Gå til innhold

forslag til spec på ny pc? photoshop/video


Anbefalte innlegg

Da har jeg registrert meg og håper jeg kan få litt hjelp fra eksperter på området - Ny PC.

 

en liten historie. Jeg har alltid kjøpt pc fra en av de lokale mekkere her i trondheim. Først pc var en compac 486 i 1993, men siden ble det kjøpt pc med egen spec. Og det ble for det meste katastrofe. Grunnen var at jeg alltid fikk de komponeter som hadde nest siste teknologi...dvs den var utdatert etter 1 år. Husker jeg kjøpe en datamaskin ferdig for nesten 20.000 for 3 år siden. året etter ønsket jeg mer ram....bare for å bli fortalt at man ikke leverte ram til den....utgått! måtte skifte hovedkort. så begynte jeg å irretere meg over bråk fra vifta. kjøpte en superviftemed dobbelinntak og gull på gitter (!). den kosta nesten 800,-. etter 2 måneder tull over at strømmen gikk så skifta jeg tilbake til gamle vifta.

 

Dette er ikke morsomt lengre og jeg henvender meg til dere. Jeg orker ikke en ny kjempedyr pc som har innehar problemer med varme...ukompatible deler ... utgått på dato etter 1 år osv osv osv,.

 

Kunne noen gi meg forslag til en pc?

 

Den må være stille

jobber med photoshop..noen av bildene kan bli 1 gb stor.

video, jeg har 50 stk med dv tape som ligger og slenger. hva trenger jeg her?

spill: ok...det er fint om graafikkkortet er bra.+ jeg vil gjerne ha 2 skjermen da jeg jobber med web også.

usb2. jo flere jo bedre

rask prosessor utvikler varme...varme trenger supervifte.....koster det mye med vannsirkelasjon?

windows 2003? den mest stabile?

 

Burde man ha egen pc til videoredigering?

 

Jeg leste artikelen om "komplett.no med et råskinn" av chills.. kanskje denne var noe? men noen modifikasjoner?

 

Savner egentilig artiklene til hardware.no om "million"-pc. alltid morsomt å lese, men jeg finner ikke de lengre.

 

Nexsus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe en egen PC til videoredigering tror jeg ikke er nødvendig. De CPUene og skjermkortene som finnes i dag, mener jeg er gode nok både til videoredigering, spilling, og alt mulig annet. Jeg vil også tro at en vanlig Windows XP, er det beste valget for ditt bruk.

 

Jeg er slett ingen ekspert, men hvis du forteller hvor mye penger du har tenkt å bruke på dette, kan jeg prøve å sette opp et system for deg.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet :fun: Du spør om litt mye på en gang, men jeg skal prøve å svare kort på mange av tingene:

 

Det høres ut som en litt trist historie det med 486'en og PC'en fra i fjor. Jeg tror nok alle har prøvd å hjelpe deg til å kjøpe det som gir mest for pengene i øyeblikket men kanskje vært uheldig både med inkompatibilitet og strategien for oppgradering.

 

Nå utvikler ting i "dataverden" seg svært raskt så det er ikke alltid lett å spå hva som kommer til å bli "den nye standarden". Det er alltids noe nytt like rundt hjørnet.

 

Det at ting utvikler seg så rakst gjør også at det ikke blir mye forskjell i levetid på om man kjøper en billigPC til 5.000kr eller en superPC til 30.000kr. Kanskje den dyre varer et år lengre enn den billige, men det er som sagt ikke stor forskjell. En taktikk som jeg tror mange her på forumet har lagt seg til er å kjøpe relativt billig, sikte seg inn på en strategisk oppdatering året etterpå, og kjøpe alt nytt igjen (relativt billig) året etter det igjen. En slik strategi vil gi deg et system som holder seg nært opp til dagens standard hele tiden, uten at det koster skjorta. Til sammenligning vil det å kjøpe ny PC til 30.000kr og vente 5 år mellom hvert nykjøp sikkert være bedre det første året, likt det neste, men være helt utdatert de tre siste årene. (sammenlignet med den andre strategien).

 

Men det er også andre småting man bør ta hensyn til, f.eks følge litt med og se hva som har kommet i det siste av nyvinninger og hvilke som er planlagt i nærmeste fremtid.

 

For 0,5-1 år siden ville jeg på flekken anbefalt et system med sokkel 939, PC3200 ram, 0,5-1GB fordelt på to brikker, og en 200GB SATA harddisk ++. (noe jeg kjøpte til meg selv da) Jeg mener at det ikke har sjedd noe nevneverdig siden da så det hadde vært et perfekt tidspunkt å oppgradere høsten 2004. Jeg forventet heller ikke at det skulle skje så mye i perioden fra høsten 2004, frem til årsskiftet 2005/2006. Doblre prosessorer har riktignok blitt lansert, men disse mener jeg koster mer enn de smaker ennå. Min strategi er å vente til midten av 2006 med neste nykjøp fordi jeg forventer at det skjer mye rundt da. Blandt annet lanseres det en helt ny platform: M2-sokkelen til prosessorer, doble prosessorer er forventet å bli billige, DDR2-ram kommer for fullt til AMD-systemer.

 

Porten til grafikkort er også i endring så jeg mener det er dumt å satse på AGP-porten nå.

 

DDR-ram holder fint et år fremover, og tilgjengeligheten for oppgradering vil nok henge med oss frem til 2007 selv om DDR2 er på vei inn.

