Gå til innhold

PC Oppgradering ~20k: Forbedreinger?


Anbefalte innlegg

Hei, har etterhvert fått veldig lyst til a oppgradere pc'n min siden den begynner aa bli noe over stemplingsdatoen (noe jeg syntes i allefall). tenkte jeg liksågodt kunne kline til med rundt 20k siden jeg trenger det meste nytt.

Trenger alt utenom skjerm og kabinett (kan trenge et serverkabinett av den gamle typen av de chieftec kabinettene. Noen som vet om disse selges fortsatt ? )

 

Pcen kommer til a bli mest brukt til a spille på, men ogsaa kanskje noe video/bilde redigering etterhvert.

 

Mitt nåvaerende oppsett:

AMD 2400+ @2,23 Ghz

Swiftech Kjøler + 37 db Paps Vifte

Asus A7n8x Delux

ATI Shappire 9800XT

36 Gig WD SATA Raptor Disk

250 Gig WD SATA Disk

200 Gig WD PATA Disk x2

120 Gig WD PATA Disk x2

Termaltake II

500 W Leicom Powersupply

 

denne pcen kommer til a bli en server med alle diskene.

 

Det oppsettet jeg har tenkt til å kjope:

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=15062

AMD Athlon 64 FX-55

PC4000 Mushkin 2x512MB Redline XP4000 Dual Channel

DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D

Gainward GeForce 7800 GTX "Ultra/3500PCX XP Golden S"

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS

OCZ ModStream strømforsyning 520W

Logitech Media Keyboard

Plextor PX-716SA

Razer Diamondback Plasma

+en temp kjoler.

 

noe mer som trengs?

 

en ny skjerm + vankjoling kjoper jeg senere.

 

noe som kan forbedres eller gjores annerledes enn dette ?

 

pcen skal vaere sa overklokkingsvennelig som mulig, og den skal klokkes naar jeg kjoper vannkjoling :)

 

hvis noen lurer pa hvorfor jeg skiver med a ae og slik, saa er det fordi jeg sitter i usa.

Endret av insider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke invister i et godt kab når du først skal bruke så mye peng, jeg har et http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PCV2100APLUS det er på mange måter det ultimate kabinettet. Du bør også tenke på viftestyring av noe slag for å få en så stille maskin som mulig. Samt få en annen kjøler på det 7800 GTX kortet, det er ikke de stilleste viftene som er på det kortet. Men hvis du i ettertid skal kjøpe vannkjøling så er vel det ikke et stort problem.

 

Enig med han over 4800+ er ikke mye poeng med, en 4400+ holder. Og det er MYE billigere. Tror ikke en 4400 kan klokkes like langt, men jeg tror at det ikke er stor forskjell i de to.

 

Ville passet på at det HK har en passiv kjøler, de chipsett viftene er små og sykt hissige.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Lian Li Fulltower, Aluminium, Sort kan vaere veldig aktuelt ja :)

 

hadde egentlig planer om a bygge mitt eget kabinett etterhvert, men dropper nok dette.

 

ser at viftene paa lianli er ganske brakete ~30db, men har div viftestyringer saa det vil ikke vaere noe problem.

 

samt er ute etter de det gamle chieftech server kabinett, noen som vet om disse selges fortsatt ?

 

det med chipsetkjoler blir ikke noe prob med vannkjoling. klarer aa leve med braaket til jeg faar kjopt det.

 

samt er det noen tester av de "nye" x2 opp mot hvertandre ?

Endret av insider
Lenke til kommentar

Ikke så mange dagene til Soundblaster kommer med XFI heller, vent litt på den. Jeg ville også kostet på meg en X2 4400+, leser at de klokker bra og du vil jo ha mye mer kraft til overs etter et spill f.eks tar 100% av den ene CPUen. Selv om ingen spill støtter det nå, så vil det helt sikkert komme veldig kjapt ettersom dualcore begynner å bli litt mer utbredt.

 

Siden du også skal drive litt med redigering så er det helt klart at du burde gå for dualcore.

Lenke til kommentar

hehe, takk for en veldig fin test av x2 prosessorene ! veldig mye nyttig lesestoff der :)

 

ble na bare veldig usikker pa hvilke prosessor jeg skal velge.

enten en x2 prosessor eller en fx55.

 

"Soundblaster kommer med XFI heller"

vet du prisklasse pa disse kortene nar de kommer ?

 

det med video/bilde regg er fortsatt usikkert og det blir bare pa hobbybasis men er kjekt a ha en pc som takler dette ogsaa.

dette blir bare hvis jeg far nok tid a jeg gidder :)

Sa pcen blir mest brukt til spillig.

 

+vil ha et system som ocer veldig bra :)

 

Lian li kabinettet er veldig aktuelt, har lenge vaert en fan av lian li :)

kommer til a bli et sort et.

 

Har ogsa naa lest at DFI kortene skal vare et sjangsespill. Kan knekke minnemoduler.

 

Asus A8N-SLI DeLuxe har lest en del bra om

 

Noen synspunkter?

