Gå til innhold

DVD-spiller også for musikk


Anbefalte innlegg

Da var forsterker og høyttalere i hus, henholdsvis Harman Kardon HK970 og System Audio SA1280 MKII. Men mangler den gode signalkilden. Bruker foreløpig en gammel LG-spiller for DVD, og MP3-spiller for musikk (DVD-spilleren har sluttet å lese CD-er...). Er på jakt etter en god DVD-spiller, som også er i stand til å levere musikk som matcher resten av oppsettet. Harman Kardon DVD 22 og 31 er naturlige alternativer, men hvilke andre finnes, i samme prisklasse eller lavere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker toppmodellen til NAD, T562 som signalkilde og er meget fornøyd med både bilde og lyd.

 

Har forresten samme høyttalere som deg :)

Hva synes du om de så langt? Hvordan har du plassert de i rommet? Hvilke kabler bruker du? Prøvd å sandfylle dem?

Den NAD-spilleren ser solid ut. Men den ligger nok litt over det prisleiet jeg er på utkikk i. Håper å finne en spiller til max 3 lapper.

 

Er meget fornøyd med høyttalerene så langt. De spiller utrolig rent og pent, nesten for pent... :) Gleder meg til de blir skikkelig innspilte. Har ikke fylt sandkamrene foreløpig, men blir nok å forsøke det før eller siden. Dersom du kommer meg i forkjøpet, vil jeg gjerne høre hvordan det gikk. Kablene jeg bruker er Monster MCX2s. Kjører enkel kabel til hver høyttaler, til de øverste terminalene. Har du forsøkt å bytte terminaler? Hører du evt. noen forskjell? Eller har du "biwiret" dem?

 

Når det gjelder plassering står den høyre høyttaleren i et hjørne, og har dermed vegger på to sider av seg. Den venstre står mot samme bakvegg, men har ingen vegger nær seg på sidene. Har ikke eksperimentert så mye med plasseringen. Dette er egentlig det beste alternativet mitt, resten av møbleringen tatt i betraktning.

 

Har ellers litt problemer med å få dem til å stå støtt. Bruker gummiføttene, men gulvet er ikke helt plant, slik at de kun hviler på tre av føttene. Dette er nok ikke optimalt. Må finne på noe lurt der, kanskje kjøpe spikes og sette dem på. De som fulgte med er vel beregnet på tepper, og ikke tregulv... Hva synes du om høyttalerene?

Lenke til kommentar

Heisann..

 

Gøy å lese andres erfaringer med SA1280. Har hatt mine i ca en måned nå.

 

Jeg kjører bi-wire med nordost solar wind på mine. Du bør skifte ut den billige forbindelsen mellom høyttalerterminalene med en bit kvalitetskabel. Det er hørbare forskjeller.

 

Regner meg jeg skal få tak i noe sandblåsersand eller lignede og fylle sandkammerene. Jeg har også mine på gummiknottene og synes det er vel mye vibrasjoner i kabinettet når jeg drar på litt. Regner med dette bedrer seg med sandfylling. Skal også prøve å sette dem på Tema Insolator eller Valhalla Technology VTfeet. Kommer med tilbakemelding.

 

Når det gjelder plassering er de den mest plasseringsvennlige høyttaleren jeg har vært ute for. Den krever lite plass fra bak- og sideveggfor å spille bra. Akkurat nå er samboeren på ferie, så jeg har dem midt på stuegulvet i en likesidet trekant og litt på skrå inn mot lytteposisjon. Gir et veldig bra stereoperspektiv og god dybde i lydetbildet. Hørte gjennom Amused to Death av Roger Waters i går kveld og satt med konstant hakeslipp. Har aldri hørt Qsound effektene på plata så bra før.

 

Blir bare mer og mer overrasket over basstrykket de små elementene kan gi fra seg. Spiller f.eks Massive Attack - Mezzanine til full tilfredsstillese med rask, tight og oppløst bass, og den plata har mye dyyyype frekvenser. Hadde en kamerat innom for et par dager siden og spilte første sporet på Dark side of the moon, Speak to Me. Han spurte hvor jeg hadde gjemt suben :)

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Mulig du har et poeng med kablene. Byttet nettopp fra øverste til nedre terminaler, og hører en tydelig tyngre bass nå. Det betyr nok at forbindelsen ikke er top notch. Men vil ikke dette løse seg ved å koble pluss til bassterminal og minus til diskantterminalen?? Her er et sitat fra soundcity.com:

 

"When using a single set of cables to a BiWirable speaker, you might as well do it properly … it costs nothing and makes a difference you can hear. When using jumpers (factory supplied or replacements), be sure to put both red and black connectors to the treble input of a 3-way or panel-hybrid. Bass is less sensitive to having the jumpers in the signal path.

 

For 2-way speakers, be sure to put red to treble and black to bass … this is the only way to preserve the tonal voice the speaker designer intended."

 

Regner med SA1280 er 2-veis?

