Gå til innhold

Virtuelt minne. Hvor mye?


Rexen

Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte nettopp fra 512mb ram til 1024mb.

Fra før av var Page File'en på 768-1536. Hva bør den stå på nå? (Hvis den i det hele tatt trenger å justeres.)

 

Noe annet: Er det en enkel måte å sjekke om dual-channel er på? Vet at det skal stå under boot, men bildet forsvinner for raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viruellt minne bør du overlate til maskinen og bestemme selv. Da slipper du å tenke på det, og det har liten praktisk betydning. Bare sørg for at du alltid har minst 1 gb ledig på harddisken. Best ytelse får du om du flytter page-filen over på et annet fysisk drev enn du har operativsystemet på (såfremt dette ikke er dødstreigt i forhold).

 

Angående dual-channel, last ned et lite gratis program som heter CPU-Z. Der får du vite alt du trenger om frekvenser, minne-moduser osv..

Lenke til kommentar

Nei nei, og atter nei.

 

Jo mer ram du kaster inn i maskinen, jo mindre swapfil trenger du. swapfilen brukes når det ikke er plass til programmer og data i minnet. Da skyver xp data ut på hardisken og laster inn programmdata som er etterspurt. derav ordet swapfil.

 

Med 1 gb minne trenger man i teorien ikke swapfil i det hele tatt, dersom man ikke bruker veldig store programmer som photoshop, 3d-studio max og autocad, som krever mye minne.

 

Faktisk kan du dersom du ikke bruker slike programmer droppe hele swap-filen.

 

På en annen side vil du da få en systemkræsj den dagen du plutselig går utover minnekapasiteten din. Dette kan også skje dersom du setter en fast størrelse på swapfilen, og du sprenger den kapasiteten du har satt. Slike feil er ofte vanskelige å diagnostisere for i det maskinen din starter opp igjen, er minne tomt, og hvorfor maskinen bare kræsjet forblir et mysterium.

 

Og når det gjelder ytelse: Det er ikke slik at windows hele tiden driver å utvider og forminsker swap-filen din. Dette skjer kun i det du overskrider grensen (utvider), og da får du faktisk en pop-up ballong nede i høyre hjørne som forteller deg at windows utvider. De få gangene det skjer (max 1 gang i året) vil maskinen være litt tregere en stund, men til gjengjeld slipper du at maskinen plutselig bare kræsjer.

 

Så det enkleste og tryggeste du gjør er simpelthen å sette swapfilen til 'let windows manage' og sørge for å ha 1 gb ledig til enhver tid i tilfelle windows trenger å utvide swapfilen.

 

Og tro meg, jeg kan dette. Jeg har hatt flere systemer til 'reprasjon' der problemet enkelt og greit var at swapfilen var satt statisk.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig galt i å sette en statisk verdi som man vet er høy nok? Selv bruker jeg som regel ikke swap-fil, men har man diskplass ser jeg ikke hva det gjør at den er større enn strengt tatt nødvendig. Jeg vet godt at Windows ikke vil forandre på swapfilen støtt og stadig, hvis man da ikke har veldig lite RAM, men dette har jeg opplevd ganske mange ganger. Tipsene mine forblir de samme som tidligere - at man setter to like statiske verdier.

 

Det med at "maskinen plutselig krasjer" har jeg aldri opplevd i tilfeller hvor jeg har relatert det til swapfilen.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

At maskinen krasjer pga swapfilen kjøper jeg ikke helt. Nå er ikke jeg en ekspert på swapfil og hevder bare det jeg har lest.

 

Det jeg vet er at f.eks BF2 bruker mer minne enn 1gig. Men det har ikke så mye med swapfilen å gjøre egentlig. Her må man til å kjøpe 2 gig med ram i stedet.

 

En kamerat fortalte meg at han hadde lest at maks grense for swapfil ikke måtte overstige 2 gig.

 

Jeg vil også tro at det å la windows styre swapfila er det mest stabile gjevnt over. Men det er ikke nødvendigvis optimalisert for spilla dine liksom.

Lenke til kommentar

win98 gikk også svært merkbart tregere om man kjørte uten swap og hadde mer enn nok minne (altså ikke behov for swap).

