Gå til innhold

Trenger informasjon om helikopter utdannelse


Pilot_

Anbefalte innlegg

Hei der :)

 

 

Jeg lurer på noen små ting her jeg sitter. Jeg har tenkt litt på hvordan det ville vært å være helikopter pilot, og brenner virkelig for å prøve å gjennomføre dette.

Jeg vil ha mest mulig informasjon. Har lett litt rundt også, men kanskje det er noen her inne på forumet som er piloter allerede?

 

Skulle gjerne visst ting som: hvor kan man ta utdannelse? Pris? Hvilke jobber kan man få? Mulig å ta det gjennom militæret? Osv..

 

Jeg skal begynne i 10 klasse og begynner nå å sjekke opp hvordan dette er. Skal jo søke skole og greier til neste år. Så jeg må nesten vite hva man trenger av studier og slikt. Håper noen kan gi meg svar. Bare spør om noe er uklart. :innocent:

 

(Jeg er særiøs)

 

 

 

Mvh

Luzifer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du må ha det inn med tesje ser du at to av underforumene er:

 

Virkelig flyvning

Pilotene svarer (1 ser)

Personer med erfaring fra flyvning i "real life" forsøker å svare på spørsmål relatert til flyvning her.

 

Sertifikater og teorikurs

Et forum for generell diskusjon rundt all teorien som inngår i det å ta et flysertifikat

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke altfor mye om det, men jeg vet det er sinnsykt dyrt. En full utdanning koster rundt 700 tusen, inkludert skolering i USA. Du må ha veldig teft for matte og fysikk, og du skjønner sikkert hvorfor. Hva er det som gjør at et metallmonster greier å holde seg i lufta og i tillegg fly framover og bakover? Fysikk.

 

Men fullfører du og får fast jobb, kan du regne med årslønn langt over 500000. Helikopterpiloter får bedre betalt enn flypiloter fordi det er større fare forbundet med helikopter.

 

http://www.vidarskoglund.com/helikopterskole.htm

 

fant en link til deg, en kar som har postet alt mulig om utdanning og valg av skoler.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke altfor mye om det, men jeg vet det er sinnsykt dyrt. En full utdanning koster rundt 700 tusen, inkludert skolering i USA. Du må ha veldig teft for matte og fysikk, og du skjønner sikkert hvorfor. Hva er det som gjør at et metallmonster greier å holde seg i lufta og i tillegg fly framover og bakover? Fysikk.

 

Men fullfører du og får fast jobb, kan du regne med årslønn langt over 500000. Helikopterpiloter får bedre betalt enn flypiloter fordi det er større fare forbundet med helikopter.

 

http://www.vidarskoglund.com/helikopterskole.htm

 

fant en link til deg, en kar som har postet alt mulig om utdanning og valg av skoler.

Takker for link Bitex. Har selv hørt at helikopter sertifikat koster 200.000, men kanskje det er noe jeg bare har hørt. Men er ikke det mulig å gjøre det gjennom millitæret da? Går jo ann å ta utdannelse der.

Lenke til kommentar

Søk på Helikopterutdanning i diverse søkemotorer, jeg så en link det sto noe om Helikopterutdanning i forsvaret også. Men der tror jeg det er råvanskelig å komme inn, "alle" vil jo ha gratis utdanning og dermed er det enorm søknad på de kursene.

Tror også de har en uavvikelig regel om at du må bevise at du få fastjobb etter endt utdanning. Sånn var det på lastebilkurset, en kar på kaserna mi jobber på bondegård og ville ta lappen der. Han ble nektet fordi han ikke var garantert jobb etterpå, men bare skulle bruke den til eget bruk.

 

kvasir.no, google.com, yahoo.com etc

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Søk på Helikopterutdanning i diverse søkemotorer, jeg så en link det sto noe om Helikopterutdanning i forsvaret også. Men der tror jeg det er råvanskelig å komme inn, "alle" vil jo ha gratis utdanning og dermed er det enorm søknad på de kursene.

