Gå til innhold

TV'en vil ikke slå seg på


Anbefalte innlegg

1: Det er garantert IKKE bilderørsfeil. glem det.

 

2: Tven slår seg på som normalt og går i protection-mode når den oppdager en feil

 

3: når du hører den "svij"- lyden, når tvn starter, så er det linjetrinnet som starter. Altså er transistoren i linjetrinnet iorden.

 

4: Vanlig feil på dette sjassiet er defekt vertikal IC Trolig TDA3654 eller noe slikt. Den står iallefall oppreist på den kobberfargede kjøleribben midt på sjassiet. Denne ICen får drivspenning ca15-25V fra linjetrafoen. Bruker å være en sikkerhetsmotstand på denne drivspenningen som ryker samtidig som ICen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(regner med at transistoren var loddet ut mens du målte kortslutning)

Transistoren var på kortet da den ble målt, onkelen min låner loddebolten så jeg gadd ikke kjøre opp å hente den... Etter resultatene er det vel mest sannsynlig at det er transistoren som er ødelagd vel uansett?

Transistoren har sansynligvis innebygget en krets for å hindre spenningspulser denne kretsne kan lure deg, slik at det kan se ut som om tranststoren er kortsluttet selv om den er iorden.

Lenke til kommentar
(regner med at transistoren var loddet ut mens du målte kortslutning)

Transistoren var på kortet da den ble målt, onkelen min låner loddebolten så jeg gadd ikke kjøre opp å hente den... Etter resultatene er det vel mest sannsynlig at det er transistoren som er ødelagd vel uansett?

Transistoren har sansynligvis innebygget en krets for å hindre spenningspulser denne kretsne kan lure deg, slik at det kan se ut som om tranststoren er kortsluttet selv om den er iorden.

sorry ass, men DER tok du feil..

kun en enkel npn-transistor med diode i sperreretning over kollektor emitter

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
(regner med at transistoren var loddet ut mens du målte kortslutning)

Transistoren var på kortet da den ble målt, onkelen min låner loddebolten så jeg gadd ikke kjøre opp å hente den... Etter resultatene er det vel mest sannsynlig at det er transistoren som er ødelagd vel uansett?

Transistoren har sansynligvis innebygget en krets for å hindre spenningspulser denne kretsne kan lure deg, slik at det kan se ut som om tranststoren er kortsluttet selv om den er iorden.

sorry ass, men DER tok du feil..

kun en enkel npn-transistor med diode i sperreretning over kollektor emitter

Vet ikke hvilken transistor som sitter i linjeutgangen på denne tven, men flere transistorer som brukes i linjeutgangen måler du ca 40-50 ohm basis-emitter selv om de er iorden deriblant BU2508D(f)

Lenke til kommentar
(regner med at transistoren var loddet ut mens du målte kortslutning)

Transistoren var på kortet da den ble målt, onkelen min låner loddebolten så jeg gadd ikke kjøre opp å hente den... Etter resultatene er det vel mest sannsynlig at det er transistoren som er ødelagd vel uansett?

Transistoren har sansynligvis innebygget en krets for å hindre spenningspulser denne kretsne kan lure deg, slik at det kan se ut som om tranststoren er kortsluttet selv om den er iorden.

sorry ass, men DER tok du feil..

kun en enkel npn-transistor med diode i sperreretning over kollektor emitter

Vet ikke hvilken transistor som sitter i linjeutgangen på denne tven, men flere transistorer som brukes i linjeutgangen måler du ca 40-50 ohm basis-emitter selv om de er iorden deriblant BU2508D(f)

hvis du leste litt lenger opp, så skrev han 1 ohm basis-emitter-motstand

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Heisann.

Hvilken type tv er det.

Kan det stemme at det er en Grundig tv, isåfall så se etter hvilket cuc nummer som står bak på tven.

 

ps. det er neppe biledrøret som er gåent det er meget sjeldent at det ryker og er det gåent kan du kaste tven da det koster mer enn en ny tv.

 

Det du kan prøve først er å ta nettledning ut, trykk så inn powerknappen og sett nettledning inn igjen. Hvis led lyser nå uten å slokke er det meget sannsynlig at power er OK og at feilen finnes i linjetrinnet.

 

mvh morten

 

 

Hei! eg har en grundig tv som ikke vil slå seg på, skjønte ikke helt det derre me nettledningem,har ikke peiling på tv. men er det noe man kan fikse selv eller? tv er bare 1 år gammal ca..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...