Gå til innhold

Slekt får jobben?


hifgad

Anbefalte innlegg

Vel, jeg hadde jo søkt, som de fleste, for en SOMMERJOBB.

 

Med mine 4 søknader (tja, lat?) så fikk jeg avslag på alle sammen. Greit nok. De hadde vel en bedre arbeidskraft. Men så.

 

En kamerat lå å sov i starten av sommerferien, og da fikk han en telefon av en slektning, som spurte om han ville jobbe for Telenor, og selvfølgelig sa han ja.

Med en jobb på 130kr timen, så trives han veldig godt. Og nei, søknad eller kvalifikasjoner, det trengte ikke.

 

Så, hva mener dere andre? Problemet, isåfall i DENNE BYEN, er at de ikke annonserer arbeidsplassene. De går bare for slektningene. Noe som gjør meg utrolig forbanna.

Er ikke en person jeg kjenner (som har sommberjobb), som IKKE har fått den pga. av slektning. Ganske teit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke en person jeg kjenner (som har sommberjobb), som IKKE har fått den pga. av slektning. Ganske teit?

Dette gjelder nok ikke bare for sommerjobber.

"vanlig" praksis er å ta inn personer man kjenner, eller kjenner til.

Så ikke bli sjokkert om dette hender deg når du skal ut i arbeidslivet å ha full jobb.

 

Derfor kan det være viktig å bygge seg ett stort kontaktnett.

Nesten alle jobbene jeg har hatt er på grunn av mine kontakter, så det kan være lurt å holde seg inne med folk ;)

Lenke til kommentar

Hørte noe med at halvparten eller 1/3-del av alle jobber i Norge går gjennom bekjentskap...

 

Fikk meg jobb i går, men hadde søkt 20 jobber ca 10 lærlingplasser før det, vet hvor vanskelig det skal være å få jobb...

 

Dette høres kanskje litt gammaldags ut av meg, men prøv å være utlending og... Det skal faens ikke være lett...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar

Jeg opplever akurat det samme. jeg har veldig lyst til å bli elektriker, men kjenner ingen som jobber med det og sliter drfor med å få læreplass. Og har fått avslag på 11 søknader. Og må nå begynne og søke på andre typer jobber.

 

Mange av klassekameratene mine får læreplass lett som bare det, bare på grunn av at de kjenner noen på bedriftene der de søker. Selv om de er dumme som brød, og har sugne karakterer.

Lenke til kommentar

Få deg mye forskjellig jobberfaring, som ikke nødvendigvis har med det du ønsker å bli. Sitte-i-kassa, lagerjobb, jobbe i barnehage/SFO. Denne erfaringen og den positive responsen som arbeidsgiver evt. gir til din framtidige arbeidsgiver er viktigere enn karakterer i norsk f.eks. Positive jobberfaringer er viktige fordi den viser at du som taker kan samarbeide med arbeidsgivern.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

God attest fra arbeidsgiver er positivt...

 

God attest fra militæret er meget positivt (fordi de er flinke med å beskrive personlige egenskaper) ... det er søren meg det viktigste papiret eg har.

 

...åsså flytt på deg. Det er mange store firma som tar inn lærlinger ... og jo større firma, jo større sjangs for å få jobb... min erfaring hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...