Endret av Fusheeker
Lenke til kommentar

OK, forsøkte å "krysskoble"; rød oppe og sort nede. Høres ganske balansert og fint ut. Synes diskanten er like tydlig som da jeg hadde begge forbindelser til diskantterminalene, samtidig som bassen er litt mer hørbar. Men det er vanskelig å si om det er en rell forskjell, eller om det er mine forventninger som påvirker det jeg (tror) jeg hører. Vet ikke hvordan dette blir rent elektrisk, sammenliknet med å kun koble til bass- eller diskantterminalene, og dra kabler til de to andre. Noen tanker?

Endret av Fusheeker
Lenke til kommentar

OK. Har sjekket litt rundt på nettet, og blant annet funnet ut at en messingskinne på 2 x 4 x 0,5 cm vil gi en motstand på 0.00014 ohm. En kobberskinne med samme mål vi gi ca. halvparten av det. Ingen av disse vil vel være signifikante sammenliknet med resten av signalstien.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt meg de Valhalla føttene Peterman. Skal bli gøy å teste hvordan de fungerer. Patosene mine har stått rett på tregulvet fram til nå.

 

Trådstarter:Kjøp deg den Cambridge Audio spilleren. Den er utrolig bra til prisen og kan faktisk spille musikk selv om den er så billig. Min Vincent cd-spiller har blitt ødelagt,så jeg bruker Cambridge spilleren på mine Patos Lyric 402 og Vincent SV-233 forsterker.

Det fungerer faktisk overraskende bra. Den gjorde det også veldig bra i test hos L&B. De kalte den for "cd-spiller med bilde". :)

Hvis du skal få høyttalerne dine til å stå stødigere på gulvet,så sett 2 føtter foran og en i midten bak. Jeg har også et gulv som ikke er plant slik at høyttalerne står å vipper med 4 føtter. Med 3 står de støtt.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Heisann..

 

Gøy å lese andres erfaringer med SA1280. Har hatt mine i ca en måned nå.

 

Jeg kjører bi-wire med nordost solar wind på mine. Du bør skifte ut den billige forbindelsen mellom høyttalerterminalene med en bit kvalitetskabel. Det er hørbare forskjeller.

 

Regner meg jeg skal få tak i noe sandblåsersand eller lignede og fylle sandkammerene. Jeg har også mine på gummiknottene og synes det er vel mye vibrasjoner i kabinettet når jeg drar på litt. Regner med dette bedrer seg med sandfylling. Skal også prøve å sette dem på Tema Insolator eller Valhalla Technology VTfeet. Kommer med tilbakemelding.

 

Når det gjelder plassering er de den mest plasseringsvennlige høyttaleren jeg har vært ute for. Den krever lite plass fra bak- og sideveggfor å spille bra. Akkurat nå er samboeren på ferie, så jeg har dem midt på stuegulvet i en likesidet trekant og litt på skrå inn mot lytteposisjon. Gir et veldig bra stereoperspektiv og god dybde i lydetbildet. Hørte gjennom Amused to Death av Roger Waters i går kveld og satt med konstant hakeslipp. Har aldri hørt Qsound effektene på plata så bra før.

 

Blir bare mer og mer overrasket over basstrykket de små elementene kan gi fra seg. Spiller f.eks Massive Attack - Mezzanine til full tilfredsstillese med rask, tight og oppløst bass, og den plata har mye dyyyype frekvenser. Hadde en kamerat innom for et par dager siden og spilte første sporet på Dark side of the moon, Speak to Me. Han spurte hvor jeg hadde gjemt suben :)

jeg leste på audiofil.net (eller var det .no) at sanfylte høyteler ikke passer med gummi knotter , høytalerne ble så tunge at knottene mistet fleksilibeten sin , spikes var og anbefale ved sandfylling

Lenke til kommentar
Trådstarter:Kjøp deg den Cambridge Audio spilleren. Den er utrolig bra til prisen og kan faktisk spille musikk selv om den er så billig.

Har lest litt om den Cambridge-spilleren, og den virker meget bra. Sannsynligvis akkurat det jeg er ute etter. Men skulle gjerne hatt en sammenlikning av den med Harman/Kardons spillere. Vet du om det er mulig å oppdrive? Hvilke erfaringer har du med H/Ks spillere? Umiddelbart virker det naturlig at man får den beste løsningen ved å velge spiller og forsterker av samme merke, men vet ikke om det alltid er tilfelle.

Endret av Fusheeker
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd de nye H/K spillerne,men har hatt H/K dvd-10 og 2 stk dvd-20.

Makan til møkk har jeg aldri hatt. Det ble feil på alle 3 spillerne etter en kort stund.

Den ene dvd-20 spilleren virket bare i 10 minutter.

H/K dvd-20 betalte jeg 4995 kr for,men den virket billig og slarkete.

Jeg er 100% sikker på at hvis du får prøvd en Cambridge,så kommer du garantert til å kjøpe den!

Edit:Du er sikkert klar over det,men jeg sier det likevel. Du får Cambridge spilleren i sort farge også. :)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...