Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1ohm vs 4ohms oppsett - forskjell på lydkvalitet?


JKJK

Anbefalte innlegg

Topic sier vel mye, men vil likevell utrede litt om hvorfor jeg lurer.

 

Har kjøpt med 2stk MA Audio MA120XE subber (4ohms dobbeltspoler) og skal straks kjøpe en Rockford Fosgate RF T10001BD monoblokk.

 

De eneste brukbare konfigureringsalternativene jeg har med 2 slike subber er enten et 4 eller 1ohms oppsett. Og siden blokka "kun" leverer 500W RMS i 4ohm, er det litt mer fristende å laste den ned i 1ohm når den først tåler det.

 

Men så fikk jeg høre at subbene ikke nødvendigvis vil spille like fint i et 1ohms oppsett som i et 4ohms.... stemmer dette? Er det STOR forskjell det er snakk om?

 

Vil blokka kunne levere nok guff i et 4ohms oppsett likevell? Andre ting jeg ikke har tenkt på?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overkill? Aldri overkill! Såfremt forsterkeren får nok strøm så er det jo en større fordel å ha mye til overs på forsterkersiden. Desto bedre vil ampen kontrollere subbene ved mye belastning. Subbene er billige, så det er ingen krise om de går fløyten.

 

Ang. strøm. Er på utkikk etter 90amp eller større dynamo til opel ascona 2.0i GT 87mod. Noen som vet av plasser jeg får kjøpt det?

 

Men det var ikke det jeg lurte på! Vennligst hold dere til topic.

Lenke til kommentar

Techpoint: Var noe i den duren jeg trodde. Men spørsmålet er HVOR stor kvalitetsmessig forskjell det er snakk om (skal såklart prøve meg fram, for all del, men snedig å ha en viss forventning om hvordan ting vil fungere). Ampen er stabil i 1ohm.

 

Anlegget er for øyeblikket slik:

 

2stk MA120XE 12"

Rockford 10001BD blokk

JBL p.550c frontsett

Ett eller annet gammelt phillipsræl av noen hattehyllehøyt (byttes muligens ut eller hives)

Infinity Reference REF7540A for hattehyllehøyt. og frontsett

Lightning Audio LA BD1003 kondis

Pioneer DEH-P3600MP spiller

Pioneer DEQ 9200 digitalEQ m/målemikrofon

 

Blir muligens aktuelt å putte inn noe i kickpanel også. Vurderer 6,5 eller 8" midbass element istedet for å ha hattehyllehøt.

 

De største flaskehalsene foreløbig er strøm (hovedsaklig dynamo, men også batteri) og utgangsnivå på cd-spiller og EQ (bare 2,5v). Men en plass må man begynne. Og EQ og spiller er enkelt å bytte ut senere. Det er også derfor jeg kjøper en kraftig monoblokk nå, og noen billige subber. Det er billigere å bytte ut subbene senere enn monoblokka. Får den tross alt for 4k ny.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hvor mye har egentlig spenningen på linjeutgangene å si?

Hørte at du nevnte dette på tlf i går, men i praksis, hva har det å si?

 

Vil man få høyere volum? Mindre støy?

 

Enlighten me, men ikke bring tråden off-topic i større grad!

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Jeg hadde en kompis som kobla opp to sub'er med 1 ohm. Det ble så varmt at plasten rundt inngangen smelta og ble derformert.

 

Dog merket ikke vi noe forringelse av lydkvaliteten etter hva vi kunne høre.

 

Må uansett slutte meg til det som sies over at det viktigere at forsterkeren klarer å gi høytalerne nok "mat", dvs strøm, enn at den har overkill mye watt å levere.

 

Jeg ville starta med å koble opp med 4 ohm og hørt om det var tilfredstillende nok.

 

Edit: Retta noen større skriveleif..

