Gå til innhold

TV'en vil ikke slå seg på


Anbefalte innlegg

Gadd ikke lese alle svarene her. Men hvis det er bilderøret som er tatt kvelden så er det billigere å kjøpe ny TV.

 

Du kan levere TVen hos en reperatør for å sjekke hva som er feil, og få ett overslag på pris. Dette koster vanligvis litt penger, men hvis du velger å reparere så inngår det i prisen.

 

Men hvis du er litt lur, så tar du kontakt med elektronikk avdelingen på skolen din, og spør om de har lyst til å ta en titt på den. Det kan fort hende at du får reperasjoen gratis, og kun trenger å betale for delene. Samt at de får litt læring med på kjøpet. Har selv gått VK1 Elektro, og treffer du riktig lærer så får du ofte positive svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvis du er litt lur, så tar du kontakt med elektronikk avdelingen på skolen din, og spør om de har lyst til å ta en titt på den. Det kan fort hende at du får reperasjoen gratis, og kun trenger å betale for delene. Samt at de får litt læring med på kjøpet. Har selv gått VK1 Elektro, og treffer du riktig lærer så får du ofte positive svar.

Jo takk, men dette er jeg klar over, og dette er ikke noe problem siden jeg hadde "hovudlæreren" til elektronikk som El. Apparat lærer, men ville helst gjøre det selv, eneste jeg må er at han bestiller deler siden det er billigere og jeg slipper frakt :D

Lenke til kommentar

det første du kan gjøre, er å måle spenningstilførselen på den ic'en jeg snakket om...

 

pinne 1 og 16 (går ut i fra at du vet hvordan man teller beina på en ic...)

 

den skal ligge mellom 9 volt og 18 volt

 

Hint, vær forsiktig så du ikke kommer borti andre deler på tv'n som kan være under spenning... vær også veldig forsiktig slik at du ikke kortslutter noen av beinene på ic'en mens du måler...

Lenke til kommentar

sett at du har en ic foran deg på bordet...

med skriften riktig vei, skal den ha et lite merke på den venstre siden, dette er ofte et lite hakk eller lignende...

når du har plassert ic'en slik at merket er til venstre, er pinne 1 helt til venstre på den nedre rekken med bein...

deretter teller man fra venstre til høyre (1, 2, 3, osv). når man er kommet helt til høyre (pinne 8 i ditt tilfelle) begynner man å telle fra høyre mot venstre på den øvre rekken med bein. (9, 10, 11 osv. i ditt tilfelle) helt til man er kommet helt til venstre (pinne 16 i ditt tilfelle)

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

Nå har jeg målt og jeg målte 1V på bein 1og16

Det rare er at når jeg tar borti bein 16 kommer det en "btzz" lyd så slutter led lyse å blinke (som når den prøver å komme utav protect mode)

Så jeg målte med AC og da fikk jeg samme lyden, men målte 17,3V når jeg bare hadde den ene pinnen borti og 1,37V da jeg hadde begge borti

Hva nå :hmm:

Lenke til kommentar

det ser veldig ut som om poweret booter opp, men fortsetter ikke videre til burst mode, fordi det avbrytes fra en intern beskyttelse mot overstrøm... som betyr, at jeg er temmelig sikker på at det er en overbelastning en plass inne i tv'n. Det som er nærliggende å starte på når man feilsøker da, er halvledere, og kanskje spesielt de som det går en del strøm igjennom...

 

siden du sier power-led'en blinker, er det rimelig å tro at feilen ligger på sekundærsiden av poweret (tv'n er delt i to deler, primærsiden der strømmen kommer inn, blir likerettet og switchet, og sekundærsiden på uttaket av den store transformatoren, disse to sidene er HELT isolert fra hverandre, så man må passe på at man måler på rikitg jord, primærjord eller sekundærjord) og at poweret klarer og switche, og starte å bygge opp en spenning på sekundærsiden på trafo'en. når denne spenningen blir høy nok, prøver den videre og starte opp resten av tv'en. her merker den at det går for mye strøm, og den avbryter resten av prosessen. så venter den på at spennig skal bygges opp igjen på sekundærsiden av trafo'en, og regla på nytt igjen...

