Gå til innhold

HJELP! Sølt vann på bærbar data->start->slo seg av


Anbefalte innlegg

Jeg presterte å velte et glass med vann på gulvet, der kjærestens bærbare HP Compac nc6120 stod. Det var mange dråper og sånn på den, men vi trodde ikke det var så mye vann i den.

Vi tørket av den, og prøvde å slå den på. Da blinket bare strøm indikerings-lampa.

Vi trodde da at den sikkert bare var tom for batteri, så vi koblet til adapteret. Den starta og alt virka helt flott, til den plutselig restarta. Så restarta den igjen, og vi slo den av.

Kjæresten rista på den etterpå og det viste seg at det hadde vært en del vann i den. Nå vil den ikke starte i det hele tatt. Den begynner å lyse, og vi hører en vifte begynne å gå når vi kobler til adapteret. Men det er alt.

 

 

 

Er maskina ødelagt for godt?

Hvis vi leverer den inn uten å si hva som har skjedd.. vises det at det er vannskader? Vil den starte i morgen, hvis den ligger over natta og tørker?

 

 

Takker for svar, mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er en mulighet for at den er ødelagt ja, la den tørke en god stund mens den står på siden med lokket skjermen oppe, gjerne med en vifte som blåser på den, ta ut batteriet og gjerne alt som ellers er ganske lett å få ut, la den stå slik til i morgen minst

Lenke til kommentar

La PCen tørke i et par dager, så prøver du å starte den. Veldig Veldig viktig å ta ut batteriet og strømadapteret så det ikke er spenning i kretsene = korrosjon... Hvis PCen ikke fungerer når den er tørket, lever den inn hvis du har garanti på den, uten å opplyse om grunnen til defekten... Får den reparert på garanti.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Dere kan ha gjort ting verre med å starte den med tanke på kortsluttning, spesielt med å riste PCen, da vanne kan spre seg i alle kanter. Hvis dere lar vanne fordampe og leverer PCen inn, vil det kanskje bli en garangtisak, men egentlig er det ikke riktig at slike ting skal erstattes når det er eiernes feil.

 

Hadde samme problem med en mobiltelefon. Den falt i vannet, men fungerte med engang den tørket. :)

Lenke til kommentar

ta et par forespørsler til et par webshopper og hør hva de har som regel med vannsøl på laptoper vs garanti (ikke nødvendigvis den du kjøpte hos, mene hos noen andre) da er det lettere å vite hva du kan få/har krav på å få når du evetuelt sender den inn som garantisak

Lenke til kommentar
Takker for alle svar!

Dere er veldig hjelpsomme! =)

 

 

Noen flere innspill? Tror dere vi får det igjen på garantien? Vi er fattige studenter.. Har ikke råd til moral nå.. :p

Finnes jo slik forsikring mot slike uhell! Men litt sent nå kanskje...

Tørk den godt... då vil det gå på garanti så enkelt er det!

Lenke til kommentar

Dersom du får vann på en elektronisk komponent er det veldig viktig straks å fjerne strømkilden. Deretter lar du den stå å tørke, gjerne en uke, før du prøver å skru den på.

 

Skrur du den på før denne tiden risikerer du kortslutning som kan skade enkelte komponenter, og det kan være det som har skjedd hos dere. Du får prøve å tørke den og se om det går.

 

Du får neppe noe igjen på garantien på denne enheten, da det er ganske enkelt å se at det har vært vann i den.

 

Dersom du har innboforsikring, har du større sannsynlighet for å få igjen penger på denne..

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Du har vært heldig som ikke kortsluttet maskinen siden du skrudde den på etter å ha sølt vann på den. Alle vet da at når man søler veske på elektriske komponenter, fjern enhver strøm kilde og la den tørke over natten før man kobler til strømmen igjen.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg levert inn maskinen til kontroll. Selv om den starter, kan det være/oppstå korrosjon. Lat som du er dum og si maskinen bare skrudde seg bare av. Hvis det er noe feil får du det kanskje på garantien.

Lenke til kommentar

Minner meg om den gangen da jeg var på et lan som befant seg på en terasse med kun en presenning som "tak".

 

Jaja, det var meldt fint vær, men hva ble det? Full storm. Regnstorm.

 

Og med min flaks, så stod pcn oppe med tanke på varmen, og gjett hva som skjedde.

 

Jeg blir oppringt av verten for lanet klokken 6 om morgenen og blir informert om at presenningen hadde blitt revet av og at min pc hadde blitt fylt med 20 liter vann. Koslig tenkte jeg. Gratis vann.

 

Hele veien opp til terassen lå en tanke om at hele pc-skiten hadde røket til hølvette i mitt bakhode, spesielt med tanke på at maskinen stod PÅ mens H2O molekylene gjennomførte sin invasjon.

 

Jeg kom fram, og møtte det triste synet.

 

Jeg tok til vettet, rev ut alle kabler og satte den til tørk.

 

En dag senere, til min store forbausning startet faktisk maskinen, og alle hjertet frydet seg.

 

 

For sikkerhets skyld solgte jeg hele greia så jeg slapp og tenke på evt. senere problemer pga vannet.

 

 

Allikevel - pc komponenter tåler vann Mye bedre enn de fleste av oss tror.

 

Jeg kan faktisk si med ganske stor sikkerhet at man skal være ganske 'uheldig' om pc ryker på grunn av et par vanndråper.

 

Det mest sårbare punktet for en pc å bli utsatt for vann under drift må vel være strømforsyningen?

Lenke til kommentar

Mitt råd : la den stå på varmekabler eller annet varmt og tørrt sted i minst 4 dager. Gjerne føn maskinen litt forsiktig til å begynne med. Vann ødelegger i de fleste tilfeller ikke elektronikk ved midnre det går strøm gjennom kretsene.

 

Det er godt mulig at den er permanent ødelagt, men det kan også hende at den vil starte igjen om den får tørke skikkelig. For alt hva du gjør, så prøv ihvertfall ikek å starte den flere ganger før du er 100% sikker på at den er knusktørr (og det tar ganske lenge, mer enn en natt).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Takker for alle svar!

Dere er veldig hjelpsomme! =)

 

 

Noen flere innspill? Tror dere vi får det igjen på garantien? Vi er fattige studenter.. Har ikke råd til moral nå.. :p

Finnes jo slik forsikring mot slike uhell! Men litt sent nå kanskje...

Tørk den godt... då vil det gå på garanti så enkelt er det!

Ville ikke vært for sikker på det hvis jeg var deg, for i dag så finner man lett ut av slikt.

 

Folk som ikke har innboforsikring burde skaffe seg det, for den kan dekke slike uhell. Det koster ikke mange kronene i mnd, selv om du er ung student.

 

nei, jeg er ikke forsikringsagent. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...