 

Når det gjelder varme og vifter så ville jeg ikke satset på vannkjøling for driftssikkerhet. Det er mange som er plaget av mye vedlikehold, og problemer som dukker opp. De gode gamle kjøleviftene er nok det mest driftssikre ennå. Intel-prosessorer (Pentium4-serien og celeron-serien) ville jeg nok styrt unna på grunn av veldig høy varmeutvikling. Intel har vært kjent som et kvalitetsmerke som drar til seg entusiaser så lenge jeg vet om, men de sliter litt med disse prosessorseriene for tiden. Noe som har gjort at så mye som 80% av de norske entusiastene (selvbyggere) kjøper AMD-baserte stasjonære systemer.

 

Av litt mer konkrete forslag så har jeg noen stikkord her som kan være gode pekepinner:

  • Athlon64 sokkel 939 (Dette er billig, bra og gir oppgraderingsmuligheter til doble prosessorer i 1 år fremover)
  • DDR-ram, PC3200, gjerne 2 brikker av 1GB hver. (Dette koster middels mye og gir greie oppgraderingsmuligheter i ca 2 år fremover, der du kan sette inn inntil 2 stk 2GB-brikker)
  • Harddisk: Velg Seriell-ATA siden det er det som gjelder nå. Hovedkortene takler både S-ATA (smale kabler) og den gamle P-ATA standarden (flatkabler). Slike harddisker kan du trolig putte inn i en ny PC de neste 6-8 år frem i tid.
  • Grafikkort: Velg et med PCI-express (PCIe) tilkobling. Det gamle AGP er på vei ut og vil forhindre deg fra oppgraderinger i fremtiden. (Hovedkort med AGP har svært skjeldent PCIe-spor også)
  • Hovedkort: Velg gjerne et med alle de nevnte egenskapene ovenfor her, og i tillegg brikkesettet "Nforce4" (det finnes varianter av dette, men det er ikke så veldig viktig, Ultra-utgaven er sikkert helt OK). Alle hovedkortene har en drøss med USB2.0-porter så det blir neppe noe problem (6-8 er vanlig).

Til photoshop og videoredigering mener jeg det er særlig to faktorer du bør legge vekt på: Mye minne (2GB), og stor harddiskplass. (50DV-taper a 60 minutter tar ca 50x13GB = 650GB)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

takker og bukker for et langt og fyldig svar. Dette var nyttig og jeg kommet litt lengre med tanken på hvilken pc som jeg trenger for 1-2 år fremover. Budsjettet er på under 15000 så det blir nok ikke det siste i f.eks grafikkkort og div. Men det er 1 ting jeg setter høyt så er det to-tre større hardisker hvor jeg kan lagre alle videoene + plass til redigering. 2 GB minne er vel bra? selv har jeg bare 512 på denne...men vet at det kommer illustrasjoner som vil spise opp dette...særlig i photoshop. Når det gjelder prosessor så er ønsket bare den skal være stabil.. og en vifte som gjør susen. Jeg tar selvsagt imot en spec på dette... ser helst at kabinettet har håndtak....utrolig kjekt når jeg skal til en kunde. :thumbup:

 

Når det gjelder mac så er jeg ferdig med den debattet. jeg har holdt meg til pc i alle år. jobbet med mac på adressavisen for et par år siden, men fant ut at photoshop og illustrator var helt likens som pc :yes: derfor kan jeg like godt holde meg til pc. Det er jo personen bak verktøyet som er skaperen uansett. :cool:

 

Håper selv å kunne bidra på hardware.no på diverse forum.

 

Nexsus

Lenke til kommentar
takker og bukker for et langt og fyldig svar. Dette var nyttig og jeg kommet litt lengre med tanken på hvilken pc som jeg trenger for 1-2 år fremover. Budsjettet er på under 15000 så det blir nok ikke det siste i f.eks grafikkkort og div.  Men det er 1 ting jeg setter høyt så er det to-tre større hardisker hvor jeg kan lagre alle videoene + plass til redigering. 2 GB minne er vel bra? selv har jeg bare 512 på denne...men vet at det kommer illustrasjoner som vil spise opp dette...særlig i photoshop. Når det gjelder prosessor så er ønsket bare den skal være stabil.. og en vifte som gjør susen.  Jeg tar selvsagt imot en spec på dette... ser helst at kabinettet har håndtak....utrolig kjekt når jeg skal til en kunde. :thumbup:

 

Når det gjelder mac så er jeg ferdig med den debattet. jeg har holdt meg til pc i alle år. jobbet med mac på adressavisen for et par år siden, men fant ut at photoshop og illustrator var helt likens som pc  :yes:  derfor kan jeg like godt holde meg til pc. Det er jo personen bak verktøyet som er skaperen uansett. :cool:

 

Håper selv å kunne bidra på hardware.no på diverse forum.

 

Nexsus

Har du noe som kan brukes fra den gamle maskinen? Slik som mus, tastatur, skjerm etc. Det er mulig å bygge en knall PC til 15000, men hvis du f.eks ønsker å få med to gode LCD-skjermer i den prisen, så må den nok slankes litt. ;)

Lenke til kommentar

Videoredigering, photoshop.....

 

Det du trenger er enten en Intel med hypertreading eller en dualcore. Men 15k blir vel litt knapt for en AMD dualcore. Kanskje du skal vente en måneds tid til du kan få kjøpt en X2 3800+?

 

Men eg prøver å lage ett forslag til deg eg: Handlevogn

 

Ca 18k for en komplett X2 PC med 2 17" LCD og ett bra grafikkort med dual DVI og Video inn/ut. Dersom du venter en måneds tid så skal Athlon 64 X2 3800+ være på markedet til ca 1600kr mindre enn den eg har satt opp for deg. Og når 7800GT kommer på markedet omtrent på samme tid så bør grafikkortet bli endel billigere også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...