 

så et tips, kan være å sjekke den transistoren som hamort nevner, (bilde 2, holder du nesten fingeren på en stor transistor, med enda større kjøleribbe)

 

måten du kan gjøre dette på er å lese av navnet på tranistoren, å søke etter datablad til den spesielle transistoren, deretter og finne ut type (MOS, bipolar) og benplasseringen... (hvilken rekkefølge f.eks basis emitter og kollektor har)

deretter er det bare og måle med et multimeter på diodetest (går ut i fra at du vet hvordan dette gjøres...) viser multimeter kortslutning, kan du lodde ut transistoren, og måle igjen (det er ikke sikkert at transistoren er kortsluttet, kan også være en annen del i kretsen)

 

*EDIT: ikke glem å sjekke elektrolyttkondensatorene (de kan også være kortsluttet)

P.S.: det hadde vært mye enklere å feilsøke om du hadde tilgang til oscillscop, menmen...

 

håper dette satte deg litt på spor...

 

ønsker gjerne innspill fra andre som har feilsøkt på skjermer/monitorer her....

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

Får nesten lyst å legge meg ned å grine her :cry: Ble MYE mer stress enn jeg hadde tenkt meg... Men men...

Tilbake til saken, på kjøleribben sitter det 3transistoren (2vanlige og 1stor med 9bein) det er den med 9bein jeg skal måle sant? Ser ut som jeg må lodde den ut før jeg får lest navn siden det er ganske trangt det den sitter...

Lenke til kommentar

feil ribbe...

ikke kobberribba, men den som er av aluminium. der sitter det kun én transistor

 

(hva var det jeg sa i det forrige innlegget som hørtes så vanskelig ut da? sikkert ikke så vanskelig som du tror... :thumbup:)

 

EDIT: du kan ikke gi opp nå som du har kommet så langt.. :)

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar

Det er den jeg mener, der sitter 3stk...

Skal finne en lommelykt å se om jeg ser hva som står der, litt for mørkt til å klare å se det i det lyset som er i rommet...

Edit: Beklager, jeg tenkte på feil transistor :whistle: Det er 3bein som du sier :thumbup:

Det er en Morocco BUH315D

sett rett på transistoren så er: basis1, kollektor2, emitter3

Hvordan måler jeg transistoren da?

Endret av icer
Lenke til kommentar

Jo (nå skal du høre), på multimeteret ditt har du sannsynligvis en funksjon for diode-test...

husk å ikke berøre metallet på noen av målepinnene under testing, dette kan påvirke måleresulttatet

 

tranistoren du skal måle, er en NPN-transistor. du bruker diode-testfunksjonen på multimetert og legger den rød målepinnen på basis (1) og den svarte målepinnen på emitter (3), da skal displayet på multimeteret vise rundt 0,6 volt. videre legger du den svarte målepinnen på kollektor (2) (med den rød målepinnen fortsatt på basis) multimeteret skal også her vise rundt 0,6 volt på displayet.

nå har vi målt når transistoren begynner å lede strøm

 

neste steg, er å måle om transitoren kan sperre for strøm.

da legger man den svarte målepinnen på basis (1) og den røde på emitter (3) multimeteret skal nå vise at den ikke leder strøm (metode varierer på forskjellige multimeter, kort sagt, displayet skal vise det samme som når begge målepinnene blir holdt i løse lufta og ikke rører hverandre). videre legger du den røde målepinnen på kollektor (2) (mens den svarte er på basis), heller ikke her skal transistoren lede strøm...

 

(hvis det piper kontinuerlig noen gang mens du måler, indikerer multimeteret kortslutning)

 

dette er slik det skal være på en fungerende npn-transistor

avviker noen av målingene fra dette, kan det være feil på transistoren

 

PS: det kan være smart å lodde ut transistoren for å unngå feilaktige resultat...

Lenke til kommentar
Jo (nå skal du høre), på multimeteret ditt har du sannsynligvis en funksjon for diode-test...

husk å ikke berøre metallet på noen av målepinnene under testing, dette kan påvirke måleresulttatet

 

tranistoren du skal måle, er en NPN-transistor. du bruker diode-testfunksjonen på multimetert og legger den rød målepinnen på basis (1) og den svarte målepinnen på emitter (3), da skal displayet på multimeteret vise rundt 0,6 volt. videre legger du den svarte målepinnen på kollektor (2) (med den rød målepinnen fortsatt på basis) multimeteret skal også her vise rundt 0,6 volt på displayet.

nå har vi målt når transistoren begynner å lede strøm

 

neste steg, er å måle om transitoren kan sperre for strøm.

da legger man den svarte målepinnen på basis (1) og den røde på emitter (3) multimeteret skal nå vise at den ikke leder strøm (metode varierer på forskjellige multimeter, kort sagt, displayet skal vise det samme som når begge målepinnene blir holdt i løse lufta og ikke rører hverandre). videre legger du den røde målepinnen på kollektor (2) (mens den svarte er på basis), heller ikke her skal transistoren lede strøm...

