Gå til innhold

Hva er deres oppfatning av Dell bærbare?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

skal i løpet av kort tid kjøpe en laptop, den skal IKKE erstatte min stasjonære som er en Pentium 4, 3.06, men mer brukes som en "idemaskin"(musikkproduksjon) og til surfing.

 

Er villig å betale opptill 15000,- kr...har sett litt på Dell's maskiner, først og fremst pga deres garantiordninger.

 

Hva er deres erfaringer med Dell maskinene, og hvilken modell vil dere anbefale mellom 9000-15000,-(vil gjerne høre fra de som eier eller bruker Dell's maskiner).

 

NB! Spiller ALDRI, men driver med lydproduksjon og video, så jeg er interessert i en maskin som kan belastes litt;-)

 

Vil det lønne seg å oppdatere med ram som feks er bestillt fra komplett.no, istedenfor å betale dyrt for Dell's ram?

 

På forhånd takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell 9300 med det billige X300 skjermkortet gir mye for pengene og kan gjøres veldig stillegående med viftestyringsprogram. Lydkortet er enkelt, og det er ikke stereoinngang, men jeg regner med at du bruker eksternt lydkort uansett. God plass på skermen. Med X300 kortet er batteritiden god. Virker solid bygget, til å være Dell. Tar mye plass i sekken.

Skal du behandle store lydfiler er kraftigst mulig prosessor et must. Denslags er jo ikke livretten til P-M i utgangspunktet. Hvis du ønsker mest mulig for pengene, se nærmere på pin-modden som er nevnt i den store i9300 tråden, under første post. Se samme sted også om ram.

Lenke til kommentar

Ram : jeg kjøpte ram fra komplett til en Xps2

Kjøpte Kingston 1024 x2 og maskin funger 100% med den.

Tro fakta Kingston rammen er litt kvikkere en orginale samsung som Dell har.

Vil anbefalle 2 giga ram da slipper du swatfil på hardisken og maskin jobber utrolig mye raskre.

Ser ut til att Laptop trenger litt mer minne en stasjonære.

Kosta litt over 2000.

 

Kvaliten på Dell er veldig bra kan nevne att jeg har en DELL Latiude XPI cd fra 1996

den virker akkurat like fint som den var ny (står i båten med win 98 og gps)

Ingen som gidder å ta den.

Lenke til kommentar

Min erfaring med Dell laptop'er er at de har gode skjermer, dårlig bygge kvalitet, litt plastic fantastic følelse og dyre oppgraderings priser. Når det gjelder garantien har jeg hørt mye forskjellig. Bedrifter jeg har snakket med som har Dell skryter den opp i skyene, mens kompiser sier den kunne vært bedre. Personlig har jeg ikke hatt behov for den enda, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Min erfaring fra å ha brukt fatterns Dell er:

 

Kassen er av dårlig plastikk. På "mitt" ekemplar er plastikken på venstre hjørne av skjermen knust/smuldret bort. Det skal sies at maskinen blir brukt som en arbeidshest.

Harddisken virker litt dårlig (dette har jeg lagt merke til på flere Dell maskiner). Det kommer stadig mye Bad Sectors på harddisken.

 

 

Dell er utrolig billig da, det er kjempebra.

De har også den beste garantiordningen som finnes. :love::D

Lenke til kommentar

Etter det jeg har oppdaget, så synes jeg ofte Dell sine bærbare er ganske store og tunge i forhold til andre merker. F.eks. så veier noen av Dell sine 14" skjermer 2,2kg og oppover mens f.eks. fujitsu sin S7020 med 14" veier 1,7kg. I tillegg er målene større.

Lenke til kommentar
Min erfaring fra å ha brukt fatterns Dell er:

 

Kassen er av dårlig plastikk. På "mitt" ekemplar er plastikken på venstre hjørne av skjermen knust/smuldret bort. Det skal sies at maskinen blir brukt som en arbeidshest.

Harddisken virker litt dårlig (dette har jeg lagt merke til på flere Dell maskiner). Det kommer stadig mye Bad Sectors på harddisken.

 

 

Dell er utrolig billig da, det er kjempebra.

De har også den beste garantiordningen som finnes.  :love:  :D

Kan opplyse om att Dell blir levert med Fujitsu harddisker.

Har bytta ut min med en Hitachi.

Pga att jeg kjøpte med 5400 rpm som ble for treg.

 

Kan ikke skjønne att plasten er dårlig synes den virker solid som bare det, men det finnes sikkert noen dårlig modeler av Dell også som alt annet.

Har som sagt en Dell som laptop i båten som er 9 år , ganske ugunstig miljø sjøluft og rått klima , solys osv plasten er hel ennå og den har godt i dørken (gulvet) noen ganger.

Må jo være noe kvalitet når en laptop kan holde i 9 år ?

 

 

 

Skal være ening i att de er litt tunge og store men jeg synnes de virker veldig solide.

Veldig bra skjermer på de nye modelene.

 

Kjøp ny Dell helt basic oppsett og oppgrader selv , det blir en rimelig og bra maskin.

Endret av Razer63
Lenke til kommentar
Min erfaring med Dell laptop'er er at de har gode skjermer, dårlig bygge kvalitet, litt plastic fantastic følelse og dyre oppgraderings priser. Når det gjelder garantien har jeg hørt mye forskjellig. Bedrifter jeg har snakket med som har Dell skryter den opp i skyene, mens kompiser sier den kunne vært bedre.

Det stemmer at skjermene er av de beste på markedet. Plastic fantastic er jeg også enig, men de fleste modellene er meget solide.

Det med supporten virker til å stemme. Har hatt en Dell I8600 i nesten to år. Har hatt et par servicesaker med dem, en forsikringssak og både garanti og reklamasjonssaker. Fordi jeg ikke betalte så mye for serviceløsninger måtte de plukke opp pcen, sende den til Irland(!) for å fikse den og deretter sende den tilbake (såkalt henteservice). På reklamasjonsretten fikset de den på Alna i Oslo. Kun garantisaker ble sendt til Irland fikk jeg beskjed om... :hmm:

Leveringstidene har også vært trege. Derimot har jeg fått se Dellservice fra en ny side den siste tiden. Min bærbare pc hadde samme feilen 3 ganger, og jeg krevde derfor ny eller pengene tilbake. En bekjent av meg handler veldig mye fra Dell, og han fikk derfor sin kontakt i Dell til å føre saken min. Jeg har ikke alltid opplevd at de har ringt tilbake ol., men de har vært høflige og langt flinkere enn andre supportfolk fra dell jeg har snakket med.

Det er veldig greit å alltid snakke med samme person. Når saksbehandleren i Dell fikk saken min gjennomført, fikk jeg iallfall en D810 med gode spesifikasjoner. Den ble levert klokken 11.45 dagen etter den ble sendt. Leveringstiden på 8600'en da jeg kjøpte den var over en uke. Den nye pcen er med 3 års "på stedet service" og 3 års gullsupport (døgnåpent). Her sitter folk med teknisk ekspertise som faktisk kan hjelpe til med å løse problemer. Et superb service- og supportsystem.

 

Vennen min som har Dellpc med bedriftsløsninger har hele tiden skrytt Dell høyt opp i skyene. Jeg har vært fornøyd med pcer de leverer, men ikke vært fornøyd med service. Jeg skjønner nå hvorfor han hele tiden har vært så fornøyd.

 

Mine erfaringer med Dell er altså at du får særdeles gode serviceløsninger hvis du er villig til å betale for det. Hvis man ikke er villig til å betale for serviceløsninger bør en vurdere å kjøpe fra en annen produsent. Er man avhengig av en bærbar pc daglig er gode serviceløsninger en fordel. Flere ganger de siste to årene har jeg vært uten pc i et par uker+ fordi pcen har vært på reperasjon. Når man er avhengig av pc i skole/jobb/studier, er uker uten pc ikke akseptabelt.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Hver eneste gang jeg leser i en Delltråd kommer "plastic fantastic" opp. For meg er dette noe som henger igjen fra tidligere tider. Min fars 8600 kan jeg være enig i ikke har verdens mest solide bygning. Men det t har aldri vært slik at dens bygning har vært årsak til noen problem. Har faktisk aldri vært problemer med den maskina på nesten 2 år. Den ser som ny ut.

 

Min mor fikk en D610 på jobben. Man kan virkelig kjenne at Dell har utviklet seg siden 8600 ble kjøpt (riktignok er det en Latitude og ikke en Inspiron). I forhold til prisen har jeg ingenting å utsette på D610 når det kommer til det ytre. Synes tvert imot den virker meget solid og langt ifra det folk kaller "plastic fantastic".

 

Selv har jeg en X1. Riktignok er dette ei Samsungmaskin i utgangspunktet. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye Dell har gjort med den. Om noe i det heletatt. Et ar Dellmerker finner man iallefall. Dette er ei maskin som er fryktelig langt ifra "plastic fantastic".

 

Kan ikke uttale meg noe særlig om servicen til Dell. Da jeg aldri har hatt særlig bruk for den. Men mitt inntrykk er at de iallefall ikke er dårligere enn andre. Det er kun Zepto som muligens er klart bedre som jeg kan komme på. Har aldri hatt noe særlig å gjøre med Zepto selv. Så jeg bygger mine antakelser på hva andre har skrevet på nettet og noen få bekjente som har vært i kontakt med dem.

 

Til slutt lurte du på noe om minnet. Jeg kjøpte en ekstra 1024mbs brikke til maskina mi. Fikk den til 1291,-. Den samme prisen som hva den billigste leverandøren tilbød på nettet på det tidspunktet. Dells utgangspris var vel 3700 noe. Jeg vil anbefale deg å ringe når du bestiller maskina. Så spør du, pent og høflig, om ikke Dell kan levere maskina med ønsket minne til en rimelig pris. Sørg på forhånd å finne ut hva det vil koste deg å kjøpe minnet fra andre. Jeg gjorde dette i slutten av min ordre. "Jeg skal ha ekstra minne, men jeg synes prisen deres er i overkant. Hvis jeg kjøper minnet på nettet kan jeg få en brikke for ca. 1300" sa jeg sånn ca. "Jaså?" Svarte han. "Kan du gi meg en eksakt pris?" "1291,-" Sa jeg. Så trykte han litt på maskina. "Da blir det xxxxx (original summen) minus 2500 (ca) for minnet". Så fikk jeg maskina med 1024mb ekstra minne levert fra Dell til kroner 1291 istedet for litt over 3700. Du har ingenting å tape på det selv om du evt. ikke skulle lykkes.

Lenke til kommentar

Nå var mitt svar basert på erfaring fra min Inspiron 8600 og diverse Inspiron'er rundt i omgangskretsen. Det har aldri vært noe problemer med maskinen pga byggekvaliteten, men jeg føler at når man bruker 15000,- på en maskin (var i fjor høst) så bør man forvente like god kvalitet som andre merker har. Faktisk imponert over kvaliteten til HP, selv på billige modeller. Selger HP maskiner på jobb og har prøvd forskjellige modeller.

 

Glemte vell å nevne at jeg har lest mye positivt om byggekvaliteten til Latitud serien, men Inspiron serien er jeg ikke videre imponert over.

 

Det med servicen til Dell kan jeg si meg enig i, man får det man betaler for.

Lenke til kommentar
Hver eneste gang jeg leser i en Delltråd kommer "plastic fantastic" opp. For meg er dette noe som henger igjen fra tidligere tider. Min fars 8600 kan jeg være enig i ikke har verdens mest solide bygning. Men det t har aldri vært slik at dens bygning har vært årsak til noen problem. Har faktisk aldri vært problemer med den maskina på nesten 2 år. Den ser som ny ut.

Jeg hadde flere problemer med min, men det tipper jeg var uflaks. Ikke en konsekvens av dårlig kvalitet.

I8600 som jeg hadde før var blitt brukt i litt over 20 måneder. Den var behandlet svært pent, men mye brukt. Nå har jeg hatt den med meg nesten overalt og den er brukt minst 6 timer daglig, så at den så temmelig utslitt ut er naturlig. Derimot begynte den fort å bli slitt.

Andre jeg kjenner med samme maskinen opplever også at den slites fort. Og de har ikke brukt sin maskin særskilt mye. 500 og 510 er bygd opp på akkuratt samme måte som 8600'en, og de slites også fort som fy.

Den eldre serien av Inspirion (8600, 500, 510 m.m.) var/er av skikkelig plastiskkvalitet, dvs. slites fort og tåler ikke særlig mye. Har derimot ikke opplevd mange problemer hvis jeg tar med alle jeg kjenner som har Dell fra den serien (ganske så mange). Jeg er vel den eneste som har hatt tekniske problemer med den. Virker som de kosmetisk tåler lite og slites fort, men teknisk holder de stand.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Min erfaring fra å ha brukt fatterns Dell er:

 

Kassen er av dårlig plastikk. På "mitt" ekemplar er plastikken på venstre hjørne av skjermen knust/smuldret bort. Det skal sies at maskinen blir brukt som en arbeidshest.

Harddisken virker litt dårlig (dette har jeg lagt merke til på flere Dell maskiner). Det kommer stadig mye Bad Sectors på harddisken.

 

 

Dell er utrolig billig da, det er kjempebra.

De har også den beste garantiordningen som finnes.  :love:  :D

Kan opplyse om att Dell blir levert med Fujitsu harddisker.

Har bytta ut min med en Hitachi.

Pga att jeg kjøpte med 5400 rpm som ble for treg.

 

Kan ikke skjønne att plasten er dårlig synes den virker solid som bare det, men det finnes sikkert noen dårlig modeler av Dell også som alt annet.

Har som sagt en Dell som laptop i båten som er 9 år , ganske ugunstig miljø sjøluft og rått klima , solys osv plasten er hel ennå og den har godt i dørken (gulvet) noen ganger.

Må jo være noe kvalitet når en laptop kan holde i 9 år ?

 

 

 

Skal være ening i att de er litt tunge og store men jeg synnes de virker veldig solide.

Veldig bra skjermer på de nye modelene.

 

Kjøp ny Dell helt basic oppsett og oppgrader selv , det blir en rimelig og bra maskin.

Kan opplyse om at min Dell X1 kom med toshiba harddisk.

Så langt fungerer alt fint. Kan ikkje klage nei.

Lenke til kommentar

Dell har i mine øyne noen klare fordeler, men også noen ulemper.

 

Fordeler

1. Ekstremt gode skjermer (da tenker jeg oppløsning)

2. Allright pris, mye for penga

3. Ok leveringstid

4. Leverer siste teknologi og raske maskiner

 

Ulemper

1. Dyre oppgraderinger

2. Trause maskiner

3. De er alltid veldig tykke (da tenker jeg på de med 15"+)

 

Alt i alt syntes jeg Dell lager ok maskiner, kjedelig design kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...