Endret av insider
Lenke til kommentar

Når du først skal kline til med litt penger hadde jeg definitivt gått for 2 gb ram.

 

Skal du i tillegg ha en god skjerm er ikke 20k så mye lenger. Hadde heller prioritert en god 20" og deretter bygd systemet.

 

Mitt forslag:

 

En 20" LaCie eller en NEC 2080 ux+ (legger til at NEC kommer om noen mnder med en ny 2080 uxi)

 

Da har du ikks så mye igjen at det gjør noe:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=17304.

 

Sprengte budsjettet ditt med noen lapper :(

Lenke til kommentar

har lenge gatt a siklet pa denne:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19653

 

en venn av meg har den og det ser ut til a vare en kongeskjerm !

helt vill

 

hva kommer til a bli forskjell pa ux+ og uxi ?

mistekrav for at jeg skal ha en lcd er at den klarer 1600x1200 med respektabel responstid - ikke noe tegn til etterslep i spill.

 

sitter na foran en http://accessories.us.dell.com/sna/product...4058&brandid=56

som er en helt ra skjerm. (er som sakt ikke hjeme)

 

men som jeg skrev i mitt forste inlegg kommer jeg forst til a oppgradere pcen sa kjope skjerm og kjoling.

 

edit: gar til sengs - svar kommer om ca 12 timer :)

Endret av insider
Lenke til kommentar
ble na bare veldig usikker pa hvilke prosessor jeg skal velge.

enten en x2 prosessor eller en fx55.

Eg har valgt en X2 4400+. Etter min mening er den ett bedre valg på lang sikt enn en FX-55. Og eg skal ha PCen i hvertfall 2-3 år uten særlige oppgraderinger annet enn kanskje flere disker.

 

Dersom du bruker å oppgradere hvert år kan du kjøpe en FX-55 nå, også bytte til X2 på M2 sokkel om ett år igjen.

Lenke til kommentar

quoter noe fra et annet forum her:

 

DFi kortet er vel helt klart best. her kan du tyne ut det beste av alt. men litt vanskligere. har ikke testet asus kortet der. men skal du ha en surfe pc, kjøp asus. skal du ha en RÅ pc kjøp DFI :) x2 prosessorene ser jeg liten vits i å kjøpe. FX-55 skal være bedre til spill og slikt. men har ikke testet X2 da. Men synes i allefall at du burde gå for DFI, selv om det kan være litt tricky.

 

Innlegg: 363 DFI kortet kjøper du om du skal kjøre over 3V på minnet ditt, om du klarer deg med 3V så er nok Asus kortet langt enklere å ha med å gjøre.

DFI kortet er beregnet på vidrekommende, da dette har endel "nykker" man må være klar over.

Dog har mange fått svært gode resultater med DFI og den store fordelen er at du kan kjøre over 3V på minne uten booster.

 

Skal du spille så er FX ett klart førstevalg, X2 er dualcore og det finns svært lite på markedet enda som utnytter dette.

Er heller ikke sikkert at spill noen gang vil lages for dualcore, dette krever betydelig omprogramering og det i ett marked som allerede er stramt.

Skal du bruke maskina til programmer og mye multitasking så vil nok X2 være ett betydelig bedre alternativ.

 

Dag

 

 

----------------

 

noen synspunker pa dette ?

Lenke til kommentar

Testen ovenfor snakker vel for seg selv. Du ser den ligger ikke langt bak FX-55'en i spill, den utvikler mindre varme, ergo trekker mindre strøm, og den har veldig god ytelse generelt sett. For ikke å snakke om at den er adskillig mye billigere (med mindre jeg så feil). For meg hadde valget vært klart: X2 4400+.

Lenke til kommentar
DFI LANPARTY nF4 SLI-DR, nForce4 SLI, Socket-939, S-ATA, GbLAN, Fw, DDR, PCI-E

DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D, nForce4 SLI Socket-939, S-ATA, GbLAN, Fw, DDR, PCI-E

 

hva er forskjell pa disse ? hva star UT for ?

fikk svar pa dette:

 

Forskjellen på SLI-D og DR er at DR har mere stæsj med, ikke noe fysisk forskjell på kortene som jeg vet affal

------------------------

retail og bulk rett og slett.

Lenke til kommentar

Hvis man tenker forskjellen mellom den "gamle" FX55 og FX57 så er det noen forskjeller i selve arkitekturen.

 

FX55 "Clawhammer": 130nm sSOI og SSE2

 

FX57 "San Diego": 90nm DSL SOI, SSE3 og en forbedret minnekontroller

 

San Diego yter bedre på samme hastighet, klokker bedre og ikke minst er mye kjøligere enn FX55.

 

Det har også kommet en FX 55 San Diego. Forskjellen mellom denne og FX57 er KUN hastigheten. 2.6 vs 2.8Ghz.

 

Stort sett alle FX55 som er i salg nå er San Diego.

-----------

 

Sa tror jeg skal ha en fx55 san diego.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...