 

(hvis det piper kontinuerlig noen gang mens du måler, indikerer multimeteret kortslutning)

 

dette er slik det skal være på en fungerende npn-transistor

avviker noen av målingene fra dette, kan det være feil på transistoren

 

PS: det kan være smart å lodde ut transistoren for å unngå feilaktige resultat...

Målinger:

1.1: Rød-basis, svart-emitter = Piper og viser 0 i displayet

1.2: Svart-kollektor, rød-basis = Lydløs og 465

2.1: Svart-basis, rød-emitter = Piper viser 0

2.2: rød-kollektor, svart-basis = Lydløs og viser 465

 

Er det denne som er problemet da? Er det bare å bytte den ut eller kan det vere andre som er ødelagte?

Lenke til kommentar

(regner med at transistoren var loddet ut mens du målte kortslutning)

 

som du nå har funnet ut, så er det kortslutning mellom basis og emitter...

det første du kan gjøre, er å bytte denne transistoren å se hvordan det går..

er du heldig, har ikke kortslutningen grillet noen andre komponenter siden poweret har gått i "protect mode"...

er du ikke fullt så heldig, kan en (eller flere) motstander som står i serie med enten basis eller emitter på transistoren brent av.

 

men i første omgang ville jeg ha byttet transistoren!

 

transistoren koster 22,00 kr eks. mva hos bleken elektronikk... tror ikke de selger til privatpersoner, men det kan hende skolen din kan kjøpe for deg...

hvis du ikke finner den noen steder, kan du gå til en radio/tv-sjappe å spørre om de kan bestille den (kan til og med hende de har den på lager...)

Lenke til kommentar
(regner med at transistoren var loddet ut mens du målte kortslutning)

Transistoren var på kortet da den ble målt, onkelen min låner loddebolten så jeg gadd ikke kjøre opp å hente den... Etter resultatene er det vel mest sannsynlig at det er transistoren som er ødelagd vel uansett?

Lenke til kommentar

det skal du ikke være sikker på.. :no:

ville uansett loddet den ut før du bestiller en ny en...

 

edit: hvis du måler motstanden mellom basis og emitter (når transistoren fortsatt er loddet i), og får tilnærmet null ohm, er det nesten sikkert at feilen ligger i transistoren...

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
edit: hvis du måler motstanden mellom basis og emitter (når transistoren fortsatt er loddet i), og får tilnærmet null ohm, er det nesten sikkert at feilen ligger i transistoren...

Joda, 1.1ohm

Er en uke til skolen begynner+bestillingstid før jeg får tak i...

Endret av icer
Lenke til kommentar
transistoren koster 22,00 kr eks. mva hos bleken elektronikk... tror ikke de selger til privatpersoner

Som Zalo sier får du ikke kjøpt varer som privatperson hos Bleken. Du kan jo eventuelt prøve elfa

 

Du må høre på din gode hjelper zalo ultra og lodde transistoren ut, jeg tipper du måler gjennom linjetrafoen når den sitter på kortet.

Lenke til kommentar
transistoren koster 22,00 kr eks. mva hos bleken elektronikk... tror ikke de selger til privatpersoner

Som Zalo sier får du ikke kjøpt varer som privatperson hos Bleken. Du kan jo eventuelt prøve elfa

 

Du må høre på din gode hjelper zalo ultra og lodde transistoren ut, jeg tipper du måler gjennom linjetrafoen når den sitter på kortet.

Det er fra elfa jeg skal bestille, garanterer at læreren skal kjøpe inn masse utstyr til den nye GK klassen så jeg bare hiver det på der, slipper oftest å betale for det og =)

Da skal jeg ha med tv'en på skolen så skal vi måle transistoren og se om det er andre feil, han læreren jeg snakker om har en liten fortid som tv-reparatør så jeg sier meg nesten ferdig sålangt...

Zalo Ultra skal ha all takk for all fremgang som er gjort :w00t::thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...