Zeph Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 (endret) Internet Protocol Ei IP-adresse er eit unikt nummer, liknande konsept som telefonnummer, brukt av maskiner (normalt PCer) som referanse til kvarandre under sending av informasjon over internett. Kjelde: Wikipedia Endret 16. juli 2005 av zeph
TriNitroToluen Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 (endret) Internet Protocol Ei IP-adresse er eit unikt nummer, liknande konsept som telefonnummer, brukt av maskiner (normalt PCer) som referanse til kvarandre under sending av informasjon over internett. Kjelde: Wikipedia At en IP er et unikt nummer stemmer nok ikke helt. Det er derimot et unikt nummer i det nettet du sitter i. Din IP ut mot internet er unik, siden dette er verdens største nettverk. MAC adressen er derimot en unik adresse som som skal tilhøre netkortet. Endret 16. juli 2005 av TriNitroToluen
Zeph Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 (endret) Eg meinte adressa ut mot nettet. Den kan jo endre seg òg. Men det kan vel ikkje være 2 like IP-adresser på nettet samtidig? Men du kan vel lage falske MAC-adresser? Endret 16. juli 2005 av zeph
TriNitroToluen Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Eg meinte adressa ut mot nettet. Men du kan vel lage falske MAC-adresser? man kan med visse verktøy bytte mac-adresse ja.
sedsberg Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 I Windows (2k og XP i hvertfall) trenger man ikke verktøy engang for å bytte MAC-adresse. Det er innebygd.
Zeph Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 I Windows (2k og XP i hvertfall) trenger man ikke verktøy engang for å bytte MAC-adresse. Det er innebygd. How?
sedsberg Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Slik: Forandre MAC-adresse. Merk at denne forandrer ikke adressen permanent. (Egentlig forandrer den ikke adressa på kortet i det hele tatt.)
Zeph Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Adressa på kortet er vel fast? Og du kan simulere ei anna adresse i windoze?
sedsberg Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Adressa på kortet er vel fast? Og du kan simulere ei anna adresse i windoze? Exactly! Fra "utsiden" vil man jo se mac-adressa som man setter i windows.
TheBoz Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 MAC adressen er derimot en unik adresse som som skal tilhøre netkortet. Et sted jeg jobber kom jeg over to 3Com kort med lik MAC adresse som skapte trøbbel i nettet faktisk..
PerB Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 (endret) MAC-adressene slik de er ved leveranse av kort skal være unike. Det har imdlertid hendt at kort er feilkodet og dermed har fått samme MAC-adresse som et annet kort fra samme leverandøren. MAC-adressen er bygget opp slik at også produsenten gjenkjennes ved deler av adressen. EDIT: Her fant jeg detaljene: In modern Ethernets the MAC address consists of six bytes which are usually displayed in hexadecimal; e.g., 00-0A-CC-32-FO-FD The first three bytes (e.g., 00-0A-CC) are the manufacturer's code and can be used to identify the manufacturer. The last three are the unique station ID or serial number for the interface. Endret 16. juli 2005 av PerB
sedsberg Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Glemte å nevne at på noen kort (kanskje alle) så må du ta den eksisterende MAC-adressa og bare forandre på de siste siffrene for at det skal fungere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå