Gå til innhold

Skal jeg vente på nvidia 7800 GT ...


Anbefalte innlegg

... eller kjøpe et demobrukt 6800 GT nå med en gang?

 

Har et dilemma for tiden, jeg ha et skjermkort.. Har i den siste tiden brukt et Riva TNT2 32MB PCI-kort, som jeg holder på å bli gal av.. :cry:

 

Det må være PCI-E.. Se profilen for resten av maskinvaren min.

 

Har ikke tenkt å bruke mer enn 3000,-, og det må være et nvidia-kort, da jeg vil ha muligheten til å kunne kjøpe et til senere og kjøre i SLI..

 

Jeg har funnet et demobrukt Gainward 6800 GT "Golden Sample", til 2895,-, som sikkert vil greie seg i massevis for mitt bruk etter en lett overklokk, men nå er det jo ikke så lenge til at 7800 GT skal ut på markedet, og ryktene vil ha det til at prisen vil ligge på rundt 2700 kroner.

 

Det høres jo egentlig bare fantastisk ut.. Bra ytelse, for en passelig sum.. :thumbup:

 

Hvordan vil forskjellen i ytelsen bli imellom de to kortene? Er det verdt å vente, eller skal jeg kjøpe det Gainward-kortet nå?

 

 

Har kjempelyst på et 7800 GTX også, bare så det er sagt, men synes ikke det blir økonomisk forsvarlig å kjøpe et slikt nå.. Har lite med grunker, og regninger å betale..

 

Håper dere kan hjelpe meg å avklare dette for meg.. Gjerne si noe nærmere om lanseringsdatoen for 7800 GT, da det sikkert finnes noen her på forumet som har sett og hørt mer enn meg. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe tvil om at Gainward-kortet er et bra kort. Et STORT minus med det kortet er at det bråker noe sinnsykt. Går du for 6800gt, så kan det være lurt å legge inn noen hundrelapper i en mer stillegående kjøler.

 

Jeg ville ha ventet til 7800gt kom på markedet.

Lenke til kommentar
Ikke noe tvil om at Gainward-kortet er et bra kort. Et STORT minus med det kortet er at det bråker noe sinnsykt. Går du for 6800gt, så kan det være lurt å legge inn noen hundrelapper i en mer stillegående kjøler.

 

Jeg ville ha ventet til 7800gt kom på markedet.

Du har aldri hatt det gainward kortet altså ???

Det følger med program som setter ned viftehastighet til f.eks 50% i 2D som er mer enn nok!

 

Den har mye bedre kjøler enn orginalt og bråker mer, vil du ha det stille isteden for heftig klokk kan du bare sette ned hastigheten.

 

Er så lei og folk som tror at selv om man har noe bra må man kjøre det på fult!

 

Du veit det at selv om du kjøper deg en turbo bil med 300hk så må du faktisk ikke kjøre på fullgass hele tiden?

 

Edit: Du kan fint kjøre ned viftehastigheten på 3D også, selv på samme støynivå som orginalkjøler kjøler det bedre..

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar

7800GT kommer til å bli lansert 11. august med øyeblikelig tilgjenglighet i volum fra samme dag, akkuratt som 7800GTX

 

Tipper prisen kommer til å ligge på rett rundt/under 3000 kroner

 

Spec...

 

20 pipelines isteden for 24 på GTX

8 vertex shaddere som på GTX

Klokket til 400Mhz på kjernen og 1000Mhz på minnet

Lenke til kommentar
Raptor,21/07/2005 : 10:12]7800GT kommer til å bli lansert 11. august med øyeblikelig tilgjenglighet i volum fra samme dag, akkuratt som 7800GTX

 

Tipper prisen kommer til å ligge på rett rundt/under 3000 kroner

 

Spec...

 

20 pipelines isteden for 24 på GTX

8 vertex shaddere som på GTX

Klokket til 400Mhz på kjernen og 1000Mhz på minnet

Så sånn som jeg tolker dette, er det bare tullball å kjøpe et demobrukt Gainward 6800 GT GS til ca. 2900,- nå, ettersom et bedre kort til ca. samme pris er rett rundt hjørnet?

 

Eller er det mye bedre? Har forstått det slik at et "Golden Sample" kort skal kunne klokkes opp mot Ultra hastighet.. Eller var det "Goes like hell" utgaven?

 

Hvor sannsynlig er det at de eksisterende 6800-kortene blir billigere da? Eller vil de bare fases ut? Det må vel være mer lønt å selge ut mesteparten av de kortene før 7800 GT kommer ut?

 

Hadde de bare blitt priset til 2500,- eller mindre, skulle jeg gladelig kjøpt et, men sånn som det ser ut, blir det nok til at jeg venter og kjøper et 7800 GT så snart det blir tilgjengelig.. Vel og merke om prisen ikke stiger mye over det ryktene tilsier.. :hmm:

 

Takker for alle innspill iallefall.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel hvorfor kjøpe demobrukt når du får et splitter nytt til 2990,- på komplett ?

 

Og Gainward 6800GT GS kan lett klokkes forbi ultra hastigheter, sikkert rundt 400-450 gpu til minnet 1200 og oppover..

 

Men jeg hadde venta, heller kjøpt et 6600gt på elkjop og benyttet 30 dagers fristen, selv om det er litt dumt og missbruke den...

 

Edit: Så dem har satt opp prisen fra 2990,- en enda større grunn til og ikke kjøpe det!

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar

Ja, det var jeg klar over skjønner du, prisen for et Gainward 6800 GT GS er nå kr. 3295,- :thumbdown:

 

Det var derfor jeg var inne på tanken på demokortet, da det tross alt har en mye hyggeligere pris.. Men likevel er det ganske dyrt.. :ermm:

 

Så jeg går for 7800 GT, om prisen ikke blir mye høyere enn ryktene tilsier så klart..

 

Blir den det, kommer jeg til å drite i skjermkort inntil videre, og heller koste på meg noe annet..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, var og snoket litt rundt på nettet i morges, og på psdata kom jeg over dette:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113197&mlevel=

 

Det er et ASUS 7800 GT, dog med ubekreftet dato og greier, men jeg kan ikke si at jeg likte prisende har satt da.. :(

 

Men så har det seg slik at jeg har spinket og spart alle kronene jeg kunne, og har nå bestilt meg et Club3D 7800 GTX fra mpx.no! :w00t:

 

Det kommer sannsynligvis om mandagen, kommer tilbake med benchmark-scores etterhvert..

 

Prisen med porto kom på ca. kr. 4625,- og det var akkurat passelig for lommeboka mi nå..

 

Ville spare de kronene jeg kunne, så POV sitt fra shg.no virket litt interessant, men turte ikke kjøpe fra dem, sjappa er fremdeles litt for lite kjent, samt at det i utgangspunktet er en dansk butikk, og de fleste av oss kjenner vel til visse danske webshoppers retur-ordninger.. :hrm:

 

Men takker fremdeles for alle innspill..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...