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

jeg er helt enig i det techpoint sier, prøv deg frem!

i en 1 ohms belastning blir ampen veldig varm og vil bruke/trekke mer strøm av baterien -selv om du ikke spiller høyt eller over moderat nivå.... :p Ved 1omh så vil du kunne spille høyt men mye av dynamikken blir mindre da strømsforsyningen jobber nærmere maksimal nivå. Ved 4 ohms så vil den jobbe mer optimal. Så, for mer HiFi eller SQ er 4 ohms å anbefale og for SPL er 1ohm alternativet.... har selv kjørt en 12x8" i bro med 0,5ohms impedans og lydmesing låt bra men når man kom over en viss nivå så ble bassen flatere og mindre nyansert og samtliger toner lått likedan.... men fikk ut ca 1000 watt ut av opprinelig 2x25watt men kunne jo stekke egg på den og.

 

Du hører forskjell ved moderat nivå ang 1ohm mot 4ohms impedans. At forsterkeren kan levere så mye effekt vil self ikke si at du skal konstant kjøre på nevnt effekt men når lyden/musikken krever det så kan forsterkeren levere det uten å anstrenge seg og ergo holde samme autoritet og kontrol på elementen uten å anstrenge seg -slik den ville gjørt ved 1ohms belastning da strømsforsyning allrede kjøre nesten ved grense og ikke har så mye mer å hente.... Ellers kan jeg nevne at før hadde jeg en hjemmeforsteker med 600w i 8ohm til disp (veide 45kg ca) og en2 veis system med 7" +1" disk og ikke få ganger displayen på ampen indikerte klipping nærmere 1000watt ved normalt høyt volum -men for en dynamikk!!...... høyttalerene var speket til max 250watt... :hmm:

Lenke til kommentar
........Og om spenningen på linjeutgangen er lav må man ikke da bare skru opp gain på forsterkeren?

både og.... hvis den skal brukes som ren subb forsterker så skal det ikke være noe problem, derimot om den brukes til å drive et frontsett kan fort bli mye støy i form av suss eller knepping. Dette er også litt avhengi av utgangs impedansen på linjedelen til cd/hovedenhet og ingangs impedans på forsterkeren. Generelt er å foretrekke en spiller med høy utgangs nivå men ingen regel. Nyere forsterkere har en såkalt pseudo balanserte innganger som i praksis betyr at både signal lederen og signal jord er flyttende i forhold til jord og enkelte spillere kan gi mer støy av den grunn.... og litt mer suss når den koble på inngangen til ampen.... :whistle:

Lenke til kommentar

ang. lanzar linje-driveren. Må man ha balanserte inn/utganger for å bruke en slik, eller går det bra med inn/utganger som er "utav balanse" :p

 

En kamerat har en phoenix gold linjedriver, men den har kun balanserte innganger. Noen som vet av norske webshoper man kan få kjøpt linjedriver?

Lenke til kommentar
ang. lanzar linje-driveren. Må man ha balanserte inn/utganger for å bruke en slik, eller går det bra med inn/utganger som er "utav balanse" :p

 

En kamerat har en phoenix gold linjedriver, men den har kun balanserte innganger. Noen som vet av norske webshoper man kan få kjøpt linjedriver?

du får kjøpt linjedriver hos: www.dreamtm.no

du må sikkert regisrtere deg først,før du kommer inn på siden

 

tror forsterkeren din skal klare mesteparten ja,selv i 4ohm,problemet med den er å skaffe den nok strøm.

har selv en RF T20001BD,kjempefornøyd med den

Endret av Oter
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med utsagnet at du bør prøve deg fram.

 

Fakta er at alle forsterkere har en dempefaktor som er omvendt proposjonal med impedansen på høyttaleren hvis jeg ikke tar feil.

 

Dempefaktor forteller om hvor god kontroll forsterkeren har på elementet ved forskjellige belastninger. Jo mindre last desto høyere dempefaktor og kontroll.

 

I 4 Ohm har du bedre dempefaktor enn ved 1 Ohm.

 

Forsterkeren vil trenge mye mer strøm, det vil spille høyere, men ikke mye, selv om du mangedobler effekten. Og kvaliteten vil nok bli litt dårligre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...