DE1 Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Har en kabel som som er slik at den kobles til HD og Cd-rom.. Den ene er "master" og den andre "slave". Er det noen forskjell på hvem som er master og hvem som er slave?
Fumle Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Nei det er ikke forskjell Du setter opp Master og slave på enhetene. Velger du derimot å sette enhetene til Cabel select da er det forskjell på hvor du setter pluggene. Da er den på enden Master og den andre Slave.
Authority Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Uansett setter du den lengste i master disken, og den midt på i slave disken, så er du sikker på å unngå problemer. OBS! Å sette CD-ROM og HD på samme IDE-kabel er en dårlig løsning, da hastigheten på harddisken kan bli påvirket av hastigheten på cd-rom'en. Det beste er å bruke 2 kabler å sette de på hver sin, eventuell ha bare hd'er på den ene kabelen og bare cd'rom og lignende enheter på den andre.
DE1 Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Skrevet 22. juli 2005 (endret) Hvor får jeg kjøpt slik kabel? Edit: Har bare en Endret 22. juli 2005 av DE1
DE1 Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Skrevet 22. juli 2005 Legger ved et bilde. Altså.. Går det ann å sette den løse kabelen i HD og den som sitter i HD til CD-Rom?
Pengu Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Nei slike kabler får du ikke kjøpt... du må lage selv... Neida, alle web-shopper som selger PC-utstyr har slike kabler. Ut i fra bildet ser det ut som du er ute etter en helt vanlig IDE-kabel også kalt ATA (ikke S-ATA). Pass på at du kjøper en med to kontakter (i tillegg til den som skal til hovedkortet). Du kan jo gå på www.komplett.no eller www.netshop.no. Hvis du bare skal ha en kabel kan det være det er like greit å gå til nærmeste Elkjiip, Expert e.l. butikk pga. at portoen/eksp. kommer på like mye eller mer enn hva kablen koster. Du får også kjøpt "runde" kabler, dvs. det er flate kabler i en "strømpe" slik at kabelen ikke blokkerer luftstrømmene i kabinette like mye som en bred flat kabel, men tviler på om Elkjiip e.l. har slike.
DE1 Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Skrevet 22. juli 2005 Slik en jeg skal ha? Kjekt å vite og da skal jeg kjøpe. Men først og fremst. - Som bildet viser, kan jeg bytte HD og Cd-rom kablene?
Moltrez Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 Kjøp heller en slik kabel i "rund" versjon. Denne f.eks. Mindre rot, og mer bøyelig enn de stygge, grå flatkablene
DE1 Skrevet 22. juli 2005 Forfatter Skrevet 22. juli 2005 Legger ved et bilde. Altså.. Går det ann å sette den løse kabelen i HD og den som sitter i HD til CD-Rom? Les her før dere svarer. Det er dette som er spørsmålet mitt
Magic Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 jeg kan svare på spm. ditt: Ja det kan du, men vil dog anbefale å kjøpe to runde kabler, for minst rot og best luftstrøm i kabinettet ditt.
sedsberg Skrevet 22. juli 2005 Skrevet 22. juli 2005 (endret) Ikke kjøp lange runde kabler. De kan by på problemer. Om man setter HD og CD/DVD på samme kabel vil hastigheten bare bli redusert når en leser/skriver til/fra begge enhetene samtidig. Noe som kan være kjedelig ved bl.a. CD/DVD-brenning. Edit: Og den enden som er lengst vekk fra den midterste pluggen skal i HK. Endret 22. juli 2005 av sedsberg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå