standar av politiet å sperre telefonen helt med en gang, på den måten vil ikke politiet behøve å bruke masse resusjer på å lete etter telefonen, men de som har stjålet den vil ikke få brukt den..

 

å sperre telefonen med sim lås er vel og bra, men dette kan fjernes med basice programmer og heller liten kunnskap. jeg er sikker på at jeg kunne gitt hvem som helst en av de 3 programmene jeg vet om som kan gjøre dette, og de vil innen en, kanskje to timer ha låst opp telefonen...

 

Dette er kanskje en sak man kunne gå til media istede for å saksøke, viss media satt litt lys over saken ville kanskje politiet gjort noe..

Lenke til kommentar

En annen ting Politiet kan gjøre, dersom tilfellet er alvorlig er å overvåke hvilke nummeret den stjålne telefonen ringer til. Politiet fortalte meg at det bare skjedde ved fysisk ran. Lovgivningen skulle blitt endret. Så lenge teknologien er der, er det bare tull at det bare er politiet som kan få ut opplysninger om et stjålet mobil fra teleselskapet. Jeg skulle gladelig betalt noen hundre krpner til teleselskapet, dersom de tok seg betalt for å "overvåke" telefonen.

 

SIM-kort lås eller Sikkerhetslås, som det egentlig heter, er ganske bra. Det stopper i hvertfall de tyvene som ikke kjenner noen som hele tiden har det nyeste av datakabler og mobil dataprogrammer. Det er dyrt å holde seg oppdatert med kabler for alle de kjente merkene. SE K750i har f.eks fått en ny kabel-port, så ingen av de kablene som passet K700i vil passe.

 

Et problem er om butikker som GSMTeknikk ukritisk åpner SIM-kort låser. Jeg vet at de åpner operatørlåste telefoner for 200-300 kr, men jeg vet ikke om de også utfører andre tjenester. De burde i det minste hatt tilgang på Politiets register over stjåle mobilserienummer. Det hadde kanskje hjulpet litt.

Lenke til kommentar
Et problem er om butikker som GSMTeknikk ukritisk åpner SIM-kort låser. Jeg vet at de åpner operatørlåste telefoner for 200-300 kr, men jeg vet ikke om de også utfører andre tjenester. De burde i det minste hatt tilgang på Politiets register over stjåle mobilserienummer. Det hadde kanskje hjulpet litt.

Ett meget godt poeng. Kan jo høre med unlock.no's Fredrik, se hvilke rutiner de har når det gjelder dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...