Gå til innhold

Neon og UV lys


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Chieftec kabinett, og en pc som jeg nettopp har kjøpt inn deler til, og har noen hundrekroner til overs som jeg vil bruke til å style kassen med.

Etter å ha sett litt rundt, fikk jeg ett spørsmål i hodet mitt:

 

Er LED lys det samme som UV-lys?

 

sikkert et rimelig teit spørsmål, men får bite i det sure eplet og spørre...

Det er jo endel ting som blir fete, som lyser under UV- lys, som kabelstrømper etc...

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leds er dioder, små lamper med farge på som ikkje har noko annan effekt enn å lyse opp.

 

UV-lys kan få, som du skriver, andre ting til å lyse opp, som kabler, vifter osv...

 

Neon er vel og hovudsakleg for å lyse opp i kule farger, men om det finnes UV-neon veit eg ikkje. Er ikje heilt stødig på definisjonane.

 

Men for å svare kort: Nei, Leds of UV-lys er ikkje det samme.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

UV (UltraViolett) er en lysbølge som lyser opp lyse flater eller UV-reaktive flater, sorte og ellers mørke flater vil forbli mørke.

 

LED (Light Emitting Diode) er en diode som er laget for å lyse opp når den får strøm, de har lav effektbruk og varer lenge.

 

Kald Katode er en lampe som gir fra seg lys i den angitte fargen den skal ha.

 

Neon er en fargeløs gass som avgir en rød/orange farge i vakumrør der elektrodene blir utladet.

 

Det finnes UV-LED's og UV-Kald Katode, så her kan en bare velge etter smak og behag ;) Men du må huske å ha noe som UV'en kan reagere på for å få det opplyst.

 

Edit: Denne skal ligge under Case-Mod kategorien på overklokking.no siden, da slike spørsmål passer der ;) Rapportert for flytting.

Endret av Meendel
Lenke til kommentar
Har du UV Kabelstrømper?

Isåfall blir det ganske kult hvis du kjøper en UV/Blacklight kald katode ;) Det kan kjøpes på www.microplex.no. I tillegg til dette må du ha basic kit ;)

Da blir det lys! Rai Rai! :p

 

-Dj Ovin-

...og vil du spare litt penger så handler du på PCStyling.no. jeg slutta å handle på microplex etter at jeg sjekka prisene der oppimot andre webshopper.. men handler du andre ting der så lønner det seg å slenge med et par :)

Lenke til kommentar
Har du UV Kabelstrømper?

Isåfall blir det ganske kult hvis du kjøper en UV/Blacklight kald katode ;) Det kan kjøpes på www.microplex.no. I tillegg til dette må du ha basic kit ;)

Da blir det lys! Rai Rai! :p

 

-Dj Ovin-

...og vil du spare litt penger så handler du på PCStyling.no. jeg slutta å handle på microplex etter at jeg sjekka prisene der oppimot andre webshopper.. men handler du andre ting der så lønner det seg å slenge med et par :)

En av de grunnene til at jeg handler der er vel at de er noen av de eneste som har sunbeam produkter, og de er veldig bra! Så en test(husker ikke hvor) med et annet merke, og sunbeam var klart best!! Syns microplex er bra jeg men.. Pcstyling har jeg akkurat fått høre om så skal ta en nærmere titt ;)

 

-Dj Ovin-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...