Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL og Bredbånd.


Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hva forskjellen på ADSL og bredbånd er?

 

Jeg sitter her med ADSL levert av Telenor og lurer på om jeg skal kjøpe meg bredbånd.

 

Så derfor lurer jeg på, er det lurt og kjøpe bredbånd, eller skal jeg bare beholde ADSL'en?

 

 

Mvh,

André.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bredbånd var ein definisjon på internettforbindelser som var over 2MBit.

 

Adsl (Asymmetric Digital Subscriber Line) er ein teknologi som kan gi folk internettforbindelse via telefonkablene

 

Så adsl-linjer blir kalla bredbånd i normal tale og spesielt reklamekampanjer, uavhenging om det er større eller mindre enn 2 MBit.

 

Viss du vil vite meir så er denne hw-artikkelen eit god startpunkt

http://www.hardware.no/artikkel/15239

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Det er ingen fast definisjon på "bredbånd".

Bredbånd brukes i dag som en samlebetegnelse på en rask internetforbindelse. Noen mener man minimum må ha 2Mbit/s for at det skal kalles bredbånd.

Andre mener alt over ISDN hastighet er bredbånd.

 

ADSL er en type bredbånd. Så dersom du har ADSL idag, har du faktisk bredbånd. En oppgradering til minimum 2Mbit/s er kanskje noe du bør vurdere, men det avhenger av hva du bruker linja til.

Lenke til kommentar
Nei, det stemmer ikke helt.

Enkelte mener det burde være slik, men det finnes ingen fast definisjon på dette.

Kan også legges til at det var mange definisjoner noen år tilbake, alt etter hvem du spurte. NRK på sin side mente det var 7-8mbit, noe som kreves for å sende en hel-digital tv-sending. Som nevnt 2mbit, mens andre igjen alt over ISDN.

 

Men felles for bredbånd er at du er alltid tilkoblet og betaler ikke for tiden du er koblet til (men noen kan finne på å ta betalt for forbruk, men ikke noen i Norge såvidt jeg vet, Telenor hadde det)

Lenke til kommentar

Ingen som så ordet "var" i den setingen.

2Mbit var den mest vanlige definisjonen for bredbånd, men som kayjay360 også seier så kom det litt ann på kva miljå ein spurde.

 

Og det har heller aldri vore ein IEEE eller ISO-standard på kva bredbånd er, men ein oppfatning av kva bredbånd var iforhold til smalbånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...