 

Litt ukjent med winxp ... eg har kjørt fast størrelse i så mange år nå at jeg kjenner ikke noe annet. 1,5x ram størrelsen.

 

Du får raskt vite om du går tom for swap.... men jeg har aldri fått den mld noen ganger.

Lenke til kommentar

MS bruker 1.5 x fysisk minne som default bla grunnet at crash dump

(large memory dump) skal ta bilde av alt i loadet minne og dette

gjøres via pagefilen .

 

Ser ingen grunn til å ha den liten , diskplass har alle nok av idag .

Den brukes ikke "mere" fordi den er 1536 kontra 758 .

Er fakstisk nyttig a ha swap fil enablet da dette holder mest mulig fysisk minne ledig til enhver tid , ref paged/non-paged pool av sporadisk brukte program og dll 'er .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
en anen ting litt på siden av emne:

Om du har virtuelt minne på partisjon d: er det da nødvendig med plass på c:?

Hvis man kun har selve Windows-installasjonen på C:, og plasserer alle programmene et annet sted, vil man neppe trenge mye ekstra plass. Det er forsåvidt en god idé å flytte vekselfilen over i en egen partisjon, aller best er det trolig om denne partisjonen er på en annen harddisk. Selv har jeg to partisjoner på 4 GB hver, som brukes hhv til Windows-installasjonen og vekselfil.

Lenke til kommentar
en anen ting litt på siden av emne:

Om du har virtuelt minne på partisjon d: er det da nødvendig med plass på c:?

Nei, du trenger plass på den partisjonen du har vekslefilen på (dersom du lar windows bestemme størrelsen).

 

Ytelsesmessig tjener du ingenting på å ha vekslefilen på en annen partisjon på samme harddisk, skal du tjene noe der bør du ha vekslefilen på et annet fysisk drev.

 

Og tilbake til statisk/dynamisk: jeg vet ikke hvor dere har hentet kunnskapen deres fra, men jeg har hentet min fra msdn, ms technet og erfaring. Jeg har fått inn flere pc'er til reprasjon pga 'kræsj' der det viste seg at eneste problemet var at swap-filen var satt statisk og maskinen gikk tom for virtuellt minne. Dette er en vanskelig feil å finne dersom man ikke har vært borti den før og har erfaring med det.

 

Dere er selvfølgelig velkomne til å sette swap-filen akkurat slik dere vil, men ikke tro at dette gir bedre ytelse, for det gjør det ikke. Windows utvider ikke swapfilen før det blir nødvendig (og da får du beskjed), og har hele tiden en prosess i bakgrunnen som defragmenterer swapfilen når maskinen er idle. Denne slås ikke av dersom man setter statisk swapfil. Å ha statisk swapfil går helt fint til den dagen du plutselig trenger store mengder minne. Som f.eks å behandle en A4-side i Photoshop med 600 dpi med å legge på filter. Da ryker gigabytene fort, og du kan risikere å få en kræsj ved statisk swapfil (eller 'out of memory' feil). og det å sette swapfilen 1.5 ganger minnestørrelsen blir bare mer dumt jo mer minne du har. Faktisk trenger du mindre swapfil jo mer minne du har, ikke større. Men som sagt, dere velger selv.

Lenke til kommentar
Ytelsesmessig tjener du ingenting på å ha vekslefilen på en annen partisjon på samme harddisk, skal du tjene noe der bør du ha vekslefilen på et annet fysisk drev.

 

Akkurat det har jeg også hørt!

 

Men hva er optimalt swap-fil størrelse med 2 gig Ram? Om man ikke vil la windows velge det selv...

Lenke til kommentar
Men hva er optimalt swap-fil størrelse med 2 gig Ram? Om man ikke vil la windows velge det selv...

Jeg vil si det avhenger av hvilke program du bruker. Dersom du vet du aldri kommer til å fylle hele minnet (du kan sjekke selv hvor mye fysisk minne du fyller til enhver tid med Task Manager) kan du skru av hele swapfilen.

 

Jeg anbefaler uansett å ha en gig swapfil i 'reserve' dersom du skal sette den statisk, men aller helst bør du la windows styre dette selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...