 

kvasir.no, google.com, yahoo.com etc

Ja, det kan jeg godt tenke meg. Som sagt er det jo bare en drøm, jeg bare ser på mulighetene for å realisere den :)

Lenke til kommentar

Hei!

Har også tenkt å utdanne meg som helikopter pilot.

Det er to utveier som jeg ser det, og det er at du enten betaler utdannelsen din selv, eller at du lar forsvaret gjør det for deg.

Velger du sistnevnte alternative så blir du forpliktet å jobbe for forsvaret i ca. 12 år, hvis jeg ikke husker feil.

 

Men før du blir helikopter pilot, må du gjennom mange psykiske og fysiske tester. Det er ikke sikkert at du får lov til å utdanne deg som heilkopter pilot gjennom forsvaret, men det er like vel verdt et forsøk.

 

Ble kanskje litt tull det jeg skrev, men det er seint og jeg er sinnsyk trøtt. Bare spørr hvis det er noe annet du lurer på ;)

Lenke til kommentar

Er nok ikke så ille å jobbe for forsvaret uansett. Det er jo bare i rekruttskolen man blir tvunget til å stå på oppstilling og rydde og vaske rommet hver dag :)

Men jeg tror det er ille vanskelig å komme inn der for å si det mildt. Det går nok på de aller beste karakterene fra videregående skole siden så mange slåss om begrensede plasser.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Onkelen min har eget helikopter ( :D ) Men til saken. Jeg kan ikke så mye om dette, men det skal vistnok være veldig dyrt og ta lang tid. Man må ta sertevikat for vært eneste helicopter man flyr. Og så må man ta nye sertevikater for å ta med enten 2-3-4 osv, med passasjerer.

 

Sikkert ikke så mye til hjelp, men men. Får jeg denne under mine innlegg også :)

Lenke til kommentar
Onkelen min har eget helikopter ( :D ) Men til saken. Jeg kan ikke så mye om dette, men det skal vistnok være veldig dyrt og ta lang tid. Man må ta sertevikat for vært eneste helicopter man flyr. Og så må man ta nye sertevikater for å ta med enten 2-3-4 osv, med passasjerer.

 

Sikkert ikke så mye til hjelp, men men. Får jeg denne under mine innlegg også :)

Må man virkelig ta èt sertifikat for hvert helikopter? Deler ikke de helikopter inn i slags klasser som f.eks "Passasjer helikopter" og "Transport helikopter" osv, så tar man et sertifikat for hver klasse?

Lenke til kommentar
Onkelen min har eget helikopter ( :D ) Men til saken. Jeg kan ikke så mye om dette, men det skal vistnok være veldig dyrt og ta lang tid. Man må ta sertevikat for vært eneste helicopter man flyr. Og så må man ta nye sertevikater for å ta med enten 2-3-4 osv, med passasjerer.

 

Sikkert ikke så mye til hjelp, men men. Får jeg denne under mine innlegg også :)

Må man virkelig ta èt sertifikat for hvert helikopter? Deler ikke de helikopter inn i slags klasser som f.eks "Passasjer helikopter" og "Transport helikopter" osv, så tar man et sertifikat for hver klasse?

Nei, de deles ikke opp slik, Men jeg er formulerte meg litt feil og sa at man må ha eget sertvikat. Man må vel ikke ha eget i den forstand, men man må ta prøver og tester for å få tilatelse for å fly det angite helikoptert. Du må også ta masse sånn styr fdor hvor mange passasjerer du kan ta med 3-4-5 osv.

Lenke til kommentar
Onkelen min har eget helikopter ( :D ) Men til saken. Jeg kan ikke så mye om dette, men det skal vistnok være veldig dyrt og ta lang tid. Man må ta sertevikat for vært eneste helicopter man flyr. Og så må man ta nye sertevikater for å ta med enten 2-3-4 osv, med passasjerer.

 

Sikkert ikke så mye til hjelp, men men. Får jeg denne under mine innlegg også :)

Må man virkelig ta èt sertifikat for hvert helikopter? Deler ikke de helikopter inn i slags klasser som f.eks "Passasjer helikopter" og "Transport helikopter" osv, så tar man et sertifikat for hver klasse?

Nei, de deles ikke opp slik, Men jeg er formulerte meg litt feil og sa at man må ha eget sertvikat. Man må vel ikke ha eget i den forstand, men man må ta prøver og tester for å få tilatelse for å fly det angite helikoptert. Du må også ta masse sånn styr fdor hvor mange passasjerer du kan ta med 3-4-5 osv.

La meg se om jeg skjønte det. Man må uansett ta en basis utdannelse i helikopter flyving, så må man ta tester og prøver i tillegg tilpasset helikopter og passasjer antall og slik?

Lenke til kommentar
La meg se om jeg skjønte det. Man må uansett ta en basis utdannelse i helikopter flyving, så må man ta tester og prøver i tillegg tilpasset helikopter og passasjer antall og slik?

Jepp.

 

Det er det onkelen min har fortalt meg i alle fall :)

 

Å fly helikopter er gøy :D:p

Ok :) Helikopter er konge, har prøvd det et par ganger :yes:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Onkelen min har eget helikopter ( :D ) Men til saken. Jeg kan ikke så mye om dette, men det skal vistnok være veldig dyrt og ta lang tid. Man må ta sertevikat for vært eneste helicopter man flyr. Og så må man ta nye sertevikater for å ta med enten 2-3-4 osv, med passasjerer.

 

Sikkert ikke så mye til hjelp, men men. Får jeg denne under mine innlegg også :)

Må man virkelig ta èt sertifikat for hvert helikopter? Deler ikke de helikopter inn i slags klasser som f.eks "Passasjer helikopter" og "Transport helikopter" osv, så tar man et sertifikat for hver klasse?

Nei, de deles ikke opp slik, Men jeg er formulerte meg litt feil og sa at man må ha eget sertvikat. Man må vel ikke ha eget i den forstand, men man må ta prøver og tester for å få tilatelse for å fly det angite helikoptert. Du må også ta masse sånn styr fdor hvor mange passasjerer du kan ta med 3-4-5 osv.

Du er ikke helt på viddene her, men det er ikke langt unna.

 

PPL-H tillater deg å fly mindre helikoptere (er ikke sikker på hvor grensen går), i fint vær, med passasjerer, men uten å ta betalt for det.

IR-H tillater deg å fly under instrumentforhold.

CPL-H tillater deg å fly mindre helikoptere, og gjøre det i vinnings hensikt, eller i vinnings hensikt, uten å være fartøysjef, på større helikoptere.

 

For å fly større helikoptere, og være fartøysjef, må du ha en TR (type rating, typegodkjennelse), et sertifikat som gjelder for det aktuelle helikopteret. Arbeidsgiver betaler normalt dette nødvendige etterutdannelsen.

 

Om det finnes noe større sertifikat enn CPL-H, tilsvarende ATPL (airline transport pilot's license) på fly, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det stemmer det du sier der, både med heli og fly.

Jeg TROR du trenger TR hvis heli'et er over 12'000 pund :whistle:

 

ATPL er i bunn å grunn det samme som CPL. CPL vil mer eller mindre si Co. Pilot i 2 pilot systemer. ATLP vil si at du har muligheten til å sitte som Kapt. i 2 pilot system.

 

Tar du en ATPL utdanning vil du når utdannelsen er over ha sertifikater som sier CPL og frosset ATPL. Etter at du har fløyet 1500 timer vil du ha ATPL sertifikat automatisk. :thumbup:

 

Hilsen

Eudora

Endret